Zpoždění měl každý desátý vlak Českých drah
ČESKÁ REPUBLIKA - Přesnost vlaků Českých drah zůstává nadále stabilní. V průměru devět z deseti spojů národního dopravce jede na čas. Statistika sleduje nejen výchozí a cílovou stanici, ale celou jízdu vlaku.
Například se zpožděním od 6 do 15 minut se cestující setkali v 8,5 procentech případů, naopak nad 60 minut mělo zpoždění jen 0,07 procenta vlaků...
(Ilustrační foto (nedatováno, Vlčoun/Filip Vlček)
"V první polovině roku bylo vypraveno skoro 1,2 milionů spojů, z toho 1.077.758 vlaků jelo na čas. Údaje o přesnosti vychází z 24 milionů údajů o jejich příjezdech a odjezdech po celé trati. Jízdní řád byl splněn na 89 procent. Pokud bychom se zaměřili pouze na zpoždění způsobená dopravcem, pak by jelo na čas 98,8 procent všech vlaků," řekl Jiří Ješeta, náměstek pro osobní dopravu Českých drah. Tradičně nejvíce zpoždění připadá na ostatní příčiny. Jedná se především o křižování a předjíždění vlaků, čekání na přípoj v rámci čekacích dob a obraty souprav, hnacích vozidel a personálu mezi vlaky. Tyto příčiny zpozdily vlaky v 61,8 procent případů.
Značný vliv na to má historické dědictví, protože drtivá většina našich tratí včetně hlavních železničních koridorů zůstává jednokolejná nebo v oblasti velkých aglomerací s hustou příměstskou dopravou jen dvoukolejná. Podíl jednokolejných tratí je u nás plných 78 %, zatímco tří a vícekolejných úseků je jen méně než 1 % tratí. V zahraničí ve velkých aglomeracích jsou přitom čtyř a vícekolejné tratě a oddělení dálkové expresní, regionální a nákladní dopravy na samostatné koleje zcela běžné. Nejblíže můžeme podobné řešení vidět v saské metropoli Drážďanech.
Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)
Za 18,4 procent narušení jízdních řádů odpovídá provozovatel dráhy. Jedná se především o vliv plánovaných výluk nebo poruchy staničních a traťových zabezpečovacích zařízení. Nejmenší podíl 13,4 % narušení JŘ přísluší dopravci. V tomto případě se jedná zejména o technické závady hnacích vozidel, příprava vlaku nebo prodloužení plánovaného pobytu ve stanici obvykle kvůli zvýšené frekvenci cestujících a delší době nástupu nebo výstupu cestujících. "Celkové plnění jízdního řádu v první polovině letošního roku na úrovni 89 procent ve srovnání se stejným obdobím v roce 2024 můžeme označit za stabilní, byť došlo k drobnému poklesu o 0,3 procentního bodu," dodal tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Pokud už ke zpoždění vlaku dojde, pak byla největší pravděpodobnost, že se cestující zdrželi mezi 6 a 15 minutami. Takové zpoždění mělo 8,5 procent spojů. Šance, že vlak nabral zdržení více než 60 minut, je pak méně než 1:1400, tedy pouhých 0,07 procent. Údaj 'Plnění JŘ' je parametr kvality sloužící ke zhodnocení časové spolehlivosti vlaků. Prezentované hodnoty vyjadřují podíl počtu přesně pojížděných bodů jízdy vlaků ze všech bodů na trase příslušného vlaku. Mezi tyto body patří odjezd z výchozí stanice, příjezd i odjezd v nácestných stanicích a příjezd do cílové stanice.
Ilustrační foto (nedatováno, Vlčoun/Filip Vlček)