Nový RegioSpider v barvách PID vyjíždí na trať
STŘEDOČESKÝ KRAJ - České dráhy zahájily provoz modernizovaného motorového vozu Regio-Shuttle RS1 v barvách PID. Motorové vozy původem z Německa nesou ve flotile ČD jméno RegioSpider.
V první fázi do konce ledna 2026 zamíří na koleje celkem devět vozů, které budou obsluhovat spoje z Benešova u Prahy do Vlašimi, Sedlčan a Tábora...
Modernizovaný vlak na lince z Benešova do Vlašimi (9. dubna 2025, České dráhy)
"Vozy prošly rozsáhlou modernizací v dílnách společnosti DPOV. Došlo k úpravám interiérů, dosazení klimatizačních jednotek, wifi a zásuvek a USB portů pro dobíjení cestovní elektroniky, moderního informačního systému a vlakového zabezpečovače," popsal úpravy původně německých vlaků náměstek generálního ředitele Českých drah Jiří Ješeta. České dráhy postupně v průběhu následujících dvou let nasadí celkem 34 motorových vozů RegioSpider na méně vytížené tratě především na východě kraje, kde dosud jezdí jednotky RegioNova nebo motorové vozy řady 810. Kromě provozního souboru Benešovsko vyrazí další vozidla v následujícím období na tratě na Nymbursku a Kolínsku.
"Pro mnoho obyvatel Středočeského kraje je vlak neodmyslitelnou součástí jejich života pro cestu do práce, do školy nebo za službami. Středočeská veřejná doprava musí být nejen spolehlivá, ale také pohodlná a musí odpovídat standardům 21. století. Moderní RegioSpidery přinášejí cestujícím lepší komfort, bezbariérovost a moderní vybavení, které jim cestování usnadní. Postupně se nám daří zlepšovat železniční dopravu i v těch částech kraje, kde by jinak hrozilo, že lidé budou stále odkázáni na zastaralé soupravy," uvedla hejtmanka Středočeského kraje Petra Pecková.
Představení vlaku v Benešově u Prahy (9. dubna 2025, České dráhy)
České dráhy tímto krokem přináší vyšší kvalitu vlaků i na méně vytížené tratě. "Právě na takové výkony jsou motorové vozy RegioSpider ideálním řešením, disponují spolehlivými a provozem osvědčenými technologiemi, jsou bezbariérové a po provedené modernizaci poskytují všechny služby, které cestující ve vlaku očekávají. Vzhledem ke své kapacitě aktuálně představují prakticky jedinou moderní náhradu už letitých motoráků řady 810 a starších jednotek RegioNova," dodal generální ředitel Českých drah Michal Krapinec s tím, že Středočeši si tak po panterech a liškách mohou začít zvykat na dalšího člena železniční zvířecí rodiny. "Nepochybuji, že RegioSpidery si cestující oblíbí a budou s nimi jezdit rádi," dodal.
"Cestující ve Středočeském kraji dlouhodobě volají po modernějších a pohodlnějších vlacích, a právě proto pokračujeme v postupné obnově vozového parku. RegioSpidery sice nejsou zcela nové, protože nové soupravy této velikosti se v Evropě pro neelektrifikované tratě nevyrábějí, ale prošly modernizací, která jim umožní nabídnout vyšší komfort a spolehlivost na méně vytížených tratích, kde dlouhá léta jezdily zastaralé motorové vozy. Věřím, že cestující ocení nejen bezbariérový přístup a lepší vybavení, ale také fakt, že tato vozidla jsou připravena na budoucí provoz v souladu s novými bezpečnostními standardy ETCS," informoval Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy.
Vlak si prohlédla také hejtmanka Středočeského kraje (9. dubna 2025, České dráhy)
První RegioSpidery České dráhy nasadily do provozu v roce 2011 a od té doby s nimi získaly velmi dobré zkušenosti. Osvědčily se na mnoha regionálních spojích například na Liberecku nebo na Vysočině. Vozy pro Středočeský kraj zakoupily u společnosti Heros. Vyrobené byly v letech 1997 a 1998 a poté jezdily u německých dopravců HzL, BSB a SWEG. Počet motorových vozů RegioSpider ve službách Českých drah se tak postupně rozšířil z původních 33 kusů na současných téměř šedesát kusů. Tento počet není konečný a ještě poroste. Kromě Středočeského kraje se s nimi cestující setkávají také v kraji Libereckém, Ústeckém, Pardubickém a na Vysočině.
Kromě RegioSpiderů plánují České dráhy v letošním roce uvést na středočeské tratě dalších 8 motorových jednotek RegioFox, čímž počet těchto moderních vlaků v kraji stoupne na 18. V roce 2026 pak dorazí dalších 20 lišek, jak se jednotkám od polského výrobce PESA přezdívá. Jejich počet na středočeských tratích pak dosáhne 38 kusů, které Středočechům nabídnou 4370 komfortních míst v klimatizovaných regionálních vlacích. V loňském roce pak České dráhy uvedly do provozu také celkem 22 úplně nových elektrických jednotek RegioPanter s 4950 místy k sezení.
Tatáž jednotka ještě v přerovských dílnách (19. srpna 2024, Vlčoun/Filip Vlček)