ČD opravují halu údržby v olomouckém depu
OLOMOUC - Hala údržby ve Středisku údržby Českých drah v Olomouci podstoupí rekonstrukci za 400 milionů korun. Půjde o první fázi modernizace olomouckého depa, která skončí v červnu příštího roku.
Modernizace zvýší kvalitu údržby a úroveň pracovních podmínek a souvisí i s obměnou vozového parku, který v kraji rozšířily tři desítky RegioPanterů...
Začala rekonstrukce olomouckého železničního depa (nedatováno, České dráhy)
Rozsáhlou modernizací projde areál současného depa v ulici U Podjezdu. Rekonstrukce opravárenské haly s označením B je jednou z největších investic nejen v rámci olomouckého depa, ale i celé údržbové základny Českých drah. Stavba byla zahájena slavnostním poklepáním netradičně na železniční dvojkolí. "České dráhy jen v loňském roce předaly cestujícím napříč celou republikou do užívání celkem 114 nových regionálních vlaků. V Olomouckém kraji byly na elektrizované tratě nasazeny nejnovější vlaky RegioPanter druhé generace, které v součtu přinesly více než 7 tisíc nových sedaček. S obměnou vozidel musí jít ruku v ruce i modernizace naší údržbové základny, která je klíčová pro kvalitní a bezproblémový provoz na železnici," řekl generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
V současné době je hala propojena s vedlejší halou A, v rámci stavebních prací dojde k jejich oddělení příčkou. "Olomoucký kraj aktuálně připravuje projekt pořízení nových bateriových vlaků, aby se u nás lidem cestovalo po železnici ještě příjemněji. A také investice Českých drah do rekonstrukce opravárenské haly v Olomouci je skvělou zprávou, protože bez kvalitního zázemí se žádná doprava neobejde,“ uvádí Ladislav Okleštěk, hejtman Olomouckého kraje. V rekonstruované hale budou servisované nové elektrické vlaky RegioPanter. Jde o ucelené třívozové téměř 80 metrů dlouhé jednotky, které se běžně nerozpojují. Proto musí dojít také k prodloužení haly. Z tohoto důvodu musely být některé starší objekty v areálu zbourány.
Začala rekonstrukce olomouckého železničního depa (27. března 2025, České dráhy)
"Nové vlaky mají zcela jiné požadavky na servis a údržbu. Jsou nabité technologiemi a elektronikou, která vyžaduje odpovídající údržbu a diagnostiku. Hala B bude všechny tyto požadavky po rekonstrukci splňovat. Zároveň dojde k jejímu prodloužení ze současných 85 na 123 metrů, takže se do ní ucelené jednotky RegioPanter vejdou celou svojí délkou. V olomouckém depu je tato stavba jen začátek, poté bude následovat vybudování nového komplexního areálu pro údržbu a úklid vlaků za více než jednu a půl miliardy korun," doplnil náměstek pro servis Michal Kraus.
Mezi nové vybavení servisní haly bude patřit mostový jeřáb o nosnosti 12,5 tuny, který pokryje celou její délku a umožní přemísťovat i těžké a objemné komponenty umístěné na střeše nízkopodlažních vozidel, jako jsou například klimatizační jednotky, sběrače a další zařízení. Dále budou v hale umístěny pevné i mobilní prohlížecí lávky, které umožní bezpečný přístup techniků k dílům na střeše a jejich prohlídku, případně opravy přímo na místě. Díky prodloužení trakčního vedení na příjezdových kolejích se zrychlí manipulace s elektrickými jednotkami.
Začala rekonstrukce olomouckého železničního depa (vizualizace, České dráhy)
Dojde také k zásadnímu zlepšení pracovních podmínek pro zaměstnance servisu železničních vozidel. Hala bude zateplena, vybavena novými průmyslovými podlahami a vytápěním. Přistavěno bude také nové dílenské a sociální vybavení. Náklady na rekonstrukci činí 400 milionů korun. Stavba by měla být dokončena v červnu 2026. "Skutečnost, že rekonstrukce haly B bude probíhat za plného provozu sousední haly A, klade mimořádné nároky na technické řešení a organizaci stavby. Je nezbytné zajistit taková opatření, která umožní bezpečný a plynulý provoz haly A i během rozsáhlých stavebních prací. Bude se jednat o náročnou rekonstrukci," uvedl generální ředitel akciové společnosti OHLA ŽS Roman Kocúrek.
O tom, že stavba bude náročná, svědčí popis stavby. Od demontáže stávajících podlah přes odtěžení zeminy do hloubky zhruba 2,5 metru až po podchycení a podbetonování základových prvků nosné konstrukce tak, aby nedošlo k narušení statiky objektu. V rámci rekonstrukce rovněž dojde k odstranění stávajícího opláštění. Ocelová konstrukce bude zachována, odborně očištěna a opatřena novým antikorozním nátěrem. Následovat bude instalace nového opláštění a výstavba dalších technologických částí objektu – od monolitických konstrukcí po nové rozvody technologií.
Začala rekonstrukce olomouckého železničního depa (nedatováno, České dráhy)
"Zvýšení komfortu při servisování a údržbě nových kolejových vozidel je jedním z dílčích kroků přispívajících k celkové modernizaci infrastruktury, což je jeden z cílů také naší společnosti," dodal Kocúrek s tím, že po dokončení této přestavby bude modernizace v Olomouci pokračovat výstavbou areálu technicko-hygienické údržby. Jeho součástí bude např. nová tříkolejná hala dlouhá 150 metrů nebo ekologická myčka železničních vozidel. A právě současná rekonstrukce haly B a její prodloužení je nutnou podmínkou pro vybudování zmiňovaného areálu, aby bylo během jeho stavby kde provádět údržbu vozidel.
České dráhy pokračují v modernizaci servisní infrastruktury i na dalších místech České republiky. Jedná se především o výstavbu hal údržby, myček nebo sanitárních kolejí. V minulém roce zahájily výstavbu nových hal v Chebu a v Havlíčkově Brodě. Obdobné investice jsou v následujícím období plánovány i v Českých Budějovicích, České Třebové nebo v Praze. České dráhy plánují do roku 2031 investovat do rozvoje svého servisního zázemí přes 12 miliard korun.
Začala rekonstrukce olomouckého železničního depa (vizualizace, České dráhy)