Z Vlkova u Tišnova do Křižanova již jezdí vlaky
KŘIŽANOV - Správa železnic zmodernizovala v rekordním čase další část trati z Brna do Havlíčkova Brodu, provoz obnovily vlaky mezi Vlkovem u Tišnova a Křižanovem. Nyní budou probíhat dokončovací práce.
Už téměř měsíc pak mohou místní obyvatelé využívat také novou zastávku Vlkov-Osová, která nahradila poměrně vzdálenou vlkovskou stanici...
Modernizace úseku z Vlkova do Křižanova (2024, Správa železnic)
Rekonstrukce stanice Vlkov u Tišnova a navazujícího jedenáct kilometrů dlouhého úseku do Křižanova začala na přelomu loňského a letošního roku. Kvůli plánovanému zvýšení traťové rychlosti ze 100 na 160 km/h zde byl na začátku dubna zcela přerušen provoz. To umožnilo stavbařům zvětšit poloměry oblouků a položit koleje v nové poloze. Jako první se na trať vrátily osobní vlaky, v prvních týdnech budou jezdit sníženou rychlostí. "Za rychlíky budou i nadále zajišťovat náhradní dopravu autobusy, a to do poloviny prosince," podotkl tiskový mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Výrazné zlepšení pro místní přinesla nová zastávka Vlkov-Osová, která se nachází o kilometr blíž k zástavbě než vlkovská stanice. Provoz byl zahájen 8. října, cestujícím nabízí nástupiště v úrovní podlahy moderních vlaků a pohodlný přístup po šikmých chodnících. Vlaky s cestujícími naopak přestaly obsluhovat stanici Vlkov u Tišnova, součástí její rekonstrukce byla demontáž všech nástupišť. Nádražní budovu nahradil nový technologický objekt. Moderní parametry získávají i stávající zastávky. V Ořechově už stavbaři dokončili šikmé chodníky k nástupištím, v Osové Bítýšce zajistí bezbariérový přístup k vlakům výtahy, které se otevřou pro veřejnost 20. prosince.
Modernizace úseku z Vlkova do Křižanova (2024, Správa železnic)
Rekordní tempo obnovy si vyžádalo vysoké nasazení nejen stavbařů, ale i techniky. V jeden den tak bylo na stavbě v akci až 225 pracovníků, kteří obsluhovali 120 nákladních aut a další silniční techniku, k tomu na dvě desítky speciálních drážních vozidel. Obnovou prošlo osm mostů a čtrnáct propustků, postavily se dvě opěrné zdi. Úsek je vybaven novým trakčním vedením, stejně tak sdělovacím a zabezpečovacím zařízením. Zhotoviteli staveb jsou společnosti Chládek & Tintěra, Elektrizace železnic Praha, Eurovia CS, Chládek a Tintěra Pardubice, GJW Praha a ELTRA. Celkové investiční náklady přesahují dohromady 3,9 miliardy korun.
Intenzivní práce probíhají také mezi Přibyslaví a Pohledem. "Letos se stavbaři zaměřili na rekonstrukci tří silničních nadjezdů a železničního mostu za přibyslavskou stanicí. Současně se v celém úseku budují základy trakčních sloupů, objekty pro technologické vybavení a nové přístupové cesty," doplnil Gavenda. Obnovení dvoukolejného provozu se plánuje 6. prosince 2024. Stavební činnost bude pokračovat i v příštím roce, kdy bude opět zaveden jednokolejný provoz. Rozsáhlou modernizací projde stanice Přibyslav, v následujícím roce se stavební práce přesunou na druhou traťovou kolej a do stanice Pohled.
Modernizace úseku z Vlkova do Křižanova (2024, Správa železnic)