Vlaky se vrací na trať mezi Ostravou a Opavou
MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ - Obnova železničních tratí poškozených povodněmi v září pokračuje. Od pátku mohou vlaky jezdit mezi Opavou a Skrochovicemi, od neděle se vlaky vrátí i na trať z Ostravy do Opavy.
Naopak úsek mezi Opavou a Malými Hošticemi směrem na Kravaře bude zprovozněn daleko později, než se předpokládalo. Nejspíš až příští rok...
Vyplavená trať v Háji ve Slezsku (17. září 2024, Správa železnic)
Frekventovaná železniční spojnice Ostravy a Opavy bude od nedělního večera znovu sjízdná. "Na trať mezi Ostravou-Svinovem a opavským východním nádražím se budou moct rovnou vrátit elektrické soupravy, podařilo se totiž opravit i trolejové vedení," uvedl tiskový mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Tuto trasu běžně projede bezmála stovka vlaků každý den. Obnovení provozu ze Skrochovic dále do Krnova a Jindřichova ve Slezsku je problematičtější, velká voda tento úsek poškodila výrazně víc. Návrat vlaků tam očekává Správa železnic ve druhé polovině prosince.
Trať mezi ostravským hlavním nádražím a Chalupkami je sjízdná už od konce září. "Rameno je významné pro nákladní dopravu, sobotní otevření větve z Bohumína je naopak klíčové zejména pro osobní dopravce, využívají ji dálkové spoje mezi Ostravou a Katovicemi," doplnil Gavenda s tím, že vlaky už jezdí i v navazujícím úseku z Bohumína do Dětmarovic a dále na Slovensko a do Polska. Díky tomu mohly například České dráhy již od pondělí plně obnovit provoz mezinárodních vlaků z Rakouska přes Břeclav, Otrkovice, Přerov, Ostravu a Bohumín dále do Polska.
Podemletá trať u Děhylova (17. září 2024, Správa železnic)
Tak snadné a rychlé to naopak nebude s obnovou železniční tratě mezi Opavou a Kravařemi. "Na úseku Opava východ - Kravaře došlo při povodni k rozsáhlému poškození trati, limitujícím prvkem je zde především významně poškozená opěra mostu přes řeku Opavu právě u Malých Hoštic," popsal poškození Dušan Gavenda. Zprovoznění tohoto úseku proto Správa železnic nyní předpokládá až zhruba v půlce příštího roku. Zbývající úseky z Kravař do Hlučína a z Kravař do Chuchelné jsou sjízdné. České dráhy sice koketovaly s myšlenkou obnovení provozu, protože v Kravařích během povodní zůstaly odstavené dvě Regionovy, nicméně z důvodů obtížného zbrojení a údržby od toho nakonec ustoupily.
Popovodňová obnova v severní části Olomouckého kraje je pak obtížnější, než v Moravskoslezském kraji. Podařilo se urychlit opravy mezi Bludovem a Rudou nad Moravou, kam vlaky můžou jezdit od středečního odpoledne. "V navazujícím úseku z Rudy do Hanušovic počítá Správa železnic s návratem vlaků ve druhé polovině prosince," uzavřel Gavenda.
Most na trati mezi Opavou a Malými Hošticemi (17. září 2024, Správa železnic)
Povodně v polovině září výrazně zkomplikovaly provoz na železnici. Přívalové vlny mnohde odplavily železniční náspy, mosty i přejezdy, drážní hasiči v souvislosti s povodněmi zasahovali téměř u tří stovek mimořádných událostí. V nejkritičtější situaci vlaky prakticky vůbec nejezdily na Ostravsku, Opavsku, Krnovsku a Jesenicku, celkově v důsledku povodní byl zastaven provoz na šedesáti tratích. Velká voda zastavila také provoz na mezinárodním koridoru z Hranic na Moravě přes Ostravu a Bohumín dále na Slovensko a do Polska. Zaplavené bylo hlavní nádraží v Ostravě i nádraží na Svinově, v Bohumíně došlo k zaplavení zázemí Českých drah. Škody na obnově železniční infrastruktury půjdou do stovek milionů korun.
Čtěte také...
- Povodně 2024: Voda ničila tratě, cesty i nádraží (vydáno 26. září 2024)
(www.vlcoun.cz)
Pohled na výrazně poškozenou trať z Opavy do Kravař (17. září 2024, Správa železnic)