Railjety z Prahy do Vídně vozí cestující již 10 let
ČESKÁ REPUBLIKA - Moderní klimatizované vlaky Railjet mezi Prahou, Vídní a Grazem jezdí již deset let. Vlaky představují úspěšnou a dlouhodobou spolupráci Českých drah a Rakouských spolkových drah.
Během 10 let se zde zvýšil počet cestujících o více než 40 procent, vlaky jezdí osmkrát denně a jeden spoj jede až do Drážďan a Berlína...
Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)
"Moderní vlaky, kvalitní nabídka, konkurenceschopné a tedy atraktivní jízdní doby i pravidelné intervaly jízdních řádů přivedly do železniční dopravy tisíce nových cestujících. Jsem přesvědčen, že se nám v příštích letech podaří rozšířit nabídku přímých spojení mezi Českou republikou a Rakouskem a vytvořit podmínky pro intenzivnější hospodářskou, kulturní a turistickou spolupráci obou zemí. Zkušenosti, které jsme za posledních 10 let získali, jasně definují směr pro příštích 10 let," řekl generální ředitel ČD Michal Krapinec.
Zavedení spojů Railjet mezi Vídní a Prahou přineslo zřetelné zvýšení komfortu v mezistátní dopravě mezi Českem a Rakouskem. "Úspěch společné nabídky ÖBB a Českých drah se odrazil ve výrazném nárůstu cestujících. V příštích letech proto chceme kapacitu na tomto důležitém spojení dále rozšiřovat," říká spokojeně generální ředitel ÖBB Andreas Matthä. V červnu 2014 začaly jezdit první Railjety mezi Prahou, Vídní a Vídeňským Novým Městem. Nová linka Praha - Vídeň - Graz byla zavedena v prosinci 2014 s dvouhodinovým intervalem v rozsahu sedmi párů vlaků v přeshraniční dopravě. V jízdním řádu 2018 byla rozšířena nabídka o další pár vlaků.
Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)
Od zavedení spojení před 10 lety se cestovní časy zkrátily a mobilita mezi oběma evropskými metropolemi se zlepšila. V současné době existuje osm párů denních spojení. Jízdní doba na trase Praha - Vídeň je aktuálně 4.05 hodiny, z Prahy do Grazu je to 6.49 hodin a z Brna lze dojet do Vídně za 1.27 hodiny. Vedle spojení Railjet Praha - Brno - Vídeň - Graz nabízejí ČD a ÖBB další spojení Prahy a Vídně přes Jihočeský kraj a oblast Waldviertel. Z Prahy jezdí dvakrát denně přímé vlaky přes Tábor a Gmünd na nádraží Wien FJB. Jednotky Railjet nabídly novou, podstatně vyšší kvalitu cestování také mezi největšími městy České republiky Prahou a Brnem.
"Přestože železniční koridor mezi Prahou a Brnem je o čtvrtinu delší než dálnice D1, daří se vlakům Railjet díky své rychlosti, pohodlí a garanci služeb přilákat množství cestujících, kteří dřív mezi oběma městy cestovali autem. Za deset let jsme jimi v České republice přepravili už více než 22 milionů cestujících a zájem o cestování na trase Praha - Pardubice - Brno - Břeclav vzrostl až o víc než 40 procent," říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu.
Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)
Vedle Prahy a Brna zastavují Railjety také v Pardubicích, České Třebové a Břeclavi a nabízejí rychlé a pohodlné spojení mezi východními Čechami a jižní Moravou. Z provozu moderních vlaků tak těží nejen cestující v mezistátní přepravě, ale v největší míře občané v České republice na vnitrostátních cestách.
Railjety nabízejí cestování v klimatizovaných vozech. Je v nich zařazen restaurační vůz, cestující mají k dispozici minibar, palubní wifi síť, informačně-zábavní portál, zásuvky a USB konektory pro dobíjení cestovní elektroniky. Ve vlaku lze pracovat i relaxovat. Pro nejmenší cestující je připraveno dětské kino, osoby na vozíku mají k dispozici nástupní rampu a vyhrazena komfortní místa a ve vlaku jsou speciální prostory pro uložení kočárků a jízdních kol. V budoucnosti se plánuje vybavení modrých Railjetů také repeatery pro zlepšení příjmu telefonních hovorů uvnitř vlaků.
Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)