Za tři roky má začít elektrifikace dalších tří tratí
ČESKÁ REPUBLIKA - Elektrické vlaky vyjedou na další tratě. Pro takzvanou prostou elektrizaci totiž Správa železnic vybrala zhotovitele přípravných dokumentací tří úseků v Plzeňském, Středočeském a Jihočeském kraji.
Konkrétně by se tak elektrické jednotky mohly vydat z Klatov do Železné Rudy, z Kralup nad Vltavou do Kladna a ze Zdic do Písku. Práce začnou v roce 2027...
Ilustrační foto (nedatováno, Správa železnic)
Prostá elektrizace spočívá v doplnění trakčních sloupů, natažení troleje a výstavbě pouze zařízení nezbytných pro provoz elektrických vlaků. Nezahrnuje finančně náročné úpravy tratí, které by vyžadovaly dlouhou přípravu, posuzování vlivu stavby na životní prostředí (EIA) a mnohdy složité projednávání přípravných dokumentací. Výstavba trolejového vedení přitom umožní zavedení tišších a ekologičtějších elektrických vlaků na delších trasách.
Elektrizace 49 kilometrů dlouhého úseku Klatovy – Železná Ruda-Alžbětín umožní prodloužení přímých vlaků z Plzně až na státní hranici s Německem. Tím odpadne nutnost přestupu nebo výměny lokomotiv v Klatovech a zkrátí se tak doba cestování do populárních šumavských středisek. Záměr projektu a dokumentaci pro společné povolení stavby vytvoří společnost SAGASTA. Vlastní realizace prací se předpokládá v letech 2027 až 2029, celkové náklady dosahují výše 1,5 miliardy korun.
Ilustrační foto (nedatováno, Správa železnic)
Společnost SUDOP Praha vypracuje záměr projektu a dokumentaci pro povolení stavby na dvou tratích, které plní důležitou roli zejména v nákladní dopravě. "Trolejové vedení tak získají úseky z Kralup nad Vltavou do Kladna-Ostrovce a z Jenče do Středokluk. Tyto práce navážou na modernizaci a elektrizaci trati Praha - letiště - Kladno," doplnil tiskový mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda s tím, že samotná stavba se plánuje v letech 2027 a 2028, její předpokládané celkové náklady jsou ve výši 430 milionů korun.
Největší délku, plných 90 kilometrů, má poslední úsek vybraný pro elektrizaci, a to mezi Zdicemi a Pískem. Provoz přímých rychlíků z Prahy přes Příbram do Českých Budějovic budou díky tomu moct zajišťovat elektrické soupravy. Projektovou dokumentaci vytvoří SUDOP Praha, práce budou probíhat v letech 2027 až 2029, celkem vyjdou na 2 miliardy korun.
Ilustrační foto (nedatováno, Správa železnic)