Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Vybíráme napříč z krajů...

 Oprava sesuvu u Žalhostic
vyjde na sto milionů

 Historická vozidla MHD byla
lákadlem do Brna

 Oslavy 125 let MHD v Plzni
navštívily tisíce lidí

 V Praze si premiéru odbyly
hybridní Urbanwaye

České dráhy mají přes 1600 vozů s klimatizací

ČESKÁ REPUBLIKA - Již více než 1600 vozů a jednotek Českých drah je vybaveno klimatizací. Vlaky s klimatizací obsluhují hlavně nejfrekventovanější spoje na páteřních dálkových i regionálních linkách v celém Česku.

Vozidla s klimatizací jsou označena u nástupních dveří nebo v interiéru symbolem lomítka, kdy v horní části je obrázek sluníčka a v dolní sněhové vločky...


Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)

"Klimatizace je dnes součástí všech moderních vlaků Českých drah. Je to už více než polovina všech vozidel, ve kterých cestují naši zákazníci. Díky tomu, že jsou klimatizované soupravy na nejfrekventovanějších linkách, například na příměstských spojích v okolí Prahy, Brna nebo Ostravy, ale také na páteřních tratích v dalších krajích, cestuje dnes drtivá většina našich zákazníků v moderních klimatizovaných vlacích. Údržbě klimatizace proto věnujeme velkou pozornost. Klimatizační jednotka je však pouze technika a ani tyto preventivní kontroly stoprocentně nevyloučí přetížení nebo nějakou poruchu v době plného provozu," vysvětlil Michal Kraus, náměstek generálního ředitele Českých drah pro servis.

Základní nastavení interiérové teploty ve vlacích je od výrobců na 22 stupňů Celsia. Ve velkoprostorových vozech může tuto teplotu o 2 stupně upravit doprovod vlaku a v oddílových vozech si ji ve stejném rozsahu může upravit přímo cestující. Při rostoucí teplotě vně vozidla pak dochází k úpravě teploty také v interiéru. Systém tak udržuje rozdíl ve vnější a vnitřní teplotě na zhruba 8 stupňů doporučených zdravotníky. Při vnější teplotě vzduchu 35 stupňů Celsia tak udržuje klimatizace uvnitř vlaku teplotu na úrovni zhruba 27 stupňů.


Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)

Klimatizace jsou v létě velmi silně zatížené. Jejich provoz navíc komplikuje značné množství míst na našich elektrifikovaných tratích, kdy musí být napájení vlaku z troleje vypnuté. V takovém případě dochází k odstavení klimatizační jednotky. K odstavení dochází i při výměně lokomotivy. To způsobuje vypnutí celého systému a jeho opětovný náběh během několika minut po obnovení napájení. Během tohoto procesu řídicí jednotka zajistí postupné odpojení a následně spuštění všech součástí klimatizace. Hlavně za velmi horkých dnů to představuje velmi intenzivní zkoušku provozuschopnosti a funkčnosti klimatizační jednotky. Cestující to však v běžném provozu nepozná. Výjimkou však mohou být oblasti, kde probíhají výluky a kumulují se místa s odpojením od trakční sítě.

Samostatnou klimatizační jednotkou je vybaveno každé vozidlo. U klasických osobních vozů je většina zařízení umístěna pod podlahou, v elektrických a motorových jednotkách na střeše. Čidla řídicí chlazení jsou umístěna v oddílech pro cestující. Hmotnost celé klimatizační jednotky se podle typu vozidla pohybuje zhruba kolem jedné až dvou tun. Pro údržbu je třeba zajistit přistavení osobních vozů na kolej s prohlídkovým kanálem a u jednotek musí být zajištěn bezpečný přístup prostřednictvím pevných nebo mobilních pracovních plošin na střechu ve výšce přibližně 4,5 až 5 metrů.


Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)

Pokud je závada většího rozsahu a je třeba vyměnit celou klimatizační jednotku, je nutné to udělat na koleji vybavené portálovým jeřábem, vymontovat celé až dva tuny těžké zařízení, sejmout ho ze střechy vlaku a nahradit jiným. "Tato výměna trvá zhruba 6 až 8 hodin, samotná oprava klimatizační jednotky na speciálním pracovišti pak podle rozsahu opravy trvá několik dní," podotkl pak tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. O klimatizace ve vozidlech a ve specializovaných dílnách se stará vyškolený a odborně způsobilý tým zkušených servisních techniků v centrech údržby Českých drah na území celé republiky.

Klimatizace ve vlacích se skládá z několika důležitých části. Jsou to výparník, kompresor, kondenzátor, vysokotlaký spínač a expanzní ventil. Jednotlivé prvky musí být kvalitně propojené, aby nedocházelo k únikům chladícího média. Důležité jsou také rozvody samotného vzduchu, který je dílem recyklován a dílem nasáván z venku. Výdechy vzduchotechniky se nacházejí podle konstrukce vozidel u podlahy, pod okny nebo ve stropní části. Vozidla vybavená klimatizací jsou označena u nástupních dveří nebo v interiéru symbolem lomítka, kdy v horní části je obrázek sluníčka a v dolní sněhové vločky.


Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)

Železnice teď

Kubova Huť:
zdroj: https://www.sumavanet.cz/

Kořenov:
zdroj: http://www.zubacka.cz/

Tip na další webkamery
nám pošlete na mail!

Počasí Praha 1 - Slunečno.cz

Ptáme se vás:

Preferujete klasické linky trolejbusů pod trolejovým vedením a nebo jste spíše pro parciální trolejbusy mimo troleje?
 

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!