Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Vybíráme napříč z krajů...

 Oprava sesuvu u Žalhostic
vyjde na sto milionů

 Historická vozidla MHD byla
lákadlem do Brna

 Oslavy 125 let MHD v Plzni
navštívily tisíce lidí

 V Praze si premiéru odbyly
hybridní Urbanwaye

Legendární lokomotivu Albatros čeká oprava

ČESKÁ REPUBLIKA - Legendární modrá lokomotiva Československých státních drah z roku 1947 se vrátí do provozu. České dráhy využily nabídku Steam Story Agency, že zajistí opravu lokomotivy a vdechne jí znovu život.

Za to získá soukromá firma lokomotivu na 30 let do nájmu. Pokud nebude oprava dokončena do roku 2028, mohou České dráhy smlouvu vypovědět...


Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)

"Jsem rád, že se našel soukromý investor, který má možnost vložit několik desítek milionů korun do oživení československé parní legendy, která už 12 let stojí bez hnutí v depu. České dráhy každoročně vkládají do záchrany národního technického dědictví řádově desítky milionů korun, ale ani tyto prostředky nestačí na obnovu všech historických vozidel. V době, kdy musíme zvažovat každou korunu do investic v této nekomerční oblasti, by bylo velmi nezodpovědné odmítnout nabídku soukromého investora, který chce vdechnout nový život do jedné z největší legend československého železničního průmyslu," vysvětlil náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Jiří Ješeta.

V rámci spolupráce s investorem mají České dráhy nastavené detailní podmínky pro záchranu a provoz lokomotivy tak, aby nedošlo k žádnému ohrožení této technické památky. Steam Story Agency se v rámci nájmu lokomotivy 498.022 zavazuje uskutečnit do 5 let její kompletní opravu a uvedení do provozuschopného stavu. Tato investice se odhaduje ve výši desítek milionů korun. Pokud nedojde k dokončení opravy a zprovoznění lokomotivy do konce roku 2028, mohou České dráhy tuto smlouvu vypovědět.

České dráhy s lokomotivou počítají na Dny železnice

Po obnově lokomotivy získá investor možnost stroj provozovat za přiměřený nájem odpovídající vysoké investici do jeho opravy. Celková doba nájmu včetně času na opravu je sjednána na 30 let. V rámci nájmu a provozu se počítá s využitím Albatrosu i na akcích Českých drah, jako jsou například Dny železnice, a to pouze za náklady spojené s jejím provozem. České dráhy budou mít i v době pronájmu o lokomotivě potřebný přehled. Investor může zajistit opravu pouze u vlastníkem schválených dodavatelů a České dráhy si zajistí odborný dozor během opravy i následného provozu. Také deponie lokomotivy po opravě je plánovaná v prostorech Českých drah.


Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)

Lokomotiva 498.022 bude největší z provozních muzejních parních strojů v majetku Českých drah. Vyrobená byla v roce 1947 v plzeňské Škodovce. Jen samotná lokomotiva bez tendru má 15,5 metru na délku a hmotnost kolem 100 tun. Hmotnost na nápravu je 18 tun, výkon téměř 1 900 kW a maximální rychlost je 120 km/h. Hnací kola mají průměr 1 830 mm. Kvůli těmto obřím rozměrům bude náročná nejen vlastní oprava, ale také následující provoz a údržba. Do jejího tendru se při přípravě na jízdu vejde 32 kubíků vody a zhruba 12 tun uhlí.

Albatrosy, tuto přezdívku dostaly lokomotivy díky modrému laku kotle, tahaly důležité expresy a rychlíky z Prahy do Brna a Bratislavy, z Prahy do Přerova a Bohumína, z Brna do Bohumína nebo z Bratislavy do Žiliny. Stály v čele legendárních vlaků, jako byly Balt-Orient-Expres nebo Pannonia. V pozdějších letech tahaly i Západní expres. Během své krátké 30 let trvající služby dopravovaly také osobní vlaky. Z provozu byly vyřazeny v roce 1976. Lokomotiva 498.022 byla zachována pro muzejní účely a do prosince 2011 byla provozuschopná. Od té doby stojí jako neprovozní exponát v depu. České dráhy se starají o několik set historických vozidel. Desítky z nich udržují v provozním stavu.

Opravu nepojízdných exponátů ČD nabízí i dalším

České dráhy nabízejí i dalším zájemcům z řad soukromých investorů a fyzických osob možnost poskytnout sponzorský dar nebo pronajmout vhodné typy historických vozidel za účelem jejich opravy do vystavovatelného nebo provozuschopného stavu. Případní zájemci o spolupráci se mohou obracet např. na Centrum historických vozidel v Lužné u Prahy.


Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)

Železnice teď

Kubova Huť:
zdroj: https://www.sumavanet.cz/

Kořenov:
zdroj: http://www.zubacka.cz/

Tip na další webkamery
nám pošlete na mail!

Počasí Praha 1 - Slunečno.cz

Ptáme se vás:

Preferujete klasické linky trolejbusů pod trolejovým vedením a nebo jste spíše pro parciální trolejbusy mimo troleje?
 

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!