Kapacitní problémy na lince R17 ČD již řeší
ČESKÁ REPUBLIKA - Již několik týdnů trápí vlakovou linku R17 z Prahy do Českých Budějovic, Českých Velenic a Vídně nedostatek vozů. To vede k nasazení náhradních vozů nebo zkrácení souprav.
České dráhy se situací již zabývají a přijaly opatření ke zvýšení disponibility rychlíkových vozů. Podle dopravce se situace pomalu zlepšuje...
Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)
Cestující ve vlacích linky R17 z Prahy na jih Čech se museli častěji setkávat s případy nasazení náhradních vozů nebo zkrácením souprav kvůli jejich závadám. "Tato situace má více příčin, od dlouhodobých problémů našich dodavatelů při větší obnově vozů, kteří nedodržují termíny oprav, přes nedostatek zaměstnanců na trhu práce v technických oborech, nyní navíc zhoršený vysokou nemocností v důsledku respiračních onemocnění, která trápí všechny zaměstnavatele už od prosince loňského roku, po opakované zimní kalamity v prosinci a v lednu způsobené přívaly sněhu a silným mrazem," vysvětlil náměstek generálního ředitele Českých drah Jiří Ješeta.
"Hned pět nejlepších vozů nám z provozu na vlacích do Českých Budějovic vyřadil prasklý izolátor trakčního vedení 29. prosince 2023 na Táborsku. Vozy byly tak poškozené, že si vyžadují rozsáhlejší opravu a do provozu se z nich zatím vrátil pouze jediný," upřesnil dále Ješeta. Kvůli většímu počtu odstavených vozů ve stanici České Budějovice České dráhy přijaly opatření už v prosinci, ale v důsledku některých už uvedených příčin se daří situaci postupně zlepšovat až v uplynulých dnech
Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)
Větší opravy budějovických jednotek RegioPanter jsou zajišťováno v Plzni tak, aby se mohlo budějovické pracoviště věnovat ve větší míře opravám rychlíkových vozů a ty se rychleji vracely do provozu. "Větší nemocnost a snížení kapacity opravny jsme pak řešili přesunem části oprav osobních vozů do Plzně a do Chebu, kde byla k dispozici větší kapacita pro opravy. Zároveň jsme zavedli nový systém periodické údržby ucelených souprav, včetně rozšířených nočních směn, na pracovišti v Plzni, a tak vytvořili větší prostor pro údržby osobních vozů nejen z linek Ex7 a R17," doplnil pak náměstek generálního ředitele pro servis Michal Kraus s tím, že došlo také k přesunu šesti vozů 2. třídy z Plzně do Českých Budějovic pro navýšení zálohy.
Přijatá opatření se na stavu rychlíkových vozů projevila pozitivně a počet chybějících vozidel výrazně klesl. V době nejvážnější situace chybělo až 20 vozů najednou, nyní tento počet klesl zhruba na třetinu a záměrem opatření je tento deficit dále snižovat.
Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)
Situace v oblasti parku rychlíkových vozů je dlouhodobě napjatá. Mezi největší příčiny patří dlouhodobé překračování lhůt pro pravidelné plánované obnovy vozů v závodech externích dodavatelů. Loni vzrostla délka opravy vozů z 35 na 48 dní. Podobně nepříznivý vývoj je patrný také u termínů odstranění garančních závad po obnovách. Problémem je i nedostatek zájemců o práci v technických oborech, kteří se údržbě vlaků věnují. České dráhy se proto snaží přilákat nové zaměstnance i ze vzdálenějších míst a nabídnout jim zajímavé bonusy.
Ke zlepšení situace v oblasti rychlíkových vozů přispějí také velké investice do obnovy vozidel a modernizace zázemí údržby. V letošním roce bude zařazeno do provozu 64 vozů jednotek ComfortJet a po dokončení celé zakázky se park Českých drah rozšíří celkem o 180 moderních vozů. V plánu jsou také investice do nové haly údržby jednotek a vozů v Českých Budějovicích. Půjde o jedno z nejmodernějších pracovišť vybavených špičkovou technikou pro komplexní údržbu moderních vlaků.
Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)