I nový jízdní řád počítá s panoramatickými vozy
ČESKÁ REPUBLIKA - Oblíbený panoramatický vůz švýcarských železnic SBB pojede napříč Moravou i v roce 2024. Rakouští kolegové z ÖBB ho nasazují do vlaku Porta Moravica, který spojuje Graz s Katovicemi.
Poprvé byly na lince projíždějící Českem tyto panoramatické vozy nasazeny se novým jízdním řádem letos v červnu, rychle si získaly velkou oblibu...
Panoramatické vozy jsou většinou plné (5. července 2023, Vlčoun/Filip Vlček)
"Když si v končícím jízdním řádu půjčili naši rakouští kolegové z ÖBB u švýcarských železnic panoramatický vůz a zařadili ho do vlaku Porta Moravica z Vídně do Przemyšlu, tak to byla pro naše zákazníky a železniční fanoušky malá senzace. Nyní můžeme potvrdit, že naši zahraniční partneři se rozhodli prodloužit provoz panoramatického vozu napříč Moravou i v jízdním řádu 2024. Díky tomu budou mít také naši cestující v příštím roce neobvyklý pohled na krásy Moravy, ale třeba i na rakouské Alpy," řekl Petr Vondráček, ředitel odboru obchodu osobní dopravy.
Panoramatické vozy řady Apm61 Panorama zakoupily švýcarské spolkové dráhy SBB v roce 1991 v počtu pouze 12 kusů. Byly určené pro vlaky EuroCity, které projíždějí regiony s atraktivními výhledy na kouzelnou horskou krajinu nebo údolí podél řek, např. přes Alpy nebo údolím Rýna. SBB je nasazovaly na spoje ze Švýcarska do Itálie, Francie, Německa, Nizozemí nebo do Rakouska. V současnosti obsluhují sezonní turistický vlak po staré trati přes Gotthardský průsmyk Gotthard Panorama Express a jezdí ve vlaku EC Transalpin Zürich - Graz nebo ve vlaku EuroCity Zürich - Hamburg.
Vagony umožňují rozsáhlejší výhled do krajiny (5. července 2023, Vlčoun/Filip Vlček)
Třicet let staré vozy jsou určené pro mezistátní provoz dálkových vlaků. Jsou klimatizované a mají 54 míst k sezení. Mohou jezdit rychlostí až 200 km/h. V roce 2010 prošly modernizací, kdy byly dosazeny např. elektrické zásuvky 230 V pro napájení přenosné cestovní elektroniky, jako jsou notebooky, tablety nebo mobilní telefony. Vyrobila je švýcarská společnost Schindler Waggon AG. Výrobce udává, že díky velkým obloukovým panoramatickým oknům má cestující až o 90% větší výhled oproti klasickému vozu a úhel, který může sledovat ze svého místa je o 25 až 40% větší. Navíc je podlaha v panoramatickém voze výš než v běžných vagónech, a tak mají cestující o něco lepší výhled i při jízdě kolem protihlukových stěn.
Panoramatický vůz jezdí i nadále ve vlacích Porta Moravica. Spoj EC 106 jede v trase Graz (5.26 hodin) – Wien (8.10 hodin) – Břeclav (9.09 hodin) – Bohumín (11.12 hodin) – Kraków (13.56 hodin) – Przemyśl (16.37 hodin) a vlak EC 107 v opačném směru Przemyśl (11.24 hodin) – Kraków (14.03 hodin) – Bohumín (16.42 hodin) – Břeclav (18.49 hodin) – Wien (19.49 hodin) – Graz (22.33 hodin). Ve voze platí běžné jízdné 1. třídy. Pro cesty v dálkových vlacích je doporučena rezervace.
Vyšší skla pak nabízí i netradiční pohledy (5. července 2023, Vlčoun/Filip Vlček)