Rekonstrukce nádraží ve Vysočanech skončila
PRAHA - Cestujícím mezi Prahou a Mstěticemi slouží modernizovaná železniční trať. Výraznou proměnou prošlo nádraží ve Vysočanech, naopak zcela novou zastávkou je Rajská zahrada s možností přestupu na metro.
Celkem si rekonstrukce vyžádala náklady ve výši 5,4 miliardy korun, část těchto nákladů ale byla zafinancovaná díky dotaci Evropské unie...
Zmodernizovaná stanice Praha-Vysočany (2023, Správa železnic)
Dalších 15 kilometrů železniční sítě na území metropole a středních Čech získalo moderní parametry. Správa železnic vybudovala v rámci stavby mezi Prahou-Vysočany a Mstěticemi nejen kapacitní tříkolejný úsek, ale také novou vlakovou zastávku u stanice metra Rajská zahrada. Zásadně se pak změnila podoba vysočanské stanice. Ukončení modernizace, která začala na jaře 2020, oficiálně slavnostně skončilo minulý týden. Celkové náklady stavby dosáhly výše 5,4 miliardy korun, významná část byla spolufinancovaná z evropských fondů.
Realizace stavby přinesla především zcela zásadní modernizaci stanice Praha-Vysočany, jejíž původní nádražní budova se z historických důvodů nacházela uprostřed kolejiště. Přístup z podchodu byl pouze po schodech. V nové podobě tvoří stanici tři nová nástupiště, která díky své výšce umožňují pohodlný nástup do vlaků. Pro přístup je možné použít dva prostorné podchody vybavené eskalátory a výtahy. Odbavení cestujících probíhá v nové nádražní budově, k dispozici mají také obchod a toalety. Lepší komfort získali rovněž cestující ve stanici Praha-Horní Počernice, kde stávající ostrovní nástupiště doplnilo nové vnější u nádražní budovy. Ta prošla během stavby celkovou obnovou. Moderní nástupiště i zrekonstruovanou čekárnu má nyní také zastávka v Zelenči.
Podchod pod kolejištěm v pražských Vysočanech (2023, Správa železnic)
Na souběhu tratí do Neratovic a Lysé nad Labem vznikl regulérní tříkolejný úsek. Jeho součástí je i zcela nová zastávka Praha-Rajská zahrada, která se otevřela pro veřejnost uplynulou neděli. Ve spolupráci s hlavním městem Prahou byla vybudována nová lávka, jež propojí místní část Hutě se stanicí metra Rajská zahrada. Tím vznikne nová přestupní vazba mezi vlakem a městskou hromadnou dopravou, především tedy se stejnojmennou stanicí na trase metra B.
Stavba dále zahrnovala rekonstrukci železničního svršku a spodku, trakčního vedení a zabezpečovacího zařízení. Stavbaři vybudovali několik nových propustků a podchodů, které propojily oblasti dosud rozdělené železnicí. Frekventovaný přejezd v Bystré ulici v Horních Počernicích byl nahrazen podjezdem. U stávajících mostů došlo v rámci stavebních úprav ke zvýšení průjezdné výšky komunikací a jejich rozšíření o chodníky. Nebezpečnému přecházení kolejí přes železniční trať ve Stoliňské ulici pak zamezí nový podjezd pro cyklostezku. Zhotoviteli stavby byly společnosti Subterra, celkové investiční náklady dosáhly 5,4 miliardy korun, na část ve výši 3,2 miliardy korun pak přispěla Evropská unie.
Zcela nová zastávka Praha-Rajská zahrada (2023, Správa železnic)