Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Vybíráme napříč z krajů...

 Oprava sesuvu u Žalhostic
vyjde na sto milionů

 Historická vozidla MHD byla
lákadlem do Brna

 Oslavy 125 let MHD v Plzni
navštívily tisíce lidí

 V Praze si premiéru odbyly
hybridní Urbanwaye

ETCS brzdí vlaky na Olomoucku, Správa to řeší

OLOMOUCKÝ KRAJ - Výpadky a četná zpoždění na železniční trati z Olomouce do Uničova vysvětluje Správa železnic testovacím provozem zabezpečovacího systému ETCS. V běžném provozu ale na situaci doplácí cestující.

V rámci testovacího provozu totiž dochází k nouzovému zastavování vlaků, což přináší velká zpoždění v řádech desítek minut a někdy i rušení spojů...


Nové jednotky RegioPanter vybavené systémem ETCS (červen 2023, České dráhy)

Vlaky mezi Olomoucí a Uničovem jezdí od loňského prosince pod výhradním provozem jednotného evropského zabezpečovacího systému ETCS. Tato trať byla po modernizaci vybrána jako nejvhodnější k zavedení pilotního provozu moderního technického zařízení, jehož instalací se zvyšuje bezpečnost i kapacita tratí. Cílem je zejména ověřit správnou komunikaci mezi traťovou a palubní (vlakovou) částí ETCS. Jde o první případ, kdy na provoz vlaků dohlíží pouze evropský zabezpečovač, proto může v průběhu ověřovacího provozu docházet ke kalibraci systému.

Na takzvané Uničovce projede měsíčně zhruba 1600 vlaků. Za zmíněné období registruje Správa železnic několikavteřinové výpadky signálu mezi traťovou a palubní částí ETCS u zhruba 1 až 2 procent vlaků, což způsobuje prodloužení jízdních dob těchto spojů. V průměru se jedná o 5 až 7 minut, během kterých je nutné provést nezbytné dopravní a technologické úkony. Spolu s železničními dopravci a dodavateli systémů Správa železnic pracuje na tom, aby se počet těchto případů ještě významně snížil. Soupravy jsou vybaveny palubními jednotkami, které v on-line režimu neustále komunikují s balízami umístěnými na trati. Pokud dojde k výpadku signálu i na několik vteřin, systém ETCS pro zajištění bezpečnosti automaticky a správně zareaguje tak, že dojde ke snižování rychlosti vlaku. Správa železnic provádí na Uničovce kontinuální měření dostupnosti signálu, jehož spolehlivost dosahuje až 99 procent.


Nové jednotky RegioPanter vybavené systémem ETCS (červen 2023, České dráhy)

"Cestující jsou nespokojení, a já je chápu. Mají nárok na bezpečnou, pohodlnou a hlavně včasnou dopravu. Za vzniklé potíže, i když nejsou zaviněné krajem, se jim omlouvám a zároveň ujišťuji, že se situaci snažíme vyřešit co nejrychleji," uvedl Josef Suchánek, hejtman Olomouckého kraje. Problémy na této trati přitom trvají delší dobu. Měsíčně docházelo z důvodu výpadku zabezpečovače přibližně ke třiceti zásahům do jízd vlaků. Nejkritičtější byl poslední říjnový den, kdy dopravce odřekl celkem patnáct vlakových spojů. Nespokojenost cestujících se zvyšovala hlavně v souvislosti s neinformovaností o aktuální situaci ze strany dopravce a správce železniční infrastruktury.

"Zabezpečovací systém je v pilotním režimu, a to z toho důvodu, aby se všechny nedostatky vyladily. Nespolehlivost systému ETCS už řeší zástupci železničních subjektů v republice. Jakmile závadu vyřešíme, trasa z Olomouce do Šumperka bude jedna z nejbezpečnějších tratí v Česku," dodal Michal Zácha, náměstek hejtmana pro oblast dopravy. K rozpadu spojení dochází podle zkušeností nejčastěji v úseku Olomouc - Bohuňovice, kde Správa železnic provádí opakované měřicí jízdy s lokomotivou Siemens Vectron. Tech už uskutečnila desítky. Kromě dat z kontrolních jízd jsou průběžně vyhodnocovány také jízdy běžných spojů, což přispívá k nalezení příčin dočasných ztrát signálu. Ty se mohou týkat přenosové sítě, radioblokových centrál a vysílačů, případně problematického umístění antén na vozidlech nebo kombinace těchto faktorů. Princip ztráty či zhoršení signálu je velmi podobný jako u mobilních telefonů nebo tabletů.


Z Olomouce do Šumperku musí cestující počítat se zpožděním (říjen 2023, České dráhy)

Smyslem zavádění ETCS v Evropě je odstranění bariér, které představují odlišné zabezpečovací technologie v jednotlivých státech. Ty způsobují například nutnost výměny lokomotiv na hranicích. Ověřovací provoz při zavádění ETCS má za úkol odstranit nesrovnalosti při jeho fungování před spuštěním ostrého provozu. Pilotní provoz na Uničovce běží zhruba 11 měsíců. S krátkodobými výpadky signálu se potýkali také další správci infrastruktury v Evropě. Ve Španělsku běželo testování 2 roky, němečtí kolegové odlaďovali komunikaci palubních a traťových jednotek 18 měsíců. Aby nedocházelo k rozsáhlému narušení jízdního řádu, Správa železnic již přijala nezbytná opatření, která sice dočasně sníží kapacitu trati, nicméně zamezí rušení jednotlivých spojů.

"Spolehlivost systému jako celku není možné ověřit jinak než v reálném provozu. Proto jsme záměrně vybrali regionální trať. Pokud bychom výhradní provoz pod ETCS zavedli na některém z koridorů, jeho případné poruchy by pocítilo mnohem víc cestujících. Na řešení vzniklých komplikací intenzivně pracujeme jak s dodavateli přenosové sítě a radioblokových centrál, tak i vozidel a palubních jednotek. Výhradní provoz ETCS jsme na Uničovce spustili s velkým předstihem tak, abychom měli dostatek času na eliminaci všech nesrovnalostí před ostrým provozem od roku 2025," vysvětlil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.


Nová jednotka RegioPanter vyjíždí z výrobní linky (18. října 2023, Škoda Group)

Železnice teď

Kubova Huť:
zdroj: https://www.sumavanet.cz/

Kořenov:
zdroj: http://www.zubacka.cz/

Tip na další webkamery
nám pošlete na mail!

Počasí Praha 1 - Slunečno.cz

Ptáme se vás:

Preferujete klasické linky trolejbusů pod trolejovým vedením a nebo jste spíše pro parciální trolejbusy mimo troleje?
 

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!