Spojení s Německem je nutné zmodernizovat
ČESKÁ REPUBLIKA - Český a německý ministr dopravy se domluvili na spolupráci při stavbě vysokorychlostní železnice. Současně s tím se také shodli, že je nutné brzy také modernizovat trať z Prahy přes Plzeň a Cheb do Německa.
Oba státy hodlají také jednat společně, aby lépe dosáhli na dostatek finančních prostředků z fondů Evropské unie na realizaci modernizace spojení...
Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)
Ministr dopravy Martin Kupka a německý spolkový ministr digitálních záležitostí a dopravy Volker Wissing podepsali společné prohlášení o dalších plánech rozvoje železničního spojení mezi Českou republikou a Německem v polovině října. Obě ministerstva se chtějí soustředit na vybudování vysokorychlostního spojení na ose Praha - Drážďany - Berlín, modernizaci a elektrizaci trati Praha - Plzeň - Domažlice - Norimberk či Mnichov a na zlepšení parametrů spojení Norimberk - Marktredwitz - Cheb - Praha. Ministři také chtějí postupovat koordinovaně při jednáních o získání finančních prostředků na železniční infrastrukturu na úrovni Evropské unie.
"Máme v zásadě pouze jedno kapacitní spojení přes Ústí nad Labem, které je už ale mnoho let na hranici svých možností. Je pro nás proto velmi důležité vybudovat nová moderní železniční spojení a jsem rád, že se k tomuto úkolu přihlásila i německá strana, a to i v kontextu připravované aktualizace Spolkového plánu rozvoje dopravních cest," uvedl ministr dopravy Martin Kupka. Doplnil, že výstavba vysokorychlostních tratí i výrazné zlepšení parametrů těch konvenčních si vyžádá velké množství finančních prostředků. "Proto chceme společně postupovat ve vyjednávání vůči orgánům Evropské unie tak, abychom byli schopni zajistit dostatek finančních prostředků. Náš společný hlas bude v Evropě slyšet," dodal.
Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)
Přeshraniční mobilita je jedním ze základních kamenů evropské myšlenky. "K tomu je ale nutně potřeba odpovídající infrastruktura. V rámci naší dnešní dohody se zaměříme na rozvoj klimaticky šetrné železnice. Chceme zkrátit cestovní dobu mezi Berlínem a Prahou a elektrifikovat jižní spojení z Mnichova a Norimberku. Tím posílíme osobní i nákladní železniční dopravu mezi našimi dvěma zeměmi," řekl spolkový ministr digitalizace a dopravy Volker Wissing po podpisu memoranda. Ve společném prohlášení panuje shoda na nutnosti postavit nové vysokorychlostní železniční spojení Berlína, Prahy a Vídně. Nejvýraznější stavbou nové trati v úseku Drážďany - Praha bude až 29 kilometrů dlouhý přeshraniční železniční tunel pod Krušnými horami.
Pro zlepšení spojení s Bavorskem je důležité pokračovat v modernizaci, elektrizaci a zkapacitnění trati Plzeň - Domažlice - Česká Kubice - Schwandorf - Mnichov/Norimberk jako dalšího dálkového osobního a kapacitního nákladního železničního spojení. Na české straně se připravuje modernizace úseku Plzeň - Domažlice - státní hranice. Z pohledu České republiky je důležité využití tratě nejen pro osobní dopravu, ale i pro dopravu nákladní. Ministři zároveň chtějí usilovat i o modernizaci trati Praha - Plzeň - Cheb - Norimberk. „Spojení přes Cheb podporujeme a považujeme ho za perspektivní pro meziregionální dopravní obslužnost mezi Karlovarským krajem a Bavorskem, případně i pro nákladní dopravu," dodal Kupka.
Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)