ČD jednaly s firmami o termínech oprav vlaků
ČESKÁ REPUBLIKA - Během nadcházejících 4 let plánují České dráhy provést výrobci předepsané periodické prohlídky a opravy u více než dvou tisíc železničních kolejových vozidel, celkové náklady přesáhnou 12 miliard.
Přitom při porovnání letošního a loňského roku vzrostla délka opravné doby hnacích vozidel z 87 na 98 dnů, u osobních vozů se tato doba zvýšila z 35 na 48 dnů...
Ilustrační foto (29. dubna 2015, Vlčoun/Filip Vlček)
Provádění oprav vozidel probíhá v souladu s evropskými a národními předpisy. Přestože České dráhy mají k dispozici vlastní rozsáhlou opravárenskou servisní základnu, úzce spolupracují i s certifikovanými opravci a výrobci náhradních dílů. To je klíčové pro dosažení standardů kvality a bezpečnosti, které si společnost stanovila. Moderní doba přináší nejen nové výzvy, ale také nové příležitosti. Digitalizace, jako významný prvek strategie opravárenství Českých drah, umožní optimalizovat servisní činnost, zvýšit efektivitu údržby a zlepšit komunikaci s dodavateli. Moderní diagnostické nástroje a software pro správu údržby vozidel poskytnou real-time informace, které umožní rychlou reakci na potřeby vozového parku.
Setkání s názvem Den dodavatelů 2023 v sídle Českých drah, které se uskutečnilo minulý týden, shromáždilo dodavatele, opravce a výrobce, kteří spolupracují na výrobě, modernizaci a údržbě železničních kolejových vozidel, náhradních dílů a dalších činností v oblasti údržby vlaků. "S našimi partnery hodnotíme aktuální vývoj v oblasti údržby vozidel a prezentujeme jim výhled na nadcházející čtyři roky," řekl náměstek generálního ředitele ČD pro servis Michal Kraus. "Ačkoliv je náš servisní tým vysoce kvalifikovaný a naše opravárenská základna prochází kvalitativní změnou, jsme stále závislí na spolupráci s našimi dodavateli," dodal Kraus s odkazem na to, že jen v příštích čtyřech letech postaví nové haly za více než 6 miliard korun.
Ilustrační foto (29. dubna 2015, Vlčoun/Filip Vlček)
"V dnešní době vyžaduje údržba vozidel mnohem více než jen tradiční nástroje. Moderní diagnostika a sofistikované technologie se staly nezbytnými a očekáváme, že naši dodavatelé budou schopni splnit tyto nároky," uvedl po setkání Kraus s tím, že v současné době České dráhy provozují 3410 lokomotiv, jednotek a osobních vozů. Během období 2024 až 2027 projde více než 2000 z nich plánovanou periodickou údržbou vyššího stupně s očekávanými náklady ve výši 12 miliard korun. Pandemie covidu, volatilita cen energií a probíhající agrese na Ukrajině způsobily nespolehlivost dodavatelského řetězce. Zpožděné dodávky a nesplněné termíny s sebou nesou komplikace v provozu, což má dopad na cestující, kteří očekávají plynulou a spolehlivou službu.
České dráhy požadují od svých dodavatelů záruky, vysokou kvalitu odvedené práce a plnění termínů. Už od roku 2020 se nicméně dopravce potýká s problémy v plnění lhůt oprav ze strany některých opravců. Při porovnání letošního a loňského roku vzrostla průměrná délka opravné doby hnacích vozidel z 87 na 98 dnů, u osobních vozů se tato doba zvýšila z 35 na 48 dnů. Nepříznivý vývoj je patrný také u garančních závad. Odstavná doba u záručních oprav během prvních devíti měsíců letošního roku meziročně vzrostla o 573 dní. "Se všemi dodavateli aktivně jednáme a v případech, kdy nám vznikl právní nárok, uplatňujeme smluvní pokuty," uzavřel Michal Kraus.
Ilustrační foto (29. dubna 2015, Vlčoun/Filip Vlček)