Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Vybíráme napříč z krajů...

 Oprava sesuvu u Žalhostic
vyjde na sto milionů

 Historická vozidla MHD byla
lákadlem do Brna

 Oslavy 125 let MHD v Plzni
navštívily tisíce lidí

 V Praze si premiéru odbyly
hybridní Urbanwaye

Bechyňku možná čeká změna vozového parku

TÁBOR - Za účelem zvýšení komfortu cestování koncem srpna vyzkoušely České dráhy ve spolupráci s Jihočeským krajem na trati z Tábora do Bechyně vozy typu Btn z roku 1997. Cestujícím by nabídly větší pohodlí.

V budoucnosti by chtěly České dráhy nabídnout ještě pohodlnější vlaky. Jedním z možných řešení by na legendární trati mohla být i vlakotramvaj...


Zkušební vlaková souprava během testování (23. srpna 2023, České dráhy)

Budovatelé dráhy chtěli před 120 lety ukázat výhody elektrického provozu, trať rychle postavit a zároveň ušetřit peníze. Proto zvolili dráhu přimknutou k terénu s velmi malými oblouky. Ten nejmenší má poloměr pouhých 125 metrů. Tím ale zadělali podle Jiřího Ješety, náměstka generálního ředitele Českých drah, na problémy budoucím generacím. Protože RegioPantery není možné na trati použít, dopravce hledá jiná řešení a především jiné vozy, jak cestujícím rychle zvýšit kvalitu cestování. Takovým typem může být vůz řady Btn.

"Od počátku byl konstruován jako mnohem komfortnější oproti dnes na Bechyňce používaným vozům k malým motorákům. Cestujícím nabídnou pohodlné čalouněné sedačky, determální tónovaná stahovací okna a díky běžným podvozkům na vzduchovém odpružení také klidnější jízdu. Především jsou ale kratší, mají na délku necelých 20 metrů, a proto by mohly splnit požadavky na bezproblémový průjezd i těmi nejmenšími oblouky na trati," uvedl Ješeta, který připomněl, že České dráhy zde chtějí dlouhodobě nasadit moderní a komfortní vozidla, která by byla také nízkopodlažní.


Test byl důkladný, nechyběla technika (23. srpna 2023, České dráhy)

"V této souvislosti se díváme do zahraničí a zjišťujeme, zda by nebyla k dispozici vhodná moderní vozidla tzv. z druhé ruky, která by splnila technické a provozní parametry a nabídla komfortnější cestování. Další zvažovanou variantou je pořízení nových vozidel. V takovém případě sledujeme i vývoj tzv. vlakotramvají. Ty kombinují parametry vhodné pro železniční a tramvajový provoz a lze je využívat na místních drahách. Právě tramvajová vozidla snadno projíždí malé oblouky a jsou lehká. Tyto přednosti se přenáší i na vlakotramvaje," doplnil Ješeta.

Do pořízení nízkopodlažních souprav by zde mohly jezdit právě zkoušené osobní vozy řady Btn753, které vyrobila Vagónka Studénka v roce 1997 pro motorové soupravy. Nabízejí až 72 míst k sezení a 6 míst pro přepravu jízdních kol. Disponují pohodlnými čalouněnými sedačkami s podhlavníky s uspořádáním 2 + 2. Vozy jsou vybaveny dvěma dvounápravovými podvozky se vzduchovým vypružením. Jejich délka je necelých 20 metrů a představují tak nejkratší podvozkové vozy v parku Českých drah. Cestujícím nabídnou větší komfort než dnes používané přípojné vozy k menším motoráčkům typu Btax (010). V případě kladného výsledku zkoušek, které mají ověřit vzájemnou interakci mezi tratí, především v úsecích s malými oblouky, a podvozky a skříní testovaných vozů, dojde k úpravě vozů Btn a místních lokomotiv řady 113. Budou doplněny například o informační systém nebo systém hlášení zastávek na znamení.


Netradiční pohled se možná stane obvyklým (23. srpna 2023, České dráhy)

Železniční trať Tábor – Bechyně, známá jako Bechyňka, byla otevřena před 120 lety v roce 1903. Jednalo se o první dráhu stavěnou s elektrickým provozem v rakousko-uherské monarchii. Dodnes používá u nás atypickou napájecí soustavu 1 500 V DC. Trať měří 24 kilometrů a nachází se na ní několik velmi malých oblouků. Ten nejmenší mezi Sudoměřicemi u Bechyně a Bechyní má pouhých 125 metrů. U jiných tratí stavěných v té době byl povolen nejmenší poloměr oblouku 180 metrů.

Původní elektrické vozy s délkou pouhých 12,9 metrů a rozvorem jen kolem 8 metrů neměly problémem tak malé oblouky projíždět. U moderních vlaků pro běžné tratě s délkou 26,4 metrů a rozvorem kolem 19 metrů však vznikají velké příčné síly mezi kolejnicemi a koly. Tato moderní, dlouhá vozidla jsou navíc standardně konstruovaná pro nejmenší oblouky o poloměru 150 metrů. Jedná se např. o elektrické jednotky RegioPanter, které jezdí na většině elektrifikovaných tratích v Jihočeském kraji.


Stávající vozový park na trati z Tábora do Bechyně (23. srpna 2023, České dráhy)

Železnice teď

Kubova Huť:
zdroj: https://www.sumavanet.cz/

Kořenov:
zdroj: http://www.zubacka.cz/

Tip na další webkamery
nám pošlete na mail!

Počasí Praha 1 - Slunečno.cz

Ptáme se vás:

Preferujete klasické linky trolejbusů pod trolejovým vedením a nebo jste spíše pro parciální trolejbusy mimo troleje?
 

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!