Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Vybíráme napříč z krajů...

 Oprava sesuvu u Žalhostic
vyjde na sto milionů

 Historická vozidla MHD byla
lákadlem do Brna

 Oslavy 125 let MHD v Plzni
navštívily tisíce lidí

 V Praze si premiéru odbyly
hybridní Urbanwaye

Bechyňka je vyhledávaným českým unikátem

JIHOČESKÝ KRAJ - Cesta může být cíl. Zvláště pokud se vydáme odhalovat minulost prý první elektrické dráhy v tehdejším Rakousku-Uhersku. Bechyňka, jak ji železničáři familiárně říkají, letos oslavila už 120 let svého provozu...

Její trasa malebnou jihočeskou krajinou z Tábora do Bechyně měří 24 kilometrů a cesta trvá zhruba tři čtvrtě hodiny. Dodnes se chlubí několika unikáty...


Pohled na historickou soupravu na Bechyňce (nedatováno, České dráhy)

Už začátek cesty je neobvyklý. Vlak totiž odjíždí ze zvláštního Bechyňského nástupiště před budovou táborského nádraží. Hned za stanicí se nachází jeden z nejmenších oblouků na naší železniční síti a za chvíli už překonává náš vlak ocelový most přes Lužnici. Je 174 metrů dlouhý, nachází se 20 metrů nad řekou a dlouhou byl jedinou velkou stavbou na dráze. Je z něj pěkný pohled na řeku i historický Tábor. Do Bechyně pak vlaky přijíždí přes Bechyňskou duhu. Tak se říká železobetonovému mostu s velkým obloukem nad Lužnicí z let 1926 až 1928. Jeho délka je 190 metrů a nad řekou se klene ve výšce 60 metrů. Rozpětí velkého oblouku je úctyhodných 90 metrů. Když na most vjíždíme, musí se zastavit silniční provoz.

Stavby Bechyňky je nejčastěji spojována se jménem českého vynálezce Františka Křižíka. Prosadil stavbu elektrické dráhy, aby ukázal výhody moderního pohonu. Vyhnul se mnoha umělým stavbám a přimknul dráhu k terénu, jak nejvíce to šlo. Proto se na ní nachází oblouk o poloměru pouhých 125 metrů a sklony až 41 promile. Maximální rychlost byla stanovena na 25 kilometrů za hodinu a elektrické vozy s pohonem vyvinutým Křižíkem si s těmito parametry snadno poradily. Jejich vozovou část dodala slavná firma F. Ringhoffer z pražského Smíchova. Vůz EM 400.001 se dochoval dodnes.


Bechyňka někdy vypadaá skoro jako modelová železnice (nedatováno, České dráhy)

Na minulost lze zavzpomínat i při jízdě historickou soupravou z předválečného období, kterou táhne malá elektrická lokomotiva E 422.0 přezdívaná Bobinka. Ta vznikla pro Bechyňku v 50. letech v plzeňské lokomotivce Škoda. Výhodou těchto pravidelných víkendových nostalgických jízd je, že v nich platí standardní tarif a všechny obvyklé slevy Českých drah. Ze zdejších stanic a zastávek lze podniknout také řadu výletů. V cílové stanici v malé rotundě pro lokomotivy je ve vybraných termínech přístupná expozice o Bechyňce a na stanicích a zastávkách se nacházejí informační tabule naučné stezky. Také samotná Bechyně na vysokém skalnatém ostrohu nad Lužnicí nabízí řadu romantických zákoutí.

Ta nabízí i Tábor na začátku Bechyňky. Dráha tam prochází také nedaleko místní zoologické zahrady a několika rozhleden. Z Malšic je možné vyrazit do údolí Lužnice na prohlídku zříceniny hradu Příběnice. Zajímavá může být i cesta do Tábora a na Bechyňku. Z Prahy trvá cesta vlakem do husitské metropole zhruba hodinu a na modernizovaná trať dnes vede v nemalé části v úplně nové trase a nachází se na ní několik tunelů a zajímavých mostů. Blízké době by se měla stát také naší nejrychlejší tratí, kde budou jezdit vlaky více než 160 kilometrů za hodinu.


Legendární most Bechyňská duha nedaleko Bechyně (nedatováno, České dráhy)

Železnice teď

Kubova Huť:
zdroj: https://www.sumavanet.cz/

Kořenov:
zdroj: http://www.zubacka.cz/

Tip na další webkamery
nám pošlete na mail!

Počasí Praha 1 - Slunečno.cz

Ptáme se vás:

Preferujete klasické linky trolejbusů pod trolejovým vedením a nebo jste spíše pro parciální trolejbusy mimo troleje?
 

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!