O rušených vlacích s krajem nikdo nejednal!
SEVERNÍ ČECHY - Ministerstvo dopravy České republiky oznámilo, že od 1. července 2013 ruší a nebo omezuje provoz některých rychlíků. Změny se týkají také dvou párů rychlíků jedoucích v Ústeckém kraji.
"Ministerstvo s kraji, tedy ani s Ústeckým krajem, nejednalo," cituje stanovisko Magdalena Hanáčková z Krajského úřadu.
Večerní motorový rychlík do Liberce pojede jen některé dny. Foceno 16. května 2013.
Plánované úpravy, o kterých je již zcela evidentně rozhodnuto, se týkají celkem 24 rychlíkových spojů v rámci České republiky.
Ministerstvo dopravy se rozhodlo omezit mimo jiné také jeden pár rychlíků z Ústí nad Labem do Kolína (R894 a R895) a jeden pár z Ústí do Liberce (R1167 a R1168). Liberečáci v současné době jezdí denně, od 1. července pojedou v létě denně, v zimním období pak jen ve čtvrtek, pátek a neděli. Podobně dopadnou rychlíky do Kolína, které ve stejné dny pojedou už od 1. července.
I rychlík v trase Kolín - Ústí nad Labem pojede jen některé dny. Foceno 21. dubna 2013.
Důvodem opatření jsou podle Ministerstva dopravy rostoucí ceny některých položek, například energií. Ministerstvo dopravy přistoupilo k rušení či omezení některých rychlíků po pečlivé úvaze, snažilo se v maximální míře omezit negativní dopady pro cestující veřejnost.
"Veškeré změny jsou s ohledem na rozsah finančních prostředků ve státním rozpočtu pro letošní rok ekonomicky nezbytné, avšak díky tomu se podaří zachovat udržitelnost systému železniční dopravy," uvádí se v tiskové zprávě.
Ústecký kraj se proti plánovaným změnám ostře ohradil. Foceno 16. května 2013.
Proti změnám se ostře ohradil Ústeký kraj. Omezení některých rychlíkových spojů nebylo ze strany ministerstva s kraji vůbec projednáno a navíc změny nastávají v průběhu platného jízdního řádu, což je velice nestandardní situace.
"Redukce dálkových spojů sníží rentabilitu služeb regionální dopravy a díky stávající vysoké míře provázaností zásadním způsobem zhorší dopravní obslužnost území našeho kraje, mezikrajské a meziregionální vazby a především negativně postihne stovky cestujících denně," řekl radní pro dopravu Jaroslav Komínek.
Netradiční je také, že jde o změnu mimo plánované termíny. Foceno 16. května 2013.
Hejtman Oldřich Bubeníček se proto obrátí na ministra dopravy dopisem s požadavkem, aby nyní redukované vlaky byly v plném rozsahu opět uvedeny do provozu s řádnou změnou jízdních řádů v prosinci letošního roku.
Podle radního Jaroslava Komínka jde o další tlak státu na kraje, aby na své náklady zajišťovaly i dálkovou drážní dopravu. "Již v minulosti Ústecký kraj přistoupil k doobjednání některých rychlíkových spojení, kde by se necitlivý zásah ministerstva dotknul velké části občanů," dodal Komínek.
Pohled na ústecké hlavní nádraží. Foceno 21. dubna 2013.