Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Vybíráme napříč z krajů...

 Oprava sesuvu u Žalhostic
vyjde na sto milionů

 Historická vozidla MHD byla
lákadlem do Brna

 Oslavy 125 let MHD v Plzni
navštívily tisíce lidí

 V Praze si premiéru odbyly
hybridní Urbanwaye

Středočeský kraj chce výrazně omladit vlaky

STŘEDOČESKÝ KRAJ - Ve Středních Čechách se chystá největší obnova železničního vozového parku za několik desetiletí. Skok ze stavu železničního muzea do 21. století však nebude zadarmo. Náklady by měly dosáhnout na 60 miliard...

Nové vlaky jsou nutné i s ohledem na nové zabezpečovací zařízení ETCS, jehož finančně náročná implementace do zastaralých motoráků by se již nevyplatila...


Jednotky CityElefant by měly být nahrazeny (nedatováno, České dráhy/archiv)

Náklady na zmíněnou obnovu vozového parku vyjdou na zhruba 60 miliard korun. Bez změny rozpočtového určení daní, na kterém v současné době Středočeský kraj nespravedlivě tratí několik miliard ročně, bude nutné řešit financování celého projektu buď navýšením podílu měst a obcí v celém systému nebo výrazným zdražením jízdného. Vzhledem k rozvoji kraje a růstu počtu jeho obyvatel - až o 300 tisíc osob do roku 2040 - jsou však tyto investice zcela nezbytné. Situaci řeší kraj s několikaletým předstihem, protože chce zajistit pro své obyvatele spolu s hlavním městem Prahou kvalitní veřejnou dopravu a chce se vyhnout tomu, aby příští politické reprezentace musely řešit situaci na poslední chvíli.

V současné době, tedy v rámci stávající smlouvy Středočeského kraje s majoritním dopravcem České dráhy a po dohodě s hlavním městem Prahou, probíhá po předchozím schválení proces pořízení 22 nových třívozových elektrických jednotek RegioPanter EMU 240 a 10 kusů nových dvouvozových motorových jednotek RegioFox DMU 120. "Chceme se začít pomalu loučit s prvními jednotkami 471 či již muzeálními motoráky řady 810. Na tratích, kde dojde k přímému nasazení nových či zánovních vozidel, bude doprava pohodlnější," uvedl Petr Borecký, radní pro oblast železniční dopravy.


Ačkoli jsou nedílnou součástí PID, vlaky budou nahrazeny (nedatováno, České dráhy/archiv)

Jednotky RegioFox i RegioPanter by měly na středočeské tratě vyjet už příští rok. "V případě motorových jednotek RegioFox mluvíme o tratích z Prahy přes Rudnou do Berouna a z Berouna do Rakovníka. Panteři vyjedou na trať z Prahy do Ústí nad Labem a do Čáslavi přes Kolín. Poptáváme i nové kapacitní patrové jednotky, které by nahradily Elefanty nasazené na lince z Berouna do Českého Brodu. V budoucnu, až budou elektrifikované tratě, s nimi počítáme i na linky z Prahy do Kladna anebo do Mladé Boleslavi," doplnil Borecký. U Českých drah i dalších dopravců Středočeský kraj prověřil možnosti obnovy, a to z hlediska jejich dostupnosti a doby jejich modernizace a úpravy pro provoz v rámci České republiky a následné dodávky.

"Na základě získaných informací a omezujících podmínek předpokládáme postup, který v krátkodobém horizontu do roku 2026 povede k obnově vozidel na regionálních tratích," řekl Borecký s tím, že se již připravuje nabídkové nabídkové řízení na dopravce, který zajistí nová či zánovní vozidla pro provoz na významných tratích 070 Praha - Mladá Boleslav, trati 210 Praha - Vrané - Čerčany a dále na tratích 121 Hostivice - Podlešín a 122 Praha - Hostivice - Rudná u Prahy. Soutěž bude vyhlášena v roce 2024, kontrakt by měl odstartovat o rok později. 


Také motoráky řady 810 začnou mizet z kolejí (nedatováno, České dráhy/archiv)

Dále se jedná o prodloužení výkonů Českých drah na středočeských regionálních neelektrifikovaných tratí od prosince 2023 na dalších deset let. Pokud dojde k oboustranné dohodě, bude možno začít s obnovou vozidel již v průběhu roku 2024 a dále v letech 2025 a 2026 tak, aby nebyl ohrožen provoz na těchto tratích s ohledem na implementaci zabezpečovače ETCS. Pro cestující to tak bude znamenat, že místo dnes již muzeálními kousky jako jsou vozy řady 810, se již od příštího roku začnou vozit klimatizovanými nízkopodlažními jednotkami. 

Problematika implementace ETCS z pohledu hlavních tratí je v tuto chvíli řešena postupným vybavováním vozidlové části tohoto systému do stávajících 53 vozidel CityElefant. S ohledem na značnou investici více než 10 milionů korun na jedno vozidlo však není ekonomicky žádoucí a výhodné instalovat tento systém do vozidel, jejichž stáří je několik desítek let s téměř nulovou zůstatkovou hodnotou. "Těchto vozidel je však na regionálních tratích drtivá většina. Nejen z tohoto důvodu přistupujeme k postupné obnově vozidel na těchto tratích, a to ještě před uplynutím smluvního kontraktu s Českými drahami," upozornil Borecký. 


Motorový vlak 810 je legendou, ale i muzejním kouskem (nedatováno, České dráhy/archiv)

V případě hlavních železničních tratí se předpokládá realizace standardního nabídkového řízení na jednoho či více dopravců, kteří zajistí dopravu elektrickými jednotkami na hlavních železničních tratích. Předpokládaný termín vyhlášení soutěže je první čtvrtletí roku 2024, a to na období od prosince 2029 do prosince 2044. Nabídkové řízení předpokládá pořízení zcela nových, dvousystémových, elektrických jednotek o kapacitě přibližně 400 míst, které doplní stávající flotilu vozidel a zároveň budou zajišťovat dopravu primárně mezi Prahou a Berounem, Prahou a Kladnem, po roce 2030 v souvislosti s dokončením nové infrastruktury pak i na trati mezi Prahou - Lysou nad Labem a Mladou Boleslaví.

Nejvýhodnější cestou se ukazuje pořízení vozidel do vlastnictví Středočeského kraje, avšak s ohledem na zákon o rozpočtové odpovědnosti je toto řešení nerealizovatelné. "Obměna vozového parku na železnici je nevyhnutelná a jsem rád, že modernizaci vozidel řešíme s předstihem, čímž se vyhneme tomu, že by byl cestujícím v blízké budoucnosti nabízen komfort, který by neodpovídal jejich představám, na který jsou v současné době zvyklí," uzavřel ředitel Integrované dopravy Středočeského kraje Zdeněk Šponar. 


Staré motoráky by měly do pár let nahradit nové jednotky (nedatováno, České dráhy/archiv)

Železnice teď

Kubova Huť:
zdroj: https://www.sumavanet.cz/

Kořenov:
zdroj: http://www.zubacka.cz/

Tip na další webkamery
nám pošlete na mail!

Počasí Praha 1 - Slunečno.cz

Ptáme se vás:

Preferujete klasické linky trolejbusů pod trolejovým vedením a nebo jste spíše pro parciální trolejbusy mimo troleje?
 

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!