Modernizace v Pardubicích skončí už příští rok
PARDUBICE - Rekonstrukce jedné z nejvytíženějších stanic se přehoupla do druhé poloviny, postupně se modernizují nástupiště a kolejiště, roste i nová lávka. Skrytější očím veřejnosti je oprava výškové budovy...
Dělníci se nyní soustředí také na dokončení čtvrtého a pátého nástupiště a podchody pod nástupišti, hotovo by mělo být přibližně v polovině příštího roku...
Pohled na rekonstruovaná nástupiště v Pardubicích (květen 2023, Správa železnic)
V současnosti se čile se pracuje na rekonstrukci čtvrtého a výstavbě nového pátého nástupiště, obě se dokončí v červenci, na řadu pak přijde poslední, třetí. Všechna opravená nástupiště jsou ve výšce 550 milimetrů nad kolejí, tedy v úrovni podlahy moderních vlaků, mají nová zastřešení, osvětlení a informační systém. Letos se také usadí na pilíře zbývající díly lávky a postupně se doplní výtahy a eskalátory. S otevřením pro veřejnost se počítá v polovině příštího roku.
"Současně s modernizací nástupišť se také kompletně opravují oba podchody. Příjezdový je nyní zcela uzavřen, stojí zde už ale eskalátory a intenzivně se pracuje na interiéru, výstupech na jednotlivá nástupiště a také na jeho prodloužení na nové páté nástupiště," podotkl tiskový mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Cestující proto dočasně využívají pouze odjezdový podchod, který je už s novými eskalátory a částečně po modernizaci.
Výšková budova poslouží jako školící středisko SŽ
Významnou probíhající akcí je také komplexní rekonstrukce výškové budovy, kterou bude Správa železnic využívat jako své školicí středisko. V přízemí střední části jsou prostory restaurace a rychlého občerstvení, které budou sloužit i široké veřejnosti. V suterénu se přeměňuje původní kino na multifunkční sál. Prostory ve vyšších podlažích se také upravují a využijí se pro umístění dopravního sálu a dalších školicích prostor. Celá rekonstrukce se provádí citlivě a s ohledem na památkovou ochranu se budova v maximální možné míře přiblíží původnímu stavu. "Od září by už měl dřívější hotel sloužit novým účelům, ještě než se sem nastěhují naši zaměstnanci, zpřístupníme o prázdninách prostory široké veřejnosti," doplnil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Stavbaři nyní pracují na čtvrtém a pátém nástupišti (květen 2023, Správa železnic)
Rekonstrukce železniční stanice Pardubice hlavní nádraží zlepší technický stav a parametry celého uzlu. Díky investici se zvýší bezpečnost provozu a cestujícím se zlepší dopravní dostupnost jednotlivých částí krajské metropole. Díky úpravám ve stanici se zvýší průjezdná rychlost v hlavních kolejích na 160 km/h. Stavba běží od září 2020 a dokončena bude v prosinci příštího roku. Předloni se práce soustředily na kabelizaci a instalaci provizorního zabezpečovacího zařízení, realizovaly se přeložky inženýrských sítí, kanalizace a nové trakční vedení.
Rozsáhlé práce v samotné stanici se rozběhly v roce 2021. "Veřejnost začala intenzivně pociťovat zejména opravu prvního a druhého nástupiště. Vyrostly první pilíře nové lávky pro pěší, která propojí sídliště Dukla se Zeleným Předměstím a Palackého třídou. Na konci zmíněného roku se už pro cestující otevřela první dvě proměněná nástupiště. Naplno se také rozběhly práce na další klíčové modernizaci, která je koordinována s pardubickým uzlem, konkrétně z Rosic nad Labem do Stéblové," doplnil Svoboda.
Modernizace se odkládala, nyní spolyká přes 6 miliard
Pardubické hlavní nádraží je vytížená koridorová stanice, jejíž modernizace se dlouho odkládala. "Od šedesátých let se realizovaly pouze dílčí opravy a nádraží už by dlouhodobě nedokázalo zvládat větší nápor vlaků. I přes technickou náročnost aktuálně probíhají čtyřleté stavby se ve stanici daří zajistit plynulý provoz," řekl ministr dopravy Martin Kupka. Projekt Modernizace železničního uzlu Pardubice je spolufinancován Evropskou unií z Nástroje pro propojení Evropy (CEF). Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury. Celkové investiční náklady stavby činí 6,4 miliardy korun.
Celkový pohled na rekonstruované pardubické nádraží (květen 2023, Správa železnic)