Regiojet vystřídá ČD na rychlíkové lince R9
ČESKÁ REPUBLIKA - Velká změna čeká cestující na trase mezi Prahou, Havlíčkovým Brodem a Brnem. Na základě výběrového řízení bude dopravu od prosince roku 2026 následujících patnáct let místo Českých drah zajišťovat Regiojet...
Díky nově podepsané smlouvě se navíc zkvalitní přímé spojení Prahy s Jihlavou, které v současné době RegioJet zajišťuje výhradně autobusy...
Možná podoba budoucích vlaků pro linku R9 z Prahy do Brna (vizualizace, RegioJet)
"Cestující se mohou těšit na nové vlaky a lepší dostupnost krajské Jihlavy, protože každých 120 minut pojede přímý vlak mezi Prahou, Havlíčkovým Brodem a Brnem i přímý vlak z Prahy přes Havlíčkův Brod do Jihlavy," řekl ministr dopravy Martin Kupka. Podmínkou pro provozování rychlíků novým dopravcem je nákup nových vlaků s vozidly, které mohou jezdit alespoň 200 km/h. Vlaky tedy budou moci později využívat i úseků vysokorychlostních tratí, například v části trasy mezi Prahou a Kolínem. Samozřejmostí je připojení k internetu a nebude chybět ani prodej občerstvení ve vlaku.
Alespoň jedny dveře vlaku z každé strany musí být nízkopodlažní. "Myslíme tak i na cestující se sníženou mobilitou a všechny ostatní, kteří využijí nástup či výstup bez schodů," doplnil Kupka s tím, že nová smlouva je uzavřena na dobu 15 let, neboť vybraný dopravce nakoupí nové vlaky, které mají dlouhou odpisovou dobu. Navíc smlouva stanoví požadavek na převod vozidel na dalšího dopravce.
Moderní jednotky nahradí dosavadní koženkové vagony
Místo koženkových béček budou na R9 nasazeny nejmodernější jednotky, co kdy v rychlíkové dopravě jezdily. Jsou to zároveň vůbec první elektrické jednotky objednané na vysokorychlostní tratě. "Tato soutěž potvrdila názor Regiojetu, že zvýšení kvality na železnici lze dosáhnout pouhým otevřením trhu, nikoliv utrácením evropských peněz na nákup vozidel. Stát má investovat do výstavby infrastruktury, nikoliv nákupu vozidel, tak jak se to v minulosti z Regionálních operačních programů velmi netransparentně dělo," uvedl ředitel Regiojetu Radim Jančura.
Současnou flotilu žlutého dopravce tvoří tyto lokomotivy (nedatováno, Regiojet)
Podle Jančury bude Regiojet dostávat nižší dotace, než České dráhy s již odepsaným vozovým parkem. "Děkujeme ministerstvu dopravy, že dělá soutěže s vizí. Soupravy Regiojet budou konstruované na rychlost 200 km/hod. Jízdní doby se budou zrychlovat současně s tím, jak se bude železnice modernizovat.” Po modernizaci celé tratě z Prahy do Brna přes Vysočinu totiž dojde ke zkrácení jízdní doby na trase Praha - Brno o 28 minut, tedy z dnešních 3:34 na 3:06. Vlak do stanice Jihlava město bude mít z Prahy jízdní dobu 2:04.
Smlouva počítá s tím, že RegioJet od prosince 2026 na linku nasadí osmnáct nových nízkopodlažních jednotek PESA. Celková podoba a technické parametry se s výrobcem upřesňují. Půjde nicméně o dva typy jednotek - pro 200 a 300 cestujících. Každá jednotka bude mít 12% sedadel v 1. třídě. Vlaky budou klimatizované, cestující se budou moct zdarma připojit k wifi a využívat služby, které jsou u společnosti RegioJet standardem. Nová část linky R9 přinese přímé spojení Prahy a Jihlavy.
Výrazně se zkvalitní spojení hlavního města s Jihlavou
Od prosince 2026, kdy RegioJet začne provozovat linku R9, se výrazně zlepší obslužnost Jihlavy. Spojení bude zajištěno každých 120 minut, kdy pojede přímý vlak Praha – Havlíčkův Brod – Brno a každých 120 minut přímý vlak Praha – Havlíčkův Brod – Jihlava. V současné době RegioJet zajišťuje na této trase každé dvě hodiny přímé autobusové spojení, přímé vlakové spojení mezi Jihlavou a Prahou však neexistuje. Rozjetím přímého železničního spojení dojde k redukci autobusové dopravy na této trase.
RegioJet výrazně posílí svoje působení na trhu (nedatováno, Regiojet)