Most u výstaviště už modernizaci tratě nebrání
PRAHA - Typickou ikonou Holešovic je kromě areálu výstaviště také železniční most nad tramvajovou tratí. Tedy byl. O uplynulém víkendu totiž tato část části Prahy úplně změnila tvář. Železniční most z roku 1890 zmizel...
Jeho konstrukce ale ve šrotu neskončí. Správa železnic si uvědomila historické hodnoty konstrukce, a ta proto poputuje do sbírky Národního technického muzea...
Demontáž mostu v pražských Holešovicích (15. dubna 2023, SŽ).
Uplynulou sobotu 15. dubna došlo, po týdnech náročných příprav, ke snesení ocelové konstrukce železničního mostu z konce 19. století nad ulicí Dukelských hrdinů. Stalo se tak hlavně z důvodu nedávno zahájení modernizace železniční tratě z Prahy do Kladna, kdy starou konstrukci nahradí moderní most dvoukolejné železniční tratě. Úlohy snesení mostu se chopil jeřáb LTM 1350. Za pomoci vázacích prostředků došlo k zavěšení mostní konstrukce na jeřáb a jejímu přenesení na přistavený podvalník s tahačem. Ten ji pak v neděli ráno odvezl.
Most se stane součástí sbírky Národního technického muzea
"Příhradové nýtované konstrukce byly ve své době klíčovým stavebním prvkem mostů. Konkrétně ten v ulici Dukelských hrdinů vznikl v roce 1890, železniční dopravě tak sloužil přes 130 let. Nově se stane jednou z dominant Muzea železnice a elektrotechniky NTM, které vznikne v bývalém depu na Masarykově nádraží," podotkla tisková mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.
Demontáž mostu v pražských Holešovicích (15. dubna 2023, SŽ).
V současné době probíhá odstraňování spodní stavby mostu, která tak uvolní místo pro základy budoucího přemostění. V místě původního mostu se vybuduje nová estakáda. Její výstavba je součástí modernizace trati mezi Prahou a Kladnem s odbočkou na Letiště Václava Havla. Konkrétně jde o úsek mezi pražskými Bubny a Výstavištěm.
Snesení historické mostní konstrukce a jejímu převozu do budoucího muzejního areálu předcházel podpis nové smlouvy mezi Správou železnic a Národním technickým muzeem, jejímž předmětem byl převod dalších technických zařízení do majetku muzea. Kromě zmíněného mostu se stalo součástí jeho sbírek rovněž několik přejezdových zabezpečovacích zařízení, sloupy a další součásti trakčního vedení, mostní provizorium a litinové sloupy ze zrušeného zastřešení nástupiště ve stanici Řetenice.
Podoba nového přemostění ulice Dukelských hrdinů (vizualizace, SŽ).
Zatímco výluka tramvají dnes skončí a tramvajové linky číslo 6, 17, 41 a noční linky 93 a 94 se tak vrátí do své trasy, vlaky se tudy nevydají ještě hodně dlouho. Osobní vlaky Českých drah a rychlíky společnosti Arriva ve směru od Kladna od 12. března po dobu přibližně dvou let končí ve stanici Praha-Dejvice. Dál musí cestující metrem nebo tramvajemi.
Až do prosince příštího roku od Kladna jen do Dejvic
Cestující, kteří chtějí využít náhradní přepravu, si vyzvednou v osobních pokladnách stanic Praha Masarykovo nádraží, Praha hlavní nádraží nebo Praha-Dejvice jízdní doklad pro náhradní dopravu v Praze. Jízdní doklad pro náhradní dopravu také na požádání poskytnou průvodčí vlaků. Takový doklad platí od času na něm uvedeném po dobu 30 minut. Jízdenku je možné využít jen v určených spojích městské dopravy, a to zpravidla metro v části tras A a C, a dále ve vybraných úsecích tramvají linek číslo 1, 14, 15, 25 či 26.
Podoba nové zastávky Praha-výstaviště (vizualizace, SŽ).
Po dokončení jednokolejku nahradí kapacitní dvoukolejná železniční trať. Stavbaři se v tuto chvíli mezi Bubny a Dejvicemi zaměřují především na zemní práce, odstranění železničního svršku a spodku nebo kácení dřevin. Pro zachování provozu ve směru z Masarykova nádraží do Kralup nad Vltavou je zřízena provizorní kolej. V souvislosti s tím probíhá i nezbytná úprava trakčního vedení a zabezpečovacího zařízení. V obvodu bubenské stanice dále dochází k odstranění nepotřebných budov pro výstavbu nové moderní výpravní budovy.
Modernizace úseku Praha-Bubny - Praha-Výstaviště je součástí projektu nového železničního spojení na Letiště Václava Havla Praha. V rámci toho již Správa železnic rekonstruuje železniční stanici Kladno a přilehlou trať do Ostrovce. Příprava dalších úseků mezitím pokračuje. Ještě letos by měla být vyhlášena veřejná zakázka na rekonstrukci trati mezi pražskou Ruzyní a Kladnem a také na modernizaci Masarykova nádraží, kde by se stavební práce měly rozběhnout v tomto roce.
Efektivní využití prostor pod železniční tratí (vizualizace, SŽ).