Nové smlouvy zajistí větší komfort cestujících
ČESKÁ REPUBLIKA - Ministr dopravy Vladimír Kremlík podepsal novou desetiletou smlouvu o veřejných službách s Českými dráhami. Byl tak dovršen proces dojednávání nových podmínek zajišťování veřejných služeb.
Rychlíkové trasy v závazku veřejné služby tak již od poloviny prosince zajistí společnosti České dráhy, RegioJet a Arriva vlaky...
České dráhy budou průběžně modernizovat vozový park (27. ledna 2016, České dráhy).
Nová smlouva zajišťuje provoz na šesti expresních a třinácti rychlíkových linkách. I na základě úspor zajištěných porovnáním nabídek na jiných provozních souborech bylo možné sjednat na stávajících linkách více vlaků a zavedení nových přímých spojení, například z Prahy přes Třeboň do Českých Velenic. Celkový rozsah dopravy bude oproti stávajícímu jízdnímu řádu navýšen o 7,6%. "Nová smlouva stanoví konkrétní termíny, do kdy musí být vlaky dovybaveny informačními systémy, zásuvkami i wifi připojením a zavazuje dopravce pořizovat nové vlakové soupravy a modernizovat ty stávající," řekl ministr dopravy Vladimír Kremlík.
Přímo ve smlouvách o veřejných službách jsou nastavena přísná pravidla pro přepravu osob se zdravotním postižením, například zajištění vyškoleného personálu, zpřístupnění webových stránek pro osoby se zrakovým a sluchovým postižením nebo umožnění nákupu jízdního dokladu pro zdravotně postižení ve vlaku bez přirážky. Smlouva dále podrobně vymezuje požadavky na zajištění služeb ve stanicích a základní pravidla spolupráce při využívání systému jednotného tarifu.
RegioJet obstál na trase z Bohumína do Brna (nedatováno, RegioJet).
Ze strany státu tak bude spolufinancovaný provoz dálkových vlaků, který by v potřebném rozsahu a kvalitě dopravci na komerčním základě nezajistili. Oproti předchozí smlouvě jsou všechny finanční i provozní modely rozděleny podle jednotlivých linek; bude tedy zřejmé, s jakou finanční kompenzací ze státního rozpočtu jsou jednotlivé linky provozovány. Doba platnosti smlouvy je u jednotlivých linek odlišná. Některé provozní soubory ji mají nastavenu do roku 2029. U dalších linek bude plnění v souladu s harmonogramem otevírání trhu postupně ukončováno, aby se následně v souladu s Evropským právem řešil výběr nového dopravce.
Na zbylých tratích vyjedou od 15. prosince noví dopravci. Na páteřní trase z Bohumína přes Ostravu a Olomouc do Brna začne jezdit dopravce RegioJet, a to za 252 milionů korun ročně, celková kompenzace v rámci osmileté smlouvy tak bude činit 2,017 miliardy korun. Samotná smlouva vyžaduje postupné zvýšení kvalitativních parametrů, zároveň dochází k navýšení rozsahu dopravy o 19 procent. Soubor linek R21 Praha - Turnov - Tanvald, R22 Kolín - Česká Lípa - Nový Bor, R24 Praha - Rakovník a R26 Praha - Příbram - České Budějovice pak obstará společnost Arriva vlaky za 731 milionů korun.
A co vy? Souhlasíte s náhradou stávajících Českých drah novými dopravci RegioJet a Arriva vlaky? Hlasujte v anketě vpravo nebo pošlete do redakce váš názor na mail info@vlcoun.cz. Vybrané příspěvky zveřejníme.
Také Arriva vlaky rozšíří svoje pole působnosti na další tratě (25. února 2016, Arriva vlaky).