Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Vybíráme napříč z krajů...

 Oprava sesuvu u Žalhostic
vyjde na sto milionů

 Historická vozidla MHD byla
lákadlem do Brna

 Oslavy 125 let MHD v Plzni
navštívily tisíce lidí

 V Praze si premiéru odbyly
hybridní Urbanwaye

Vlaky zrychlí, pojmenují se a pojedou i častěji

ČESKÁ REPUBLIKA - Rychlejší cestování, přidání nových vlakových spojů nebo jednotné pojmenování vlaků na konkrétních tratích. To vše nabídne nový jízdní řád, který začne platit v neděli 9. prosince.

Doprava výrazně zrychlí například mezi Prahou a Plzní, nové spoje pak České dráhy nabídnou během dne i z Prahy do Opavy...


Pendolina se naplno vrací do běžného provozu (nedatováno, ČD).

Mezistátní jízdní řád Českých drah se pro rok 2019 příliš nemění. Novinkami jsou páteční posilové SC Pendolino Košičan z Prahy do oblasti Tater a Košic, přibližně čtvrthodinové zkrácení cesty z Prahy do Mnichova a nové přímé noční spojení jižní Moravy a Ostravy s Berlínem vlakem nightjet. U vnitrostátních dálkových vlaků představuje největší změny zrychlení dopravy mezi Prahou, Plzní a dalšími západočeskými městy, náhrada některých doplňkových vlaků InterCity spoji SC Pendolino a více přímých spojů mezi Prahou a Opavou. Do dalších rychlíků budou zařazeny komfortní klimatizované vozy. Pro lepší orientaci cestujících dochází k jednotnému pojmenování vlaků a linek. 

Větší změny v mezinárodní dopravě čekají noční spoje v souvislosti se zavedením přímého vlaku nightjet ÖBB z Vídně přes Břeclav a Bohumín do Berlína. Jedná se o mezistátní trasu, která byla hojně využívaná až do 40. let minulého století a opuštěna byla v rámci poválečného uspořádání Evropy. Tento vlak nabídne nově přímé noční spojení jižní Moravy a Ostravska s Berlínem. S řadou návazných spojů budou zachovány i hlavní trasy přímých lůžkových a lehátkových vozů napříč střední Evropou, tedy například z Prahy do Budapešti, z Prahy do Krakova a Varšavy, z Vídně do Varšavy nebo z Budapešti do Berlína. Vzájemné přepojení přímých vozů se bude dít v režii Českých drah ve stanicích Břeclav a Bohumín.

Nově budou pojmenovány celé linky, nikoliv vlaky

Nejzřetelnější změnou v dálkové mezistátní i vnitrostátní dopravě pak bude na většině tratí odklon od pojmenování jednotlivých vlaků a jejich náhrada jednotnými jmény platnými pro celou linku. Výjimkou budou jen některé vybrané spoje s částečně odlišnou trasou nebo řazením. Poprvé byl tento model využit v končícím jízdním řádu u linky Praha - Brno - Bratislava - Budapest, která získala pojmenování Metropolitan. Podobně budou linka a spoje z Prahy do Vídně a Grazu pojmenovány Vindobona, do Berlína a Hamburku ponesou jméno Berliner, do Žiliny přes Valašsko pojedou spoje Valašský expres nebo z Ostravy do Banské Bystrice nebo Zvolena zamíří skupina vlaků se jménem Fatra. Podobné změny se uskuteční také u vnitrostátních vlaků a linek.


Rychlíky do Plzně budou v cíli cesty o 10 minut dříve (nedatováno, ČD).

"Ani ve vnitrostátní dopravě nejsou plánované žádné rozsáhlé změny. Mezi nejvýznamnější novinky tak bude patřit zrychlení cestování mezi Prahou a západními Čechami a návrat k provozu s plným počtem souprav rychlovlaků Pendolino. Ty tak nahradí některé dosavadní spoje InterCity, které Pendolina během oprav nahrazovala. Kvůli rostoucímu počtu cestujících mezi Prahou a střední a severní Moravou také rozšíříme nabídku spojů v tomto směru, především v exponované dny," uvedl člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Blíží se také konec původních koženek, jak lidé říkají osobním vozům z bývalého východního Německa. V dalších rychlících je České dráhy nahradí modernizovanými a často také klimatizovanými vozy.

Na trať Praha - Ostrava se vrací po opravě a revitalizaci všech jednotek Pendolino základní přibližně dvouhodinový interval rychlovlaků a kvůli rostoucímu počtu cestujících a vyčerpané kapacitě vlaků Českých drah na této relaci dochází k posílení spojů. Místo vlaků InterCity tak pojedou z Prahy vlaky SC Pendolino také ve 13.41 a 15.41 hodin. Druhý spoj bude v pátky a vybrané dny před víkendy prodloužen až do Košic. V opačném směru pojedou Pendolina místo vlaků InterCity z Ostravy v 9.15 a 17.15 hodin.

Přibudou Opavani, přímé vlaky z Prahy do Opavy

Posíleny budou také klasické spoje mezi Prahou a střední a severní Moravou. Místo pátečního posilového vlaku EuroCity Roháče pojede ve všechny pracovní dny ve výhodnější časové poloze nový vlak InterCity Opavan. Odjezd z Prahy bude ve 14.41 a do Ostravy-Svinova přijede v 17.37 a do Opavy v 17.59 hodin. O sobotách a nedělích pak bude spoj do Opavy z Prahy odjíždět ve 22.41 hodin. InterCity Opavan pojede v trase z Opavy východu nově také ve 4.00 a 9.00 hodin, do Prahy pak přijedou v 7.19 a 12.19 hodin.


Páteřní vlaky dostanou názvy nikoliv spojů, ale nově celých tratí (nedatováno, ČD).

S otevřením nových tunelů u Ejpovic dojde k dalšímu výraznému zkrácení cesty do západních Čech. Cestovní doba z pražského hlavního nádraží na plzeňské se zkrátí z 1 hodiny a 25 minut na 1 hodinu a 14 minut. Opačným směrem pojedou expresy z centra Plzně do centra Prahy 1 hodinu a 19 minut. Na rychlíky z Prahy do Klatov či Železné Rudy budou nasazeny komfortnější osobní vozy. Dosavadní vagóny bez klimatizace budou nahrazeny moderními oddílovými a velkoprostorovými vagóny 2. třídy s klimatizací a větším počtem el. zásuvek nebo s většími stoly pro práci.

V souvislosti se zajištěním vyšší kvality cestování v komerčních vlacích provozovaných na obchodní riziko Českých drah na lince Ex 1 mezi Prahou a Ostravou je zvažováno převedení všech těchto spojů na vlaky s povinnou rezervací. Datum, od kdy bude možný nástup do těchto vlaků pouze s platnou místenkou, bude vyhlášen v průběhu platnosti Jízdního řádu 2019.

Do Ústí, Děčína a Chebu přibudou vlaky s kinem

Na lince R5 z Prahy přes Ústí nad Labem do Chebu bude zavedena nová služba dětské kino pro nejmenší cestující a moderní klimatizované oddílové a velkoprostorové vozy s elektrickými zásuvkami pro dobíjení elektroniky budou nasazeny také na přibližně polovinu rychlíků linky R20 Praha - Děčín. V těchto soupravách budou tvořit základní část, která bude doplněna v pracovní dny o posilové klasické rychlíkové vozy pro zajištění vyšší kapacity vlaků na této lince. Také vlaky linky R20 obsluhované těmito moderními vozy nabídnou cestujícím nové doplňkové služby. Více komfortních klimatizovaných vozů bude zařazeno také v rychlících linky R18 z Prahy do Luhačovic. Další mezistátní i vnitrostátní spoje a linky zůstávají v provozu bez větších změn. Obvykle pouze s drobnými časovými posuny.


Jednotného pojmenování se dočkají desítky tratí (nedatováno, Vlčoun.cz/Archiv).

V novém jízdním řádu nahradí na mnoha dalších tratích jednotné pojmenování linek dosavadní různá pojmenování jednotlivých spojů. Společné pojmenování všech nebo většiny vlaků na jedné lince rozšířily České dráhy na více relací na konci loňského roku. Tento způsob označení linek a většiny vlaků vedle číselného údaje usnadňuje cestujícím orientaci při vyhledání spojení v jízdních řádech i samotného spoje na stanici. "Ověřili jsme si, že zákazníkům pomáhá v orientaci v jízdních řádech i na stanicích při nástupu do samotné soupravy. Cestující si také zvykají na jednotnou kvalitu, která je se jménem konkrétní linky spojena a na trati, kde je zavedeno více spojů, vyhledávají svůj spoj právě podle jednotného pojmenování," vysvětlil pak Štepán. 

České dráhy tento princip použily poprvé u spojů SC Pendolino na lince Praha – Ostrava, postupně k nim přibyly další trasy. "Tyto linky jezdí v pravidelných intervalech po jedné až dvou hodinách. Lidem tak mnohem více při cestování pomůže jednotné jméno. Například pro všechny spojení do Vídně jsme se proto rozhodli vrátit tradiční a legendární pojmenování Vindobona," doplnil Štěpán. V Jízdním řádu 2019 bude pojmenováno celkem 609 dálkových vlaků 62 různými pojmenováními. Další názvy ponesou některé regionální vlaky, hlavně spěšné. 

Přehled linek a jejich pojmenování:
SC (IC) Pendolino: (Fr. Lázně/Cheb –) Praha – Ostrava / Bohumín
SC Pendolino Košičan: Praha – Košice
Ex 1 Ostravan: Praha – Bohumín / Návsí /Žilina
Ex 1 Opavan: Praha – Opava
Ex 1 Varsovia: Praha / Ostrava – Warszawa
Ex 1 Fatra: Ostrava – Žilina – Banská Bystrica / Zvolen
Ex 2 Valašský expres: Praha – Vsetín / Žilina
Ex 3 Vindobona: Praha – Wien – Graz
Ex 3 Berliner: Praha – Berlin / Hamburg
Ex 3 Metropolitan: Praha – Bratislava – Budapest
Ex 6 Západní expres: Praha – Plzeň – München / Cheb
Ex 7 Jižní expres: Praha – České Budějovice / Linz
R 5 Krušnohor: Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb
R 8 Slezan: Brno – Bohumín
R 9 Vysočina: Praha – Havlíčkův Brod (Jihlava) – Brno
R 10 Hradečan: Praha – Hradec Králové – Trutnov
R 11 Rožmberk: Brno – České Budějovice / Plzeň
R 11 Bezdrev: České Budějovice – Plzeň
R 12 Bouzov: Brno – Olomouc – Šumperk
R 13 Moravan: Brno – Břeclav – Přerov – Olomouc
R 14 Ještěd: Pardubice – Liberec
R 15 Ploučnice: Liberec – Ústí nad Labem
R 16 Berounka: Praha – Plzeň – Klatovy / Železná Ruda
R 17 Vltava: Praha – České Budějovice
R 17 Lužnice: Praha – Tábor – Veselí nad Lužnicí
R 18 Slovácký expres: Praha – Olomouc – Luhačovice / Veselí nad Moravou
R 19 Svitava: Praha – Česká Třebová – Brno
R 20 Labe: Praha – Děčín
R 21 Jizera: Praha – Turnov / Tanvald / Harrachov
R 22 Bezděz: Kolín – Rumburk / Šluknov
R 23 Střekov: Ústí nad Labem – Kolín
R 24 Lány: Praha – Rakovník
R 26 Otava: Praha – Písek – České Budějovice
R 27 Praděd: Olomouc – Krnov – Ostrava
R 27 Cvilín: Krnov – Ostrava 


Cestování by tak mělo být pro cestující přehlednější (nedatováno, Vlčoun.cz/Archiv).

Železnice teď

Kubova Huť:
zdroj: https://www.sumavanet.cz/

Kořenov:
zdroj: http://www.zubacka.cz/

Tip na další webkamery
nám pošlete na mail!

Počasí Praha 1 - Slunečno.cz

Ptáme se vás:

Preferujete klasické linky trolejbusů pod trolejovým vedením a nebo jste spíše pro parciální trolejbusy mimo troleje?
 

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!