Dopravu na Bohumínsku budou řídit z Přerova
BOHUMÍN - Správa železniční dopravní cesty zahájila budování nového moderního zabezpečovacího zařízení v Bohumíně. Díky tomu skončí provizorní řízení provozu, které zde bylo zavedeno po ničivém požáru před dvěma lety.
Nové zabezpečovací zařízení umožní řídit dopravu ze stanoviště v Přerově, v Bohumíně zůstane jen pohotovostní dispečer...
(11. února 2016, Ondra Kašpárek).
Požár postihl pohraniční přechodovou stanici Bohumín 10. února 2016 ve večerních hodinách. Jak ukázalo vyšetřování, jeho příčinou byl průraz elektrické izolace v místě křížení trakčního kabelového vedení s vedením sdělovacím, což následně způsobilo zavlečení vysokého napětí do sdělovacích obvodů bohumínského uzlu. Poškozena byla nejen technologická místnost ústředního stavědla, ale například i kabely zabezpečovacího zařízení v místě, kde přecházely na kabelový most u silničního nadjezdu do Skřečoně.
Mimo provoz bylo zabezpečovací zařízení jak ve stanici, tak i na všech navazujících traťových úsecích. Nefungovalo napájení výhybek ani návěstidel, z činnosti bylo vyřazeno také devět železničních přejezdů. V následujících dnech byl ve stanici jen minimální provoz, vlaky byly vedeny odklonem nebo je nahradily autobusy. Ke zlepšení došlo až deset dní po události, kdy se ve stanici zavedl jednoduchý systém řízení provozu spočívající v zamykání výhybek.
Čtěte také...
- Bohumín: Požár zničil stavědlo a zastavil vlaky (vydáno 12. února 2016).
- Do Bohumína se po požáru vrací osobní vlaky (vydáno 16. února 2016).
(zdroj: www.vlcoun.cz).
Požárem zničené vybavení stavědla (10. února 2016, HZS Moravskoslezského kraje).
V dubnu pak došlo ke spuštění provizorního elektronického staničního zabezpečovacího zařízení ESA 11. Jeho technologie byla umístěna do kontejnerů, stejně jako pracoviště výpravčích. Tento stav trvá i v současnosti. Prakticky ve stejnou dobu se začala připravovat instalace definitivního zabezpečovacího zařízení, které postavila Společnost Bohumín vytvořená z AŽD Praha a EŽ Praha. Na projekční práce nyní navazuje samotná realizace, která potrvá do února příštího roku. Celkové investiční náklady dosahují 443 milionů korun.
"Hlavní změnou oproti stavu před požárem bude ovládání nově aktivovaného zabezpečovacího zařízení ESA 44 z Centrálního dispečerského pracoviště Přerov. Proto bude tato stavba provázána s realizací dálkového řízení provozu v úseku Ostrava-Svinov - Petrovice u Karviné," řekl ředitel Stavební správy východ Správy železniční dopravní cesty Miroslav Bocák. Po zapojení definitivního zabezpečovacího zařízení v Bohumíně zůstane jen pracoviště pohotovostního výpravčího.
(11. února 2016, Ondra Kašpárek).