Přednádraží v Prostějově opustila lokomotiva
PROSTĚJOV - Historická lokomotiva, která byla umístěná před vchodem do hlavního nádraží v Prostějově, změnila působiště. V úterý jí pracovníci drah odvezli do Lužné u Rakovníka, kde poslouží jako další exponát.
České dráhy se technickou památku rozhodly skrýt před vandaly a vlivy počasí a historický klenot tak zachovat k dalšímu vystavování...
Historická lokomotiva na původním místě (14. listopadu 2017, ČD Martin Harák)
Před prostějovské nádraží byl stroj umístěn v září roku 1980. Za téměř 40 let, kdy se lokomotiva stala už zažitým symbolem přednádražního prostoru, byla ale několikrát cílem útoků vandalů. Naposledy loni v červenci na místo, kde dříve stával topič, někdo hodil zapálený hadr a naštěstí došlo jen k malému požáru. Stroj, který je sice nepojízdný, ovšem jeho historická hodnota je nevyčíslitelná, je jediným zachovalým exemplářem této řady a nejen proto se České dráhy rozhodly, že stojí za záchranu. Nově tak najde místo mezi řadou dalších unikátních klenotů v muzeu ČD v Lužné u Rakovníka.
V muzeu Českých drah v Lužné u Rakovníka se České dráhy specializují na staré historické stroje a útočiště u tady našla řada technických unikátů. Mezi ně lokomotiva řady 310.127, která byla řadu let umístěná v Prostějově, určitě patří. Už od roku 1999 se společnost zabývá renovací, údržbou i provozem historických kolejových vozidel, která po dlouhých letech ve službě dělají teď pro změnu radost železničním nadšencům.
Večerní přípravy na přesun (14. listopadu 2017, ČD Martin Harák)
"Momentálně máme ve svém držení přes třicet parních lokomotiv. I 'prostějovskou' mašinku chceme opravit alespoň do vystavovatelného stavu, tak aby i ona mohla brzy sloužit pro potěchu všem zájemcům o historii dopravy," přiblížil nejbližší osud mašinky a další výhled do budoucna vrchní přednosta Depa historických vozidel a Českých drah Muzea v Lužné u Rakovníka Miloslav Kothera.
Přesunutý stroj byla původně malá původně lokálková lokomotiva vyrobená v roce 1889 a charakteristická pro vedlejší tratě na Moravě a ve Slezsku. Stejný typ lokomotivy hrál například ve filmu Páni kluci, i když se jedná o jiný kus. Maximální rychlost lokomotivy byla 40 km/h. Po ukončení provozu na veřejné síti sloužila ještě v cukrovaru v Bedihošti. Stroj absolvoval svou poslední jízdu v roce 1968. Poté lokomotivu určenou k sešrotování zrenovovali v sedmdesátých letech nadšení železničáři. Na její opravu finančně přispěla v roce 2008 i prostějovská radnice.
Zvedání lokomotivy přilákalo davy zvědavců (14. listopadu 2017, ČD Monika Bezuchová)