Konec testování. Kartou zaplatíte i ve vlacích
ČESKÁ REPUBLIKA - České dráhy po roce a půl testování nasadí do provozu 382 terminálů pro bezhotovostní platby ve vlacích. Nejdříve by měly zamířit do Bohumína, odkud budou vysílány na vlaky SC Pendolino.
Dále budou vybaveni průvodčí z Břeclavi, díky čemu budou moci cestující bezhotovostně platit jízdné i ve vlacích railjet...
Kartou budete moci brzy platit v Pendolinu (ilustrační foto, České dráhy).
Bezhotovostní platba je služba, kterou chtějí České dráhy nabízet, jako jednu z možností hrazení jízdného a zvýšit tak komfort cestování. Už mnoho let mohou cestující k nákupům jízdenek využívat elektronickou peněženku na In Kartě, kterou lze pořídit již od částky 100 korun na 6 let. Při zavádění bezhotovostní úhrady jízdného formou elektronické peněženky patřily České dráhy k prvním průkopníkům v České republice.
Bezhotovostně lze zakupovat jízdenky také v e-shopu ČD či prostřednictvím aplikace Můj Vlak. "U cestujících z neobsazených stanic předpokládáme, že využijí terminály pro platbu jízdenek. Nejde však jen o placení jízdného, ale i doplácení různých dalších služeb, ať už se jedná o doplatek do 1. třídy, zakoupení místenky, případně lůžka, ale i úhradu za přepravu kola, nebo psa. V řadě našich spojů nabízíme i možnost zakoupení jízdenek na MHD ve městě, kam cestující směřuje. U mezistátních linek si pak cizinci dokupují naši jízdenku, když nemají mezistátní," jmenoval Michal Štěpán, člen představenstva ČD zodpovědný za osobní dopravu.
Platebními terminály budou vybaveni průvodčí v Bohumíně (ilustrační foto: Filip Vlček).
Nasazení do ostrého provozu předcházel zhruba rok a půl testování pomocí asi 20 terminálů, které cestující mohli „potkat“ například při cestě mezi Břeclaví a Prahou ve vlacích railjet a EC. Další terminály byly v Chebu, odkud vyjížděly na testování ve vlacích SC Pendolino a 14 terminálů pak bylo využito v regionální dopravě v Olomouci, například na tratích mezi Olomoucí a Opavou nebo Prostějovem a Červenkou.
Na Olomoucku proběhlo přes dva tisíce transakcí
Zákaznický personál u přístrojů prověřoval jednak technické možnosti, ale i zájem cestujících, například na Olomoucku v regionální dopravě po dobu testování proběhlo téměř 2000 transakcí, což se nerovná počtu prodaných jízdenek. Jednou transakcí totiž lze zaplatit i více jízdenek najednou.
V další fázi dojde také na rychlíky vyšší kvality (ilustrační foto, České dráhy).
V nejbližších týdnech počítají České dráhy s nasazením terminálů na vlaky v tomto pořadí: kategorie SC Pendolino, raijljet, EC, IC, Ex a rychlících vyšší kvality kategorie Rx. "U vlaků regionální osobní dopravy nelze v řadě případů předpokládat ekonomicky efektivní využití technického zařízení vzhledem k dosahovaným tržbám. Banka totiž stanovuje minimální platby na daném terminálu za měsíc," dodal Štěpán.
V budoucnu se plánuje rozvoj třeba i v rámci IDS
To ovšem nevylučuje, že ve vybraných osobních vlacích v budoucnu nebudou platby kartou umožněny. Kromě toho nelze vyloučit ani plošné vybavení některého z regionů v rámci účasti Českých drah v integrovaném dopravním systému.
České dráhy nevylučují ani pokrytí kompletního IDS (ilustrační foto, Filip Vlček).