Liberecký kraj trvá na zrychlení vlaku do Prahy
LIBERECKÝ KRAJ - Dlouhodobé úsilí o zrychlení vlakového spojení z Liberce do Prahy bylo tématem schůzky vedení Libereckého kraje a ministra dopravy Dana Ťoka. Kraj požaduje cestovní čas do Prahy do šedesáti minut.
Příprava projektu se zatím dlouhá léta vleče. Z Liberce do hlavního města aspoň začnou do dvou let jezdit přímé rychlíky...
Liberec do dvou let zavede přímé rychlíky do Prahy (nedatováno, České dráhy).
"Usilujeme o to, aby měl Liberecký kraj vlakové spojení, jako jiné části republiky. K tomu může dojít jen v případě rozsáhlé modernizace železnice. Pro náš kraj je další rozvoj železničních tratí nutný. Ministerstvo zatím chybějící zlepšení vnímá jako dluh vůči území aglomerace Liberec - Jablonec nad Nisou. Určitým zrychlením cesty budou přímé rychlíky, které by měly z Liberce do Prahy začít jezdit s platností jízdních řádů 2018/2019," uvedl hejtman Martin Půta.
Plánuje se rekonstrukce tratě do České Lípy
Podle ministerstva dopravy je v současné době zpracovávána nová studie, která by měla najít ekonomicky a technicky proveditelné řešení rychlejší trati Praha - Liberec. Kvalitnější cestování vlakem po kraji přinesla už úspěšná rekonstrukce trati mezi Libercem a Tanvaldem. "Stejným způsobem chceme nyní pokračovat i na trati z České Lípy do Liberce tak, aby vlaky zvládaly cestu za necelou hodinu," představil Marek Pieter, náměstek hejtmana pro dopravu, investice a veřejné zakázky další plány kraje. Správa železniční dopravní cesty rekonstrukci trati projektuje, stavba začne v roce 2019.
Zmodernizované vlakové nádraží v Liberci (nedatováno, České dráhy).
Do železniční infrastruktury stát v posledních letech investuje v průměru přes 40 mld. ročně. Do Libereckého kraje ale míří z této sumy pouze necelé jedno procento, i přestože kvalita železnice je tady jedna z nejhorších. "Potřebujeme i řadu menších projektů, které pomohou ke zlepšení jízdních řádů a zvýšení spolehlivosti vlaků. Už na schůzce koncem minulého týdne nám zástupci Správy železniční dopravní cesty slíbili, že se bude pokračovat ve zrychlování tratí, konkrétně jsme jednali o úsecích Železný Brod - Tanvald, Chrastava - Žitava a Bakov nad Jizerou - Česká Lípa - Jedlová," dodává Pieter.
Lepšího komfortu se cestující dočkají v Semilech, kde ministerstvo dopravy a Správa železniční dopravní cesty vyhovělo žádosti Libereckého kraje a zařadí do přípravy nová nástupiště s podchodem. Rekonstrukcí by také mělo projít zabezpečovací zařízení v Turnově. Vzhledem k zastaralé technice se dnes v Turnově vlaky sjíždí do stanice postupně, což prodlužuje dobu cestování.
Již dříve byla část tratí modernizována (nedatováno, České dráhy).