Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Vybíráme napříč z krajů...

 Oprava sesuvu u Žalhostic
vyjde na sto milionů

 Historická vozidla MHD byla
lákadlem do Brna

 Oslavy 125 let MHD v Plzni
navštívily tisíce lidí

 V Praze si premiéru odbyly
hybridní Urbanwaye

Liberecko dlouho svíraly železniční výluky

LIBERECKÝ KRAJ - Letošní rok je po stavební stránce na železnici nadprůměrný. Ve snaze dočerpat finance z evropských fondů, určených pro dotační období 2009 až 2014, dobíhá ještě velké množství projektů.

Nejinak je tomu i na Liberecku, které bylo donedávna spíše opomíjeno. Změny cestující pocítí od prosincové změny jízdních řádů...


Rekonstrukce kolejiště v Rychnově u Jablonce nad Nisou (23. srpna 2015, Zdeněk Mazánek).

Na trati 030 Liberec - Hradec Králové (- Pardubice) probíhala od středy 15. července 2015 výluka v úseku Liberec - Stará Paka. Na daném úseku bylo vyčištěno kolejové lože i upraveno nejbližší okolí trati. V dopravnách byly vyměněny hlavní koleje s přilehlými vyhýbkami, u Sedlejovic byl upraven směrově nepříznivý oblouk a v celém úseku byla provedena oprava železničních přejezdů. Rychlost na trati byla v některých úsecích zvýšena na 80 až 100 km/hod. Jízdní doba rychlíků mezi Libercem a Pardubicemi se sníží o čtyři minuty na 2 hodiny a 54 minut.

Náhradní autobusová doprava byla zavedena v celém úseku Liberec - Stará Paka a to jak pro osobní vlaky Liberec - Stará Paka, tak i pro rychlíky Liberec - Pardubice. Rychlíky Praha-Vršovice - Tanvald, které využívají trať 030 mezi Turnovem a Železným Brodem byly nahrazeny autobusy v úseku Turnov - Železný Brod - Tanvald, přičemž v úseku Železný Brod - Tanvald byly souběžně provozovány i osobní vlaky. Jízdní řád NAD na trati 030 se značně lišil od vlakového jízdního řádu, proto bylo přistoupeno k několika opatřením.

Večerní rychlík jel přes terminál Fügnerova

První ranní rychlík ve směru Pardubice R1261 jel přes Jablonec nad Nisou (zastávka MHD Pražská), poslední večerní rychlík z Pardubic R1260 jel přes zastávku Liberec, Fügnerova, ve které byl zajištěn přestup na noční linky MHD. Původně měla výluka skončit v pondělí 12. října, nakonec se tak stalo až ve čtvrtek 22. října o 17 hodině.


Na NAD se objevily i autobusy BusLine z Ústeckého kraje (21. září 2015, Zdeněk Mazánek).

Klid nebyl ale ani na druhé straně trati 030 a to mezi Hradcem Králové a Pardubicemi, kde se na 7,7 km dlouhém úseku mezi Stéblovou a Opatovicemi do letošního listopadu budovala druhá kolej. Zároveň byly opraveny i mosty, propustky, přejezdy nebo nástupiště. U Opatovic nad Labem vyrostla nová zastávka, která je situována blíže centru obce i místní části Pohřebačka. Maximální rychlost v daném úseku byla zvýšena na 160 km/h. Nová dvoukolejka umožní letmé míjení, v budoucnu bude položena druhá kolej i ve zbývajících úsecích, tedy mezi Stéblovou a Pardubicemi a také mezi Opatovicemi a Hradcem Králové.

Již v dubnu a květnu tohoto roku bylo na trati 030 v úseku Jaroměř (mimo) - Stará Paka (mimo) instalováno dálkové ovládání zabezpečovacího zařízení, které je řízeno ze Staré Paky. Tímto zanikla odjezdová mechanická návěstidla ve stanici Bílá Třemešná, mechanické předzvěsti, vjezdová i odjezdová návěstidla v Dvoře Králové nad Labem a taktéž mechanické závory v Kuksu, Dvoře Králové nad Labem, Bílé Třemešné, Mostku a Horkách u Staré Paky.


Objevovala se i rumunská lokomotiva Faur řady 748 (29. srpna 2015, Zdeněk Mazánek).

Trať 036 Liberec - Szklarska Poreba prošla z velké části v posledních dvou letech radikální obnovou. Vloni byl rekonstruován úsek Jablonec nad Nisou (mimo) - Tanvald, letos Liberec - Jablonec nad Nisou. V současnosti se opravoval most přes Jizeru mezi Kořenovem a Harrachovem, harrachovský tunel, který trpěl zatékající vodou, a v druhé jmenované stanici se vybudovala nová elektricky vyhřívaná výhybna s bočními nástupišti. Cena rekonstrukce vyšla na 135 miliónů korun. Výluka, zahájená 1. dubna, měla skončit 30. září, nakonec však byla ukončena až 19. listopadu tohoto roku. NAD byla vedena mezi Kořenovem a centrem Harrachova (k harrachovskému nádraží zajížděly pouze dva spoje), v případě vlaků společnosti GW Train Regio, a. s. až do stanice Jakuszyce, od 27. října až do Szklarske Poreby. Vlaky GW Train Regio, a. s. byly přitom provozovány ze Szklarské Poreby až do Harrachova.

Tímto však rekonstrukční práce ještě nekončí. Další, dvoutýdenní výluka začala kvůli běžné údržbě v pondělí 23. listopadu. Autobusy místo vlaků budou jezdit do 4. prosince v pracovních dnech od 07.30 do 18.30 hodin v úseku Liberec - Jablonec a 3. a 4. prosince z Liberce až do Tanvaldu, včetně odbočky do Smržovky.


Nová výhybna v Harrachově (listopad 2015, archiv Zubačky).

Kompletní obnova svršku umožňuje zrychlení dopravy a také radikální úpravu provozu. Dosud byl provoz na trati udržován ve 40ti, popřípadě 80timinutovém intervalu. Aby se tento interval dal zajistit, musely vlaky stanicemi Vesec u Liberce, Proseč nad Nisou a Jablonec nad Nisou, dolní nádraží pouze projíždět. Nově budou na trati mezi Libercem a stanicí Desná, Riedlova vila, v jednom případě jen po stanici Tanvald, jezdit vlaky ve špičkách pracovních dní po 30ti minutách, v sedle, večer, o víkendech a svátcích po 60ti minutách. Zároveň bude část spojů vedena z Liberce přímo až do stanice Szklarska Poreba Górna a to ve dvouhodinovém intervalu, v ranních a dopoledních hodinách o víkendech dokonce v hodinovém taktu. Zdali se tak od 13. prosince opravdu stane, není momentálně zcela jasné, neboť motorové vozy RS1 řady 840, které by do Poreby zajížděly, nejsou stále ještě na polské straně schváleny.

Ve hře je zápůjčka nebo návrat 810

Stejný interval, tj. 30 a 60 minut se zavádí i na trati 034 Smržovka - Josefův Důl, byť zde půlhodinový interval bude udržován v pracovní dny jen v ranních hodinách a částečně i odpoledne, zatímco o víkendu se bude po půlhodině jezdit prakticky celé odpoledne. Důvod je prostý, při hodinovém intervalu na trati 036 se již ve Smržovce nebudou vlaky křižovat, proto bude půlhodinovým intervalem na josefodolské trati zajištěna návaznost na vlaky z obou směrů. Prudké obraty v koncových stanicích neumožnují nasazování motorových vozů RS1 řady 840 kvůli vysouvacím schůdkům, které prodlužují čas pobytu ve stanicích, ve hře je proto opětovný návrat motorových vozů řady 810 nebo zápůjčka nízkopodlažních vozidel jiného typu.

Významným počinem je právě probíhající renovace výtopny v Kořenově, kam by se přesunula muzejní vozidla Zubačky z Tanvaldu. Projekt je financován z norských fondů, dokončen by měl být v dubnu příštího roku, kdy by měla výtopna začít sloužit svému účelu.


Rekonstrukce Jizerského viaduktu (19. listopadu 2015, archiv Zubačky).

Provoz na trati 037 Liberec - Černousy byl ovlivněn rekostrukcí tunelu v mezistaničním úseku Frýdlant v Čechách - Minkovice, která si vyžádala v úseku Frýdlant v Čechách - Černousy od 1. srpna do 27. listopadu 2015 zavedení náhradní autobusové dopravy. Tato výluka měla ale dopad zejména na nákladní dopravu, neboť původní relace Nymburk - Zawidów PKP byla přesměrována přes Meziměstí a do Liberce jsou dopravovány pouze vlaky s místní zátěží a to jak přes Turnov, tak i přes Českou Lípu.

Výluka z Rovenska do Libuně skončí před Vánocemi

Další tratí, ovlivněnou výlukovou činností, je spojnice Turnova s Hradcem Králové přes Jičín. Zde bude od 15. listopadu až do 21. prosince 2015 vyloučen z provozu úsek Rovensko pod Troskami - Libuň. Dne 16. listopadu od 7.00 do 17.30 hodin navíc proběhla výluka i v úseku Rovensko pod Troskami - Turnov kvůli opravě železničního přejezdu v Ktové.


Rekonstruovaná výtopna v Kořenově (9. listopadu 2015, archiv Zubačky).

Tratě 086 Liberec - Česká Lípa a navazující 081 Česká Lípa/Rumburk - Děčín procházejí v posledních letech řadou oprav. Poslední větší oprava byla provedena od 17. dubna do 3. července mezi Karlovem pod Ještědem a Křižanami. Ve dnech 9. až 18. listopadu se sem ovšem dělníci opět vrátili, proto zde byla v uvedeném termínu opět zavedena výluka. Osobní vlaky byly autobusy nahrazeny v úseku Liberec - Křižany, rychlíky a spěšné vlaky v úseku Liberec - Jablonné v Podještědí. V novém GVD zůstává stávající dopravní model zachován, novinkou bude prodloužení páru rychlíků R1164 a R1171 v pracovní dny až do Lovosic (příjezd v 16.56, odjezd v 17.08 hodin).

Dlouhodobým problémem železniční trati 089 Liberec - Rybniště/Seifhennersdorf je stav cca 2 km dlouhého úseku přes Polsko. Kvůli špatnému stavu zde byla na konci října snížena rychlost na 20 km/hod, což se odráží v problémech s dodržováním jízdních dob. Polská strana se zavázala, že do konce roku provede úpravy, umožňující zvýšit rychlost na 40 km/hod. Potřebnou zásadní rekonstrukci, kterou by byla ochotna česká i německá strana uhradit, však polská strana nadále odmítá.

Stáhněte si...
- Nový jízdní řád železniční tratě 030 platný od 13. prosince 2015 si stáhněte zde.
- Nový jízdní řád železniční tratě 034 platný od 13. prosince 2015 si stáhněte zde.
- Nový jízdní řád železniční tratě 036 platný od 13. prosince 2015 si stáhněte zde.
- Nový jízdní řád železniční tratě 086 platný od 13. prosince 2015 si stáhněte zde.
  (zdroj: www.szdc.cz).


Náhradní busy za rychlíky do Jablonného v Podještědí (9. listopadu 2015, foto Ladislav Grepl).

Železnice teď

Kubova Huť:
zdroj: https://www.sumavanet.cz/

Kořenov:
zdroj: http://www.zubacka.cz/

Tip na další webkamery
nám pošlete na mail!

Počasí Praha 1 - Slunečno.cz

Ptáme se vás:

Preferujete klasické linky trolejbusů pod trolejovým vedením a nebo jste spíše pro parciální trolejbusy mimo troleje?
 

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!