Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Vybíráme napříč z krajů...

 Oprava sesuvu u Žalhostic
vyjde na sto milionů

 Historická vozidla MHD byla
lákadlem do Brna

 Oslavy 125 let MHD v Plzni
navštívily tisíce lidí

 V Praze si premiéru odbyly
hybridní Urbanwaye

Berty končí. K vidění jsou častěji v muzeu

OLOMOUCKÝ KRAJ - O tom, že nic netrvá věčně, nás přesvědčuje i nebývale rozsáhlý odchod motorových lokomotiv řad 751, 752 a 749. Posledně jmenované jsou u Českých drah více než výběhovou řadou.

A protože nedávno došlo k dalšímu většímu odstavení těchto vozidel z provozu, připomeňme si jejich působení na Moravě...


Jedna z lokomotiv řady 749 v provozu (4. března 2015, Antonín Kyselák).

Tyto stroje s nádherným bublavým zvukem a se svou přední maskou ve tvaru dámského poprsí si vysloužili mnoho přezdívek například Berta, Ceckatá (podle přední masky ve tvaru poprsí), Bardotka (pohled na mohutně vystrčené čelo pod čelními okny evokoval dobře vyvinuté poprsí francouzské herečky), Zamračená a další.

Nádherný bublavý zvuk vydává spalovací motor K6 S 310 DR. O výkonu 1103 kW. Po ukončení přechodu z parní na motorovou trakci v 80. letech 20. století na československých železnicích bylo rozhodnuto ukončit do té doby běžné vytápění osobních vozů párou a vlaky tažené motorovou lokomotivou vytápět elektricky. Podstatou rekonstrukce byla u osobních lokomotiv řady 751 náhrada parního generátoru zatopným alternátor TA 415, aby bylo možné tyto lokomotivy nadále používat pro osobní dopravu.


Nic netrvá věčně, jednou dojezdí i tahle (13. března 2015, Antonín Kyselák).

Zvláště po roce 2005 byly lokomotivy čím dál více nasazovány i v nákladní dopravě, a to hlavně s cílem vytlačit starší nerekonstruované řady 751 a 753 a v neposlední řadě i proto, že byly elektrifikovány tratě, kde řada 749 původně jezdila, například na trati 310 Olomouc – Opava východ.

V roce 2007 tak bylo několik lokomotiv zahrnuto i do vozového parku nově vzniklé dceřiné společnosti ČD Cargo. Poslední lokomotivy v nákladní dopravě provozovány v SOKV České Budějovice, odkud vyrážejí především do okolí Prachatic a Volar v čele manipulačních vlaků.

Několik jezdí ve Vršovicích

U Českých drah je stále v provozu několik lokomotiv v depu Praha-Vršovice a občas zaskakují například za řadu 754 na Posázavském Pacifiku nebo za motorové vozy řady 854 na trati do Mladé Boleslavi. V Šumperku je pak provozní nejmladší modernizovaná lokomotiva 749.265, která se objevuje na tratích do Olomouce a Jeseníku.


Lokomotiva řady 751 v provozu (nedatováno, Antonín Kyselák).

Při masivním rušení této řady, které započalo kolem roku 2008, bylo odstaveno mnoho lokomotiv a většina z nich byla sešrotována. Několik lokomotiv však získali soukromí dopravci, společnost IDS Cargo tak dnes provozuje stroje 749.162 a 181, Autodoprava Hanzalík vlastní stroje 749.262 a 263, které používá při přepravách balených minerálních vod z Kyselky do skladu v Prostějově.

Lokomotivy 749.240, 246, 248 a 259 získalo několik muzejních spolků, a budou tak zachovány jako historické, a tak je dnes možné zahlédnout tyto krasavice:
- 749.263 v Prostějově,
- 749-250 a 107 v DHV Depo historických vozidel pobočka Olomouc motorová remíza.


Stále jsou tyto lokomotivy spolehlivé (nedatováno, Antonín Kyselák).

Železnice teď

Kubova Huť:
zdroj: https://www.sumavanet.cz/

Kořenov:
zdroj: http://www.zubacka.cz/

Tip na další webkamery
nám pošlete na mail!

Počasí Praha 1 - Slunečno.cz

Ptáme se vás:

Preferujete klasické linky trolejbusů pod trolejovým vedením a nebo jste spíše pro parciální trolejbusy mimo troleje?
 

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!