Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Inzerce

Vybíráme napříč z krajů...

 V Plzeňském kraji je flotila
RegioFoxů kompletní

 Kolínská MHD prošla
změnami, zůstává zdarma

 Na Masarykově nádraží
vznikají nová nástupiště

 Na Nové Dvory tramvaje
mohou vyjet za tři roky

Po šestnácti letech dojezdily ústecké Tedomy

ÚSTÍ NAD LABEM - Koncem února skončila šestnáctiletá éra Tedomů v Ústí nad Labem. Tím se zároveň uzavřela kapitola provozu těchto autobusů kompletně, město na severu Čech bylo jejich posledním působištěm. 

/FOTOGALERIE/ Dopravní podnik ovšem přislíbil, že jeden z těchto autobusů si ponechá jako historický vůz ve vznikající sbírce retrovozů...


Ukončení provozu Tedomů v Ústí nad Labem (28. února 2025, Vlčoun/František Živnůstka)

Vozy ev.č. 58 a 61 byly v poslední den provozu v pátek 28. února vypraveny na dělené směny. Ráno se vozy potkávaly na lince číslo 85 vedoucí z Vaňova přes centrum města do Skorotic a Strážek, odpolední část dělené směny si druhý vůz odjezdil na lince číslo 83 spojující Olešnici s centrem města, Kauflandem a předlickou Kolonií. Krátce po 18.00 hodině vozy dorazily do konečných zastávek a naposledy zatáhly z linky do předlických autobusových garáží. Tím oficiálně skončila jejich éra ve službách Dopravního podniku města Ústí nad Labem. 

Prvním Tedomem se mohli ústečtí cestující svést už v listopadu 2009, kdy byl výrobcem zapůjčen testovací vůz. Ten se v provozu osvědčil a ihned byl pořízen první autobus této značky. Tehdy šlo o netypicky bílý vůz, který nikdy nedostal lak v barvách Dopravního podniku města Ústí nad Labem. Během svých provozních let obdržel několik celovozových reklam, ale svojí provozní kapitolu dokončil opět jako bílý bez reklamy i ústeckého nátěru.


Ukončení provozu Tedomů v Ústí nad Labem (28. února 2025, Vlčoun/František Živnůstka)

Tedom ev.č. 54 dlouho nebyl jediný vůz svého typu v ústeckých ulicích. V roce 2012 jediný vůz doplnilo dalších pět vozidel již známého typu C12D. Dvanáctimetrový vůz s dieselovým motorem Deutz o výkonu 213kW, automatickou převodovkou Voith. Veřejnosti byly slavnostně představeny tradičně na Mírovém náměstí, kde se odprezentovaly jak zástupci zmíněné řady Tedom, tak i současně dodané dva nové autobusy Solaris Urbino 15. Dopravní podnik tehdy prezentoval, že autobusy jsou určeny hlavně pro příměstské linky, které tehdy provozoval. Autobusy tak často jezdily kromě městských linek také například na linkách číslo 1 do Krupky, 4 do Dubic nebo 6 do Stebna a Chvalova. 

V Ústí jezdil i jediný kloubový Tedom na CNG

V rámci ověřovacích jízd s provozem kloubových autobusů na CNG si pak Dopravní podnik města Ústí nad Labem zapůjčil k testování kloubový autobus Tedom C18G. Ten byl následně po zkušebních jízdách ve Znojmě, Bratislavě a Zvolenu odkoupen a zařazen pod ev.č. 801 do vozového parku autobusů. V Ústí byl na testování na jaře 2011, kdy jej bylo možné potkat zejména na lince 11, 12 a také na 17. Tento předváděcí vůz je jediný vůz svého typu na světě a nikdy se nerozjela sériová výroba. To se mu stalo osudným, kdy neustálé potíže s točnou či motorem vedly na podzim 2023 k odstavení.


Slavnostní představení Tedomů v Ústí (4. října 2010, Vlčoun/Filip Vlček)

Samostatnou kapitolou pro historii autobusů Tedom obecně se pak stal rok 2012, kdy společnost oznámila ukončení výroby. "Prodalo se jich málo. Především z ekonomických důvodů jsme se proto rozhodli ukončit jejich výrobu. Nadále zachováváme servisní skupinu včetně dostatečného počtu náhradních dílů," uvedl v lednu 2012 Vlado Morár, marketingový ředitel třebíčského výrobce autobusů s tím, že plnou servisní podporu a dodávky náhradních dílů výrobce všem svým zákazníkům z řad dopravních podniků garantovat po dobu nejméně deseti let.

Rozhodnutí o ukončení výroby autobusů Tedom tehdy ústecký dopravní podnik zaskočilo. Tehdejší výkonný ředitel Tomáš Kraus uvedl, že ho rozhodnutí mrzí. "Samozřejmě jsme rádi, že výrobce avizuje podporu svým produktům i nadále," dodal Kraus. Ústečané se díky tomu nemusí bát, že při případné závadě budou autobusy trvale odstaveny z provozu. A zatímco plynový kloubový Tedom byl poruchový, standardní dvanáctimetrové Tedomy patřily ke spolehlivým a větší péči ani nepotřebovaly. 


Zkušební provoz plynového autobusu Tedom (4. dubna 2010, Vlčoun/Filip Vlček)

Ústecké dieselové Tedomy uzavřely kapitolu těchto netradičních vozů v Čechách a na Slovensku. Třebíčský Tedom, dříve Jablonecký LIAZ, kde vznikl nápad vyrobit nízkopodlažní autobus se moc neuchytil a bylo vyrobeno necelých 200 autobusů, které nejvíce zakotvily především v České republice a na Slovensku. S autobusy Tedom ale bylo možné se svézt také například v Německu, Bulharsku či Polsku. Největší zastoupení měl ve své době Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce, v České republice pak autobusy této značky jezdily také ve Znojmě, Třebíči, Jablonci nad Nisou, Trutnově či Praze. A v Mladé Boleslavi tehdy nahradily Škody 21AB.

Jeden z Tedomů si Ústí zachová jako historický

V ústeckých podmínkách patřily autobusy mezi oblíbené a spolehlivé. O tom svědčí i fakt, že celkový počet ujetých kilometrů k 20. únoru letošního doku je 3.397.972 kilometrů, které tato vozidla během svého nasazení najezdila. Svědčí o jejich spolehlivosti a důležitosti pro městskou dopravu ve městě Ústí nad Labem.


Provoz autobusů Tedom v Ústí nad Labem (nedatováno, Vlčoun/Filip Vlček)

Poslední pravidelný provoz těchto autobusů byl v pátek 28. února 2025. Kdo si je nestihl vyfotit, nemusí zoufat. "Dopravní podnik města Ústí nad Labem však nezapomíná na historickou hodnotu těchto autobusů. Jeden autobus délky 12 metrů bude zachován ve flotile pro historické jízdy a zvláštní příležitosti. Tímto krokem chce podnik vzdát hold těmto autobusům a zároveň umožnit současným i budoucím generacím nahlédnout do historie městské hromadné dopravy," ubezpečila tisková mluvčí Dopravního podniku města Ústí nad Labem Jana Dvořáková.

Plánované historické jízdy budou jedinečnou příležitostí pro obyvatele města i návštěvníky zavzpomínat na doby, kdy autobusy Tedom brázdily ulice Ústí nad Labem. A že to s historickými jízdami myslí dopravní podnik vážně, potvrzují i podobné akce v loňském roce. Po vyřazení kloubových trolejbusů typu 15Tr, ke kterému došlo v březnu, zachovalé vozy během léta vypravoval na speciální fotojízdy. A tak se dá předpokládat, že podobně to bude letos i s autobusy značky Tedom. 


Provoz autobusů Tedom v Ústí nad Labem (8. června 2013, Vlčoun/Filip Vlček)


F O T O G A L E R I E



Slavnostní představení Tedomů v Ústí (4. října 2010, Vlčoun/Filip Vlček)


Ukončení provozu autobusů Tedom v Ústí nad Labem (8. června 2013, Vlčoun/Filip Vlček)


Jediný kloubový autobus Tedom v Ústí nad Labem (14. března 2012, Vlčoun/Filip Vlček)


Jediný kloubový autobus Tedom v Ústí nad Labem (14. března 2012, Vlčoun/Filip Vlček) 


Zkušební provoz plynového autobusu Tedom (4. dubna 2010, Vlčoun/Filip Vlček) 


Ukončení provozu Tedomů v Ústí nad Labem (28. února 2025, Vlčoun/František Živnůstka)


Ukončení provozu Tedomů v Ústí nad Labem (28. února 2025, Vlčoun/František Živnůstka) 


Ukončení provozu Tedomů v Ústí nad Labem (28. února 2025, Vlčoun/František Živnůstka)


Ukončení provozu Tedomů v Ústí nad Labem (28. února 2025, Vlčoun/František Živnůstka)

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!