Vzpomínáte? Povodně v Praze: říjen 2002
PRAHA - Pražské metro se pozvolna vzpamatovává z rány, jakou mu udělily srpnové povodně. V polovině měsíce se vlaky vrací do tří zaplavených stanic. Doprava se tak vrací i na strategicky důležitý Florenc.
Seriál Informačního portálu Vlčoun.cz o povodních v Praze pokračuje souhrnem událostí měsíce října 2002.
Interiér stanice Florenc s poházenými lavicemi ze souprav. Foceno v říjnu 2002.
Dopravní podnik hlavního města Prahy se snaží alespoň částečně posílit dopravu do Karlína. Proto zavádí dvě školní linky číslo 572 a 573 pro lepší dopravu žáků. První jezdí z Lyčkova náměstí přes Palmovku a Šimůnkovu do Třebenické, druhá pak pouze z Molákovy směr Na Korábě.
O týden později, 7. října pak začínají jezdit autobusy na lince číslo 702 od Nádraží Kyje přes Rajskou zahradu na Černý Most.
Zprovozněná a povodněmi poznamenaná stanice Florenc. Foceno v říjnu 2002.
Pražské metro se dočkalo první dobré zprávy. V pátek byly všechny poškozené stanice předány dodavatelským firmám k zahájení rekonstrukčních prací. Už o den později se vlaky metra začínají prodírat více do centra.
Ze zastávky Jankovcova jede spoj linky X-C směrem na Florenc. Foceno v říjnu 2002.
Od soboty 12. října je obnoven provoz do stanice Hlavní nádraží na trase C. Vlaky projíždí až do stanice Florenc, ale vzhledem k nedokončenosti prací se vlaky tady otáčí zatím bez cestujících. Povrchová doprava se tím nezměnila.
Informační panely s uzavřenými stanicemi a úsekem ve stavbě. Foceno v říjnu 2002.
Následující sobota ovšem přinesla výrazný posun. Metro začalo jezdit v trase Háje - Florenc. Hned v sobotu ale došlo několikrát během dne k zahlcení stanice cestujícícmi, a tak musel být omezen provoz. Během večera se situace uklidnila.
Trasa náhradní autobusové dopravy X-C se zkracuje jen na Florenc stejně, jako trasa ostatních prodloužených linek 102, 144, 152, 187 a 200. Autobusy z Hlávkova mostu na Florenc sjíždí na Těšnově po tramvajových kolejích.
Vyproštěná souprava ze stanice Florenc odstavená v depu. Foceno v říjnu 2002.
V pondělí 21. října a následně v pátek 24. října došlo během nočních výluk k odtahu zaplavených souprav metra ve stanici Florenc na trase B. Vlaky jsou odtaženy přes kolejovou spojku na Florenci do depa Kačerov na trase C.
Soupravy po očištění putovaly na opravu. Dnes, deset let od povodní, jezdí na trase A a jsou opatřeny dvěma modrými vlnovkami.
Interiér zaplavené soupravy ještě ve stanici Florenc. Foceno v říjnu 2002.
V průběhu října došlo na základě žádosti Prahy 8 k zavedení bezplatné účelové linky, která pomohla náhradní lince X-8. Autobus číslo 751 jezdil každou hodinu mezi Palmovkou a Náměstím Republiky a přepravoval obyvatele Karlína k nejbližším obchodům.
Bezplatná linka 751 na Náměstí Republiky (ještě bez Palladia). Foceno v říjnu 2002.
Mezi stanicemi Náměstí Míru a Muzeum na trase A je zahájen provoz jednou pendlující soupravou. Díky tomu je po povodních znovu umožněn přestup z trasy A na trasu C ve stanici Muzeum. Jde o první stanici, kde došlo k obnovení přestupnosti.
Během října začala druhá etapa rekonstrukce tramvajové tratě v Černokostelecké. Náhradní dopravu v tomto případě začal rovnou zajišťovat soukromý autobusový dopravce Hotliner na linkách X-7 a X-11.
Stav provozu ke konci října 2002. Foceno v říjnu 2002.
Informační portál Vlčoun.cz tímto děkuje Dopravnímu podniku hlavního města Prahy za poskytnutí fotografií ze svého podnikového archivu, dále pak panu Tomáši Rejdalovi a v neposlední řadě také panu Zdeňku Liškovi. Fotografie poskytl také Petr Čáp. Stejně tak děkuje in memoriam také panu Miroslavu Baštovi.