Vzpomínáte? Povodně v Praze: 20. srpna 2002
PRAHA - Seriál Informačního portálu Vlčoun.cz se blíží ke svému konci. Čtenáře ještě čeká pár reportáží, dva krátké vzpomínkové rozhovory a závěrečné fotoohlédnutí za povodněmi v srpnu 2002.
Zlepšením bylo 20. srpna 2002 otevření Libeňského mostu, které umožnilo systému náhradních tramvajových linek za metro.
Linka číslo 23 alias X-A v zstávce I.P.Pavlova. Foceno v srpnu 2002.
Ulice Prahy zaplňují na dlouhé týdny dvě nové tramvajové linky. Páteřní systém metra začínají od ranního výjezdu nahrazovat zvláštní tramvajové linky X-A a X-B. Společně s autobusovou linkou X-C se tak náhrady dočkaly všechny úseky metra.
Fakticky nejde o zbrusu nové linky, ale o existující linky, které byly pro snazší orientaci cestujících přeznačeny.
Linka číslo 3 alias X-B v zastávce Anděl. Foceno v srpnu 2002.
První "novou" linkou je X-A jezdící v upravené trase linky číslo 23 Kubánské náměstí - Čechovo náměstí - Náměstí Míru - I.P.Pavlova - Karlovo náměstí - Národní třída - Újezd - Malostranská - Hradčanská - Dejvická - Červený Vrch. Druhá linka X-B pak nahrazuje zaplavený centrální úsek trasy metra B v trase Lehovec - Hloubětín - Kolbenova - Palmovka - Dělnická - Vltavská - Náměstí Republiky - Václavské náměstí - Karlovo náměstí - Anděl - Smíchovské nádraží. Obě linky jsou označovány číslem linky a dodatkem X-A či X-B.
Na Vltavské vznikl frekventovaný centrální přestupní bod mezi linkami X-B a X-C, přestup mezi X-A a X-B byl na Karlově náměstí a z linky X-A na X-C se dalo přestupovat na I.P.Pavlova. Byl tak plně nahrazen trojúhelník přestupních stanic Florenc, Můstek a Muzeum.
Zastávka Vltavská se stala důležitým přestupním uzlem. Foceno v srpnu 2002.
Společně s tím bylo upraveno také linkové vedení některých dalších tramvajových linek. Linky končící na Smíchově byly prodlouženy až do Hlubočep, linky číslo 20 a 31 byly zrušeny a nahrazeny jinými linkami v odkloněných trasách.
Počinem bylo také obnovení tramvajových linek 16 a 17 do Modřan. Trať tady byla uzavřena kvůli podmáčení některých úseků pod Mostem Inteligence, u Belárie a u Nádraží Modřany. Vlaky některými zastávkami jen projíždí, v průběhu odpoledne se toto omezení ruší.
Linkové orientace "třiadvacítky" informovaly o náhradě metra. Foceno v srpnu 2002.
České dráhy i nadále provozují zvláštní posilové vlaky, aby ulevily přetíženým tramvajovým a autobusovým linkám nahrazující zaplavené metro. K vlakům, které vyjely 18. srpna, se přidávají i mimořádné vlaky v trase Smíchov - Vršovice - Libeň.
K tomu bylo možné bezplatně využívat jakýchkoli pravidelných vlaků také z pražského Masarykova nádraží do Běchovic a Vysočan a z hlavního nádraží na Smíchov a také do Vysočan.
Opuštěná tramvajová trať v Trojské ulici. Foceno v srpnu 2002.
Opadnutí vody odkrylo také špatný stav tramvajové trati v Troji. Koleje jsou tady na některých místech poškozeny, přes kolejiště leží smetí i velký kovový kontejner. Nejen kvůli tomu se sem tramvaje vrátily až 1. listopadu 2002.
Tramvajová trať v Trojské ulici pod nánosy smetí a bahna. Foceno v srpnu 2002.
Informační portál Vlčoun.cz tímto děkuje Dopravnímu podniku hlavního města Prahy za poskytnutí fotografií ze svého podnikového archivu a dále panu Tomáši Rejdalovi. Stejně tak děkuje in memoriam také panu Miroslavu Baštovi.