Vzpomínáte? Povodně v Praze: 14. srpna 2002
PRAHA - Hlavní město České republiky má za sebou pravděpodobně ten nejhorší a nejdramatičtější den. Voda pronikla do mnoha úseků metra, které tím utržilo velkou ránu. Na pomoc poprvé vyjíždí zvláštní vlaky ČD.
Již ve třetím díle seriálu Informačního portálu Vlčoun.cz se podívejte na to, jaké škody napáchala voda ve středu 14. srpna 2002.
Pohled na zaplavenou zastávku Vltavská. Foceno 14. srpna 2002.
Výrazným způsobem je omezen provoz nočních linek. Z tramvajových linek jezdí po svých pravidelných trasách jen linky číslo 51 a 58, ostatní jsou odkláněny nebo zkracovány podle stavu tramvajových tratí. Některé jsou bez proudu, jiné pod vodou.
Kvůli zaplavení okolí Mostu Barikádníků i oblasti Vltavské jezdí odklonem také autobusové linky 505 a 509.
Sokolovská ulice, v pozadí utopený označník zastávky Florenc. Foceno 14. srpna 2002.
Jen několik minut po půlnoci dochází k zastavení provozu metra na trase B mezi Novými Butovicemi a Smíchovským nádražím a mezi Florencí a Českomoravskou. Ve stanici Florenc zůstávají odstavené dvě vlakové soupravy, se kterými se počítá po brzkém obnovení provozu...
Voda si ve stejnou chvíli prodírá cestu do stanice Invalidovna a skrz ní pak do Křižíkovy ke stanici Florenc. Ušetřen není ani druhý směr k Palmovce, kde však narazí na uzavřený tlakový uzávěr.
Stanice Křižíkova, jejíž nástupiště se ocitlo pod vodou. Foceno v srpnu 2002.
Drama v metru pokračuje! V průběhu noci voda proráží kabelové průchodky na Palmovce a zaplavuje stanice Palmovka, Česmokoravská a Vysočanská, kde se dostává do úrovně poloviny eskalátorového tunelu.
Pod vodou se ocitá také vestibul stanice Florenc, odkud pak vtrhává přímo do stanice. Tady zaplavuje dvě odstavené soupravy. Podle zdrojů blízkých dopravnímu podniku se v tu dobu u souprav pohybovali pracovníci metra po pás ve vodě. Hodiny ukazují okolo 4.00 hodiny.
Informační tabule uvádí, jaké úseky metra jsou v provozu. Foceno 14. srpna 2002.
Od ranního výjezdu je metro provozováno jen ve výrazně osekaném rozsahu, v závislosti na možnostech sítě.
Trasa A vozí cestující mezi Skalkou a Náměstím Míru, trasa B pak jen mezi Zličínem a Smíchovským nádražím. Na trase C jezdí vlaky z Hájů pouze na Pražského povstání.
Autobus linky X-B v zastávce Anděl (reprofoto). Foceno 14. srpna 2002.
Pro zajištění částečné náhradní dopravy je zavedena linka X-B mezi Novými Butovicemi a Andělem a autobusové linky obvykle končící na konečné Černý Most jsou prodlouženy k tramvajím na Lehovec. Náhradní dopravu za metro C zajišťují odkloněné tramvajové linky obvykle končící v Braníku či Modřanech, neboť tramvajová trať je tam zatopená.
Zaplavená tramvajová trať z Braníka do Modřan. Foceno 14. srpna 2002.
Na pomoc Pražanům se vydávají České dráhy, které zavádí zvláštní spoje. Jako první vyjíždí od cca 8.00 hodin vlakové soupravy mezi stanicemi Praha hlavní nádraží a Praha - Smíchov. Vlaky jezdí přibližně každou půl hodinu.
Tramvajový úsek mezi Vltavskou a Pražskou tržnicí. Foceno 14. srpna 2002.
Několik minut před 9.00 hodinou je částečně obnoven provoz metra mezi Pražského povstání a Muzeem. Jedna souprava jezdí po první koleji kyvadlově. Pražanům se tak zlepšuje dostupnost centra.
Voda se dere dál. Tlak vody v tunelu metra na trase B doslova vyráží tlakový uzávěr a pozvolna zaplavuje stanice Náměstí Republiky, Můstek, Národní třída, Karlovo náměstí a Anděl a zastavuje se až před Smíchovským nádražím. I zde mírně proniká do kolejiště.
Pohled na zaplavený vstup do stanice metra Vltavská. Foceno 14. srpna 2002.
Dochází k výpadku komunikace mezi dispečinkem a strojvedoucími na zbývajícím provozním úseku "béčka". Ve 14.00 hodin se tak zastavuje celá trasa B a z Nových Butovic dochází k operativnímu prodloužení linky X-B až na Zličín.
Po dvou hodinách je provoz v tomto úseku šesti soupravami opět obnoven, ale večer dochází pro malou poptávku k omezení provozu. Do ukončení denního provozu po druhé koleji jezdí jedinná souprava kyvadlově.
Křižovatka Vltavská v době kulminace Vltavy. Foceno 14. srpna 2002.
V průběhu odpoledne kulminovala řeka Vltava v Chuchli přibližně na 5300 metrech krychlových za sekundu (obvyklý stav je 112 metrů krychlových) ve výšce přibližně 790 cm (obvyklý stav je 59 cm).
Od této chvíle začala Vltava poměrně rychle klesat, což se bohužel v centrální části Prahy podepsalo na statice budov. Několik z nich, především v oblasti Karlína, se zřítilo, jiné bylo nutné strhnout.
Zaplavený vestibul stanice metra Florenc. Foceno 14. srpna 2002.
Za zmínku jistě stojí linkové vedení tramvají. Stále trvala výluka Libeňského mostu, což vzhledem k zaplavení komunikací v oblasti Holešovic a Vltavské nebylo tolik podstatné. Jedinou spojnicí Prahy 6 a Letné s centrem byl Štefánikův most, přes který jezdí linky 8, 14, 18, 22, 23 a 26.
Zajímavostí byla také linka číslo 17, která jezdila v trase Vozovna Pankrác - Albertov - Karlovo náměstí - I.P.Pavlova - Flora - Želivského - Palmovka - Vysočanská - Starý Hloubětín. Se svojí pravidelnou trasou neměla vůbec nic společného!
Voda zaplavila také křižovatku Elektrárna Holešovice. Foceno 14. srpna 2002.
Během dne se musely aktuální situaci přizpůsobovat také autobusové linky. Z důvodu zaplavení nejen obratiště, ale prakticky celého Braníka byly zkráceny autobusové linky 106, 121 a 150 pouze do konečné zastávky Vavřenova a k Nádraží Braník byla přerušena veškerá doprava.
Zaplavené obratiště v pražském Braníku. Foceno 14. ssrpna 2002.
Voda se ale zvedala také na Podolském nábřeží, a tak bylo nutné odpoledne zkrátit i linky jedoucí do Dvorců nebo Podolské vodárně. Díky kulminaci a následnému rychlému poklesu řeky se však autobusy 118, 124 a 148 k večeru mohly vrátit zpět na svoje trasy.
Stejně tak bylo možné do svých tras vrátit také autobusové linky linky 122, 177, 212 a 242 v Hostivaři, které musely být odkloněny kvůli rozvodněnému Botiči již v pondělí 12. srpna 2002.
Pohled na zaplavený podjezd a zastávku Těšnov (v pozadí). Foceno 14. srpna 2002.
Vltava zaplavuje poslední trasu metra! Stropem z přestupních tunelů si cestu doslova proráží voda ze stanice Můstek na trase B do stejnojmenné stanice na trase A. Kalná vltavská voda tak zaplavuje také třetí, poslední trasu metra a "potápí" trasu od Muzea téměř až k Hradčanské.
V této chvíli je zaplaven centrální úsek pražského metra včetně trojúhelníku přestupních stanic. Magistrát hlavního města Prahy počítal s tím, že jeho obnova bude trvat řádově několik týdnů. Skutečnost ovšem byla jiná.
Klárov, zastávka Malostranská. I ta byla pod vodou. Foceno 14. srpna 2002.
Pražská městská doprava prožila nejdramatičtější den ve své historii. Zaplavena byla převážná část centrální části metra a řada tramvajových tratí. Vzhledem ke kulminaci se tento počet ale již nebude zvyšovat, ba naopak.
Dopravní podnik se připravuje na postupné obnovování tramvajové a autobusové dopravy. S metrem to bylo horší...
Pohled na křižovatku Florenc, v pozadí zastávky tramvají. Foceno 14. srpna 2002.
Informační portál Vlčoun.cz tímto děkuje Dopravnímu podniku hlavního města Prahy za poskytnutí fotografií ze svého podnikového archivu a dále panu Tomáši Rejdalovi. Stejně tak děkuje in memoriam také panu Miroslavu Baštovi.