Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Vybíráme napříč z krajů...

 Oprava sesuvu u Žalhostic
vyjde na sto milionů

 Historická vozidla MHD byla
lákadlem do Brna

 Oslavy 125 let MHD v Plzni
navštívily tisíce lidí

 V Praze si premiéru odbyly
hybridní Urbanwaye

Burakowski: Stadler dělá dost věcí automaticky

OSTRAVA - Již dva roky vozí cestující v ostravské městské dopravy nízkopodlažní tramvaj Stadler. Aleš Burakowski byl jedním z prvních řidičů, kteří s tehdy nejnovější tramvají Stadler vyjel na zkušební jízdy za brány vozovny.

/ROZHOVOR/ Řidič se rozpovídal, jak moc se liší řízení nové tramvaje Stadler od klasické té trojky nebo jak probíhal zkušební provoz...


Řidič ostravských tramvají Aleš Burakowski (11. srpna 2020, Filip Vlček).

Po příchodu na smluvený rozhovor do vozovny Moravská Ostrava v Přívoze se mne ujímá Aleš Burakowski. Řidič s desetiletou praxí, který už za ta léta za řídícím pultem tramvaje ví, o čem řízení je. Může porovnávat jak dnes již téměř legendární ‚té trojky‘, tak právě i nejnovější ‚Štádlerky‘. Od prvního nasazení těchto nových tyrkysových tramvají do provozu s cestujícími uplynuly dva roky, a tak je první otázka nasnadě.

Jakým způsobem se liší řízení starších typů tramvají a nových tramvají Stadler?
Úplně diametrálně, protože vozy Stadler jsou napěchované elektronikou a řadu věcí ten vůz dělá automaticky. Ať už jde o tepelnou pohodu pro cestující nebo řešení poruch, kdy si ten vůz sám umí říct, co chce. Pokud bych měl porovnat staré tramvaje a nové tramvaje Stadler, tak je to jako koňský povoz a Ferrari. Staré tramvaje odvedly velkou službu v Ostravě, ale množily se poruchy, které se opakovaly. Stadlery, se kterými jsem vyjel vůbec na první jízdu mimo vozovnu, také nebyly bezporuchové. Ve zkušebním provozu se proto ladily k našemu obrazu.


Nové tramvaje Stadler vozí cestující v Ostravě již dva roky (11. srpna 2020, Filip Vlček).

Jaký byl vlastně zkušební provoz tramvají Stadler?
Testovalo se prakticky úplně všechno. Zkoušelo se, jak se vůz chová při prudkém zabrzdění, jak rychle může tramvaj jet. V době dodání mohly tramvaje jezdit maximální rychlostí 60 kilometrů v hodině, ale probíhaly i testy pro budoucí provoz až o rychlosti 80 kilometrů v hodině. Nové tramvaje se vylaďovaly, řešily se ‚dětské nemoci‘, ale od toho zkušební provoz je. Zkušenosti s těmito tramvajemi jinde v České republice nebyly a dosud nejsou. Poruch je v současné době minimum.

Dá se říct, že tramvaj Stadler je jedna velká elektronika?
Ano. Zatímco s tramvají T3 dokážu odjet vždycky, tak pokud se objeví závada na Stadleru, vůz nedovolí řidiči udělat nic, co by tu tramvaj ohrozilo. Ta tramvaj vlastně chrání sama sebe. Řidiči Dopravního podniku Ostrava byli proškoleni, aby věděli, jak se mají u konkrétních poruch chovat a co mají dělat. A pak si v rámci zkušebního provozu vyzkoušet odstraňování poruch.

Čtěte také...
- Tramvaje Stadler jezdí již dva roky s cestujícími (vydáno 13. srpna 2020)
  (zdroj: www.vlcoun.cz)


Aleš Burakowski řídí tramvaje desátým rokem a může porovnat (11. srpna 2020, Filip Vlček).

Co je pravdy na tom, že někteří řidiči nechtěli s novými tramvajemi jezdit?
Když se tramvaje Stadler rozšířily do vozovny Moravská Ostrava, tak se množily názory řidičů, že s nimi jezdit nebudou. Když jsem se těch řidičů ptal, proč s nimi jezdit nechtějí, tak mi odpovídali zpravidla jen ty důvody, které někde zaslechli, tedy že jsou výrazně poruchové.Snažím se lidi tlačit do nových věcí, jsme v jednadvacátém století, a proto jsem vyhledával kurzy tramvají, na které byly nasazovány nové tramvaje Stadler, protože jsem si chtěl ty nové vozy i případné závady osahat sám. A pak jsem své zkušenosti předával dál. Dnes se někteří kolegové těší, že směnu odjezdí právě ze Stadlerem.

Jistě jste se Vy sám tramvají svezl i jako cestující. Co na tramvajích oceňujete z této pozice?
Nové tramvaje Stadler jsou vybaveny moderním informačním systémem. Uvnitř vozu jsou dva LCD monitory zobrazující trasu linky, případně další doplňkové informace. Celovozovou klimatizaci cestující oceňuji především v současných horkých dnech. Komfort zvyšuje také wifi připojení a nabíjecí USB porty. I když na tak krátké vzdálenosti v městské dopravě je jejich využívání diskutabilní.


V době koronavirové pandemie dostaly i 'Štádlerky' roušky (11. srpna 2020, Filip Vlček).

Co naopak oceňujete jako řidič?
Výborný je pro naši práci mimo jiné také kamerový systém, tramvaje Stadler mají 16 kamer. Díky nim mám perfektní přehled o dění vně i uvnitř vozu, což v současné době velmi oceňuji. Pokud mi to situace umožňuje, sleduji cestující a upozorňuji je například na povinnost nošení roušek.

Až dorazí nové tramvaje od Škody, budete zase usilovat o to, abyste byl mezi prvními, kteří s nimi opustí areál vozovny?
Jasně (smích). Já jsem byl první, který vyjel se Stadlerem do ulic Ostravy. A nejen to. V době, kdy se v rámci výluk zajišťoval provoz po jednokolejných úsecích, tak jsem byl kdysi poslední tramvaj, která projela po dvoukolejném úseku před rekonstrukcí zastávek Svinov mosty, a následně také první tramvaj, která projela po jednokolejce. Jenže nás tady takových začíná být více, které práce neskutečně baví, a začínáme se předhánět v tom, kdo kdy kam pojede jako první. Proto už dnes třeba spřádám nitky, jak řídit první tramvaj mezi Novou Vsí a Třebovicemi, kdy se má po současné výluce zvýšit rychlost tramvají…

Děkuji Vám za rozhovor…


Ostravou jezdí celkem 40 tramvají typu Stadler nOVA (11. srpna 2020, Filip Vlček).

Náhodný obrázek

20992940_1386509404730563_3718760446666742103_n.jpg

Ptáme se vás:

Preferujete klasické linky trolejbusů pod trolejovým vedením a nebo jste spíše pro parciální trolejbusy mimo troleje?
 

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!