Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Vybíráme napříč z krajů...

 Oprava sesuvu u Žalhostic
vyjde na sto milionů

 Historická vozidla MHD byla
lákadlem do Brna

 Oslavy 125 let MHD v Plzni
navštívily tisíce lidí

 V Praze si premiéru odbyly
hybridní Urbanwaye

Bonett: CNG palivo je levné a ekologické

ČESKÁ REPUBLIKA - Přestože se v případě pohonu na stlačený zemní plyn CNG nejčastěji skloňují hlavně finanční výhody, toto palivo má obrovský přínos v oblasti ekologie, a to hlavně ve městech.

Podle studie ministerstva zdravotnictví umírá v republice ročně 5000 až 8000 lidí v souvislosti se stavem životního prostředí...


Bonett je dodavatelem technologií CNG stanic (24. července 2014, Filip Vlček).

Na zhoršení životního prostředí se ve velké míře podílí i emise škodlivin z dopravy. Největší problém způsobuje doprava hlavně ve velkých aglomeracích, jako jsou Praha, Brno nebo Ostrava. Snahou velkých měst je co nejvíce omezit individuální automobilovou dopravu ve prospěch hromadné. A to třeba i zaváděním takzvaných nízkoemisních městských zón, kam by směly vjíždět jen ekologické automobily.

I hromadná doprava by však měla být co nejekologičtější. Z hlediska lokální produkce emisí škodlivin (záměrně používáme slovo lokální, protože v Česku se elektřina stále vyrábí hlavně z uhlí, takže se problém emisí škodlivin odsouvá do míst, kde stojí elektrárny) jsou nejčistší tramvaje, trolejbusy či elektrobusy. Relativně krátký dojezd elektrobusů je předurčuje především na kratší vzdálenosti, ideálně v centrech měst, tramvaje a trolejbusy vyžadují zase složitou infrastrukturu a nelze je použít všude.


CNG autobusy při představení v Brně (24. července 2014, Filip Vlček).

I proto tvoří základ městské, respektive příměstské hromadné dopravy ve většině měst České republice autobusy s klasickými naftovými motory. Přestože dopravní podniky v poslední době masivně investují do nových autobusů, v našich městech stále jezdí často deset i patnáct let staré vozy. "I nejnovější naftové motory ale produkují víc škodlivin než motory na stlačený zemní plyn," vysvětluje Václav Holovčák.

Stlačený zemní plyn je totiž na rozdíl od nafty tvořen téměř výhradně nejjednodušším uhlovodíkem metanem, jehož spalováním vzniká v motoru významně méně škodlivin, než je tomu u chemicky velmi složité nafty. Například ve srovnání s moderním naftovým motorem Euro 5 produkuje ten plynový o 95% méně jedovatého oxidu uhelnatého a zhruba o čtvrtinu méně nespálených uhlovodíků, které jsou zdraví velmi škodlivé. Vypouští i o 75% méně pevných částic. Černý kouř z plynového autobusu prostě neuvidíte.


Plnička v brněnské vozovně Slatina (24. července 2014, Filip Vlček).

"Autobusy na zemní plyn jsou proto optimálním řešením jak do velkých měst, tak i pro příměstskou dopravu. Kromě ekologického hlediska jsou i mnohem tišší, což se hodí zejména při provozu v noci," upozorňuje Václav Holovčák, místopředseda představenstva Bonett Gas Investment. Díky dotacím od státu došlo v posledních dvou letech k masivnímu nákupu autobusů na CNG i výstavbě plnicích stanic. Například pro dopravní podniky v Brně a Ostravě vybudovala společnost Bonett, největší prodejce CNG v Česku za rok 2015, obří plnicí stanice na CNG.

"Výkon přes 4000 kubíků plynu za hodinu z nich dělá dvě největší CNG stanice ve střední Evropě," říká Václav Holovčák. "Každá z nich plní denně přes 100 autobusů," doplňuje. Například v Brně se díky provozu autobusů na CNG do ovzduší vypustilo o 9,4 tun oxidu uhličitého, 61,5 tun oxidů dusíku a 2,3 tun pevných částic méně.

Je vyhlášen nový dotační program

Další šance na zlepšení ovzduší ve městech nabízí nový dotační program nazvaný Nízkoemisní a bezemisní vozidla, který vyhlásilo v polovině ledna 2016 Ministerstvo pro místní rozvoj v rámci Integrovaného regionálního operačního programu. Ten je určen pro nákup silničních vozidel využívajících alternativní palivo, respektive pro nákup drážních vozidel městské dopravy pro zajištění dopravní obslužnosti podle smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících. V pokladně je připraveno přes 1,3 miliardy korun.


Rychlostní test výkonu plničky u Dopravního podniku Ostrava (1. října 2015, Bonett).

Nicméně tento dotační program má tak nastavené podmínky, že ho tentokrát nelze moc použít na pořízení příměstských ekologických CNG autobusů. „Příjemce dotace totiž musí prokázat, že disponuje smlouvou v závazku na veřejnou dopravní službu po dobu minimálně pěti let. Bohužel většina stávajících kontraktů dobíhá, dopravci mají s většinou krajů smlouvu maximálně do roku 2019, a nové soutěže mnohdy nebyly ještě ani vyhlášeny. Prokázat tedy smlouvu s krajem s delší platností než 5 let je v řadě regionů nemožné,“ upozorňuje Václav Holovčák ze společnosti Bonett Gas Investment.

Šanci tak mají především městské dopravní podniky, které mají dlouhodobé smlouvy. I samo Ministerstvo pro místní rozvoj tvrdí, že se dotace z tohoto programu využijí spíše na nákup trolejbusů či elektrobusů


CNG vozy byly do Brna dodány rovnou s kloubovými Solarisy (24. července 2014, Filip Vlček).

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!