Sjízdnost silnic během zimy zajistí přes 700 lidí
ČESKÁ REPUBLIKA - Sezóna zimní údržby na dálnicích a silnicích I. třídy je již v plném proudu. Během letošní zimy se o průjezdné komunikace bude starat v rámci Ředitelství silnic a dálnic celkem 634 řidičů a 123 dispečerů.
Další kapacity, především pro údržbu silnic I. třídy, jsou v zimě v pohotovosti u dodavatelských firem. Silničáři to alespoň slibují...
Na síť dálnic je připraveno téměř 250 vozidel údržby (14. ledna 2013, ŘSD)
Ředitelství silnic a dálnic musí i při silném sněžení zajistit vlastními pracovníky průjezdnost více než 1050 kilometrů dálnic v celé České republiky. Údržbu mají na starosti jednotlivá střediska správy údržby dálnice. Na jedno takové středisko připadá přibližně 50 kilometrů dálnice. Zbývající úseky dálnic o délce zhruba 350 kilometrů a silnice I. třídy udržují dodavatelské firmy na základě smluv uzavřených s Ředitelstvím silnic a dálnic.
Kromě zaměstnanců jednotlivých středisek leží tento náročný úkol také na specializované technice. "ředitelství silnic a dálnic má k dispozici celkem 198 sypačů. Připraveno je rovněž 44 universálních vozidel s různým technickým vybavením. Při velké sněhové nadílce například přijdou ke slovu mohutné frézy, schopné zvládnout i ty největší závěje," uvedl tiskový mluvčí Ředitelství silnic a dálnice Jan Studecký. Ve skladech je pak připraveno téměř 42 tisíc tun soli a solného roztoku. K nakládání soli do sypačů je připraveno 45 nakladačů.
O sjízdnost dálnic a silnic se postarají sypače i frézy (14. ledna 2013, ŘSD)
Důležitým prvkem systému zimní údržby silnic jsou rovněž dispečerská pracoviště. Dispečeři na jednotlivých střediscích mají ve většině případů k dispozici online obrazové údaje z dohledových kamer, informace o aktuálních hodnotách z meteorologických stanic, ale i ze snímačů umístěných přímo na vozovkách. Zaměstnanci center zároveň vyhodnocují krátkodobé, střednědobé, i liniové předpovědi ČHMÚ pro jednotlivé tahy. Součástí systému je i srážkový radar.
V souladu s legislativou ČR jsou dálnice a silnice I. třídy zařazeny do I. pořadí důležitosti při zajišťování sjízdnosti. Doba od zjištění vzniku závady ve sjízdnosti do doby výjezdu prvních mechanismů ke zmírnění této závady nesmí být v zimním období delší než 30 minut. Pořadím důležitosti jsou současně stanoveny i lhůty pro zmírňování závad ve sjízdnosti vozovek silnic po výjezdu mechanismů, a to do dvou hodin u dálnic a do tří hodin u silnic první třídy.
K dispozici pro posyp je také přes 42 tun soli (14. ledna 2013, ŘSD)