Staví se dálnice a silnice, modernizují se tratě
ČESKÁ REPUBLIKA - Řidiči se dočkají dalších kilometrů dálnic a silnic, aktuálně je ve výstavbě celkem 177 kilometrů vozovek, další stavby desítky kilometrů se připravují k zahájení. A práce probíhají na železniční síti.
Vlaky již v listopadu začnou částečně využívat Ejpovický tunel na Plzeňsku, v půli jsou pak práce na Negrelliho viaduktu v Praze...
Na řadě místech se staví i nové dálniční mosty (ilustrační foto, ŘSD).
Nejrozestavěnějšími dálnicemi jsou v současnosti jihočeská D3, karlovarská D6, pokračování královehradecké D11 nebo stavba obchvatu Frýdku-Místku na D48. Blízko zahájení je pokračování D35 v úseku Časy - Ostrov nebo obchvat Českých Budějovic. Aktuálně se tak staví 177 kilometrů staveb, z toho je 110 kilometrů dálnic a 67 kilometrů silnic I. třídy. Informaci o výstavbě dnes dostala vláda. "Nejrozestavěnější je jihočeská část dálnice D3, kde se aktuálně pracuje na skoro devatenácti kilometrech dálnice, ke které se přidá dalších 20 kilometrů obchvatu Českých Budějovic. Pokračuje také stavba D11 z Hradce Králové směrem k Polsku, kde je ve výstavbě 22,5 kilometrů dálnice," řekl ministr dopravy Dan Ťok.
Konkrétně se staví část dálnice D3 Bošilec - Ševětín, která bude hotová v příštím roce, a úsek Ševětín - Borek, který se otevře v roce 2020. K zahájení v následujících měsících se připravují úseky Úsilné - Hodějovice a Hodějovice - Třebonín, na kterých aktuálně probíhá hodnocení nabídek stavebních firem. U hranic s Rakouskem by dálnice měla stát v roce 2024. Na karlovarské D6 jsou ve výstavbě celkem tři úseky v souhrnné délce 14,6 kilometrů, konkrétně obchvat Řevničova, obchvat Lubence a úsek Nové Strašecí - Řevničov, všechny tři úseky budou hotovy do tří let a postupně na ně navážou další úseky.
Práce na stavbě dálnic a rychlostních silnic potrvají několik let
Buduje se také pokračování D11 v úsecích Hradec Králové - Smiřice a Smiřice - Jaroměř, dohromady bude za tři až čtyři roky otevřeno 22,5 kilometrový úsek. V přípravě je pokračování dálnice směrem na Polsko, která má být hotová v letech 2024 až 2025. Další rozestavěné stavby jsou na dálnici D48, konkrétně v úseku Rybí - Rychaltice nebo obchvat Frýdku – Místku spolu s propojením na D56. Mezi Prahou a Brnem je už znovu postaveno 89 kilometrů D1 a do roku 2021 bude ještě postaveno za provozu dalších 70 kilometrů.
Na řadě dalších míst probíhají opravy vozovek (ilustrační foto, ŘSD).
Také na železnici se pilně pracuje. Na železnici se aktuálně dokončuje čtyřkilometrový Ejpovický tunel, který je dosud nejdelším železničním tunelem v České republice. Už 15. listopadu projede jeho jižním tubusem první vlak. Od 9. prosince, kdy začne platit nový jízdní řád, bude zahájen provoz všech vlaků oběma tubusy a cestování mezi Prahou a Plzní se zkrátí o deset minut.
Ve své třetině je pak rekonstrukce Negrelliho viaduktu, který je významnou dopravní stavbou. Dojde ke zkapacitnění tratě a výraznému zvýšení plynulosti i počtu vypravovaných vlaků až na 14 párů za hodinu. Na tento úsek pak naváže další modernizace trati z Prahy směrem do Kladna s odbočkou na letiště Václava Havla Praha. Celá trasa by mohla být hotová do roku 2029. Zároveň probíhá modernizace železniční trati mezi pražským hlavním nádražím a Hostivaří. Vlaky spojující Prahu s jižními Čechami budou nově využívat čtyřkolejnou trať. Šestikilometrový úsek by měl být dokončen v roce 2021.
Pracuje se na rekonstrukci tratí napříč republikou
Pokračují práce i na dalším úseku čtvrtého tranzitního koridoru z Prahy do Českých Budějovic. Modernizace trati Sudoměřice - Votice přinese zdvoukolejnění v uvedeném úseku, dva tunely a vznik nové železniční stanice Červený Újezd. Rychlost vlaků se zvýší na 160 km/h, což umožní zkrátit jízdní doby expresů mezi Prahou a Táborem na jednu hodinu. Dokončení stavebních prací se předpokládá v roce 2021.
Také na železnici probíhá řada stavebních prací (ilustrační foto, Filip Vlček).