Get Adobe Flash player

Olomoucké tramvaje oslavily 120 let provozu

OLOMOUC - Dopravní podnik města Olomouce oslavil uplynulý víkend 120. výročí provozu městské hromadné dopravy. Veřejnosti zpřístupnil tramvajovou vozovnu ukázal historickou tramvaj i nejmodernější elektrobus. 

Kvůli zajištění dopravy návštěvníků byla tramvajová linka číslo 3 prodloužena jako linka 120 z Náměstí Hrdinů na Hlavní nádraží...


Celkový pohled na vozovnu v čele s tramvají EVO1 (1. červen 2019, Filip Vlček).

Již 120 let jezdí ulicemi Olomouce elektrická pouliční dráha. Toto výročí se rozhodl dopravní podnik oslavit vskutku velkoryse a zájemcům a dopravním nadšencům otevřel vozovnu tramvají v Koželužské ulici. Není pochyb, že o akci byl zájem, neustále proudící desítky lidí to jen potvrdily.

Pravděpodobně největším lákadlem byla historická tramvaj ev.č. 223 z roku 1930, a to včetně vlečného vozu. Jde o tramvaj, která zprvu jezdila v hlavním městě, následně ji Praha prodala do Olomouce, kde sloužila až do roku 1970. Následně byla vyřazena a své opravy se dočkala až před výročím 85 let tramvajové dopravy v Olomouci. Následovala další oprava v roce 1989, od té doby tramvaj využívá dopravní podnik k prezentačním a zvláštním jízdám, objednat si ji mohou také zájemci z řad firem i soukromníků. V roce 1996 byl tento vůz Ministerstvem kultury České republiky prohlášen za kulturní památku.


Tahounem byla historická tramvaj ev.č. 223 (1. červen 2019, Filip Vlček).

Tahákem do vozovny sice byla historická tramvaj, Dopraví podnik města Olomouce ale ukázal také další typy tramvají, se kterými se mohou cestující v Olomouci svézt. Kromě legendárních tramvají typu T3 se tak lidé mohli do detailu seznámit naopak s nejnovější tramvají typu EVO1. Už na první pohled na tramvaji zaujme především zajímavé pojetí nátěru, v přední části se totiž červený pruh mění v siluetu hanácké metropole Olomouce.

Tramvaj je vybavena klimatizací v prostoru pro cestující a možností nabíjení elektronických mobilních zařízení prostřednictvím USB zásuvek. Interiér tramvajových vozů je ošetřen speciálním nástřikem nanotechnologií pro odstranění zápachu a bakterií a okna jsou polepena ochranou folií proti vandalům.


K dispozici byla také montážní plošina na opravu trolejí (1. červen 2019, Filip Vlček).

V halách bylo možné si prohlédnout prostřednictvím virtuální reality interiér nejstarší původní olomoucké tramvaje ev.č. 16, která je momentálně dlouhodobě deponována v Technickém muzeu v Brně. Původně dopraví podnik zamýšlel tramvaj převézt do Olomouce, ale pro finanční náročnost od záměru nakonec upustil. Zájemci se mohli také blíže seznámit s informačním systémem v tramvajích a na prezentačních informačních panelech si zvolit číslo a trasu své linky. Součástí prezentace byl také odbavovací systém. Tato sekce zaujímala jak děti, tak překvapivě i dospělé. 

V dalších halách bylo možné si prohlédnout montážní jámy pod tramvajemi, prezentaci ručního mytí tramvajových vozů nebo prohlídku výpravny. Akce se zúčastnily ale také další instituce. S ukázkou techniky se v jedné z hal prezentovala Policie České republiky, s prezentací tady svůj stánek měl také Český červený kříž. Na venkovní ploše pak byly vystaveny vozy určené pro údržbu trolejového vedení. Nechyběl ani nejnovější elektrobus SOR, první svého druhu v Olomouci.


Prezentovaný první olomoucký elektrobus SOR (1. červen 2019, Filip Vlček).

Připraveny byly také soutěže a doprovodný program pro děti i dospělé, nechybělo ani občerstvení. Zajímavé soutěže si dopravní podnik připravil pro nejmenší. Děti při vstupu obdržely sešitek, kde si mohly v prostorách výpravny vymalovat připravené omalovánky, pořešit spojovačky a osmisměrky. Za vyplněný sešitek pak děti dostaly malý dárek. Podobně zajímavá soutěž 'Konečná, vystupovat?' byla pro větší děti. Úkolem bylo projet část tramvajové sítě, zapsat časy a označovat jízdenky. Následně za vyplněný formulář děti obdržely batoh a fixy na textilie, aby si mohly tramvaj vybarvit.

Na vstupní vrátnici si zájemci mohli koupit také řadu propagačních předmětů. Od bloků a záložek do knih přes vystřihovánky historické tramvaje a reflexní pásky až po zajímavou společenskou hru Člověče, nastup si, kterou na Dni otevřených dveří představili zástupci Dopravního podniku města Olomouce a společnosti OK4Inovace. Na místě si lid mohli hru zakoupit za 490 korun. 


Pohled do jedné z hal vozovny s montážní plošinou (1. červen 2019, Filip Vlček).

Pro zajištění bezpečnosti nebyla přímo k vozovně vedena žádná tramvajová linka. Protože ale dopravní podnik předpokládal hojnou účast dopravních nadšenců ze všech koutů republiky, posílil a prodloužil pravidelnou tramvajovou linku číslo 3. Spoje této linky jsou o víkendu běžně vypravovány pouze do trasy z Náměstí Hrdinů na Trnkovu. Dopravní podnik ale od 9.00 do 16.00 hodin tuto linku prodloužil přes Hlavní nádraží a Fibichovu jako linku číslo 120. Jezdily na ní spřažené soupravy známé právě z linek číslo 3 a 5. 


Speciální linka 120 byla fakticky jen prodloužením linky 3 (1. červen 2019, Filip Vlček).

Olomoucký kraj teď

zdroj: http://dopravavolomouci.cz/kam1/out.jpg

zdroj: http://dopravavolomouci.cz/kam3/out.jpg

Počasí Olomouc - Slunečno.cz

Redakce Olomouc:

212 olomoucky
Krajská redakce Vlčoun.cz:
- Filip Vlček

Chcete posílit náš tým?
Možná hledáme právě vás!
Více informací zde.

Olomouc na youtube:

Ptáme se vás:

Je správné, že stát nabízí rychlíkové železniční linky soukromým dopravcům?
 

Naši mediální partneři:

      

20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

  20160301 banner down 02 20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak několik tisíc návštěvníků? Napište nám a dozvíte se více!