Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Vybíráme napříč z krajů...

 Oprava sesuvu u Žalhostic
vyjde na sto milionů

 Historická vozidla MHD byla
lákadlem do Brna

 Oslavy 125 let MHD v Plzni
navštívily tisíce lidí

 V Praze si premiéru odbyly
hybridní Urbanwaye

Krátká, ale náročná: Výluka zastavila tramvaje

OSTRAVA - Demontáž dilatací na Frýdlantských mostech byla o uplynulém víkendu příčinou organizačně náročné výluky tramvají v Ostravě. Tramvajová síť se prakticky rozdělila na dva samostatné celky. Trasu muselo změnit sedm linek...

Mezi centrem města a provizorním přestupním bodem na Náměstí Republiky pak museli cestující využívat náhradní autobusovou dopravu...


Autobus náhradní dopravy poblíž prací na dilatacích (23. dubna 2023, Vlčoun.cz/Filip Vlček)

Výluka byla zahájena v sobotu 22. dubna úderem 7.00 hodiny. Tramvajová síť se až do nedělního odpoledne rozdělila na dvě části. Tramvajové linky číslo 1, 2, 4, 8 a 11 a noční linka číslo 18 musely dočasně změnit trasu a kvůli provázanosti s linkou číslo 2 pak byl upraven také jízdní řád linky 15. V následující reportáži se podrobněji podíváme, jak se ostravský dopravní podnik s výlukou vypořádal. 

Tramvajové linky číslo 1 ve směru od Dubiny a číslo 2 z Výškovic byly ve směru do centra zkráceny a ukončeny v provizorní zastávce Náměstí Republiky. Ta byla umístěna vstřícně u zastávek autobusových linek mířících například do Horní Datyně, tedy v úrovni výstupních zastávek u Ústředního autobusového nádraží. Zmíněné linky odtud pokračovaly jako tramvajová linka číslo 8 směrem na Svinov a do Poruby na Vřesinskou. Každý druhý spoj přitom i nadále končil v zastávce Poruba vozovna.


Tramvaj linky číslo 1 na Náměstí Republiky (23. dubna 2023, Vlčoun.cz/Filip Vlček)

Samotnou kapitolou pak byly tramvajové linky číslo 4 a 12. Uvedené linky ve směru od Martinova, respektive z Dubiny, byly ukončeny v zastávce Náměstí Republiky, odkud pokračovaly jako služební jízda bez cestujících až do zastávky Kolonie Jeremenko. U této zastávky se pak tramvaje uvedených linek otáčely přímo na kolejovém trojúhelníku křižovatky u této zastávky a následně pokračovaly zpět na Náměstí Republiky, kde se napojily na svoji trasu zpět do Martinova, respektive na Dubinu. 

Tramvaje na netradičním místě

Po dlouhé době tak byl na Náměstí Republiky využívám manipulační oblouk ve směru z Dolní oblasti Vítkovic doleva směrem ke Krajskému úřadu. V pravidelném provozu tento oblouk není pojížděn, protože všechny linky směřují přes Náměstí Republiky ke Karolině a dále do centra. 


Tramvaj KT8D5 na náhradní dopravě v zastávce Elektra (23. dubna 2023, Vlčoun.cz/Filip Vlček)

V centru pak byla tramvajová doprava zajištěna jednou speciální linkou z Přívozu přes Výstaviště na Hranečník v intervalu 5 minut, která měla hned několik konečných. Ve směru z centra do Přívozu byl každý čtvrtý spoj náhradní tramvajové linky interně označované číslem 985 veden z Muglinovské na Hlučínskou. Ostatní spoje byly obdobně, jako v pravidelném provozu linka číslo 8, vedeny na Hlavní nádraží. Sem tak jezdila prakticky většina spojů. V opačném směru pak byla většina spojů ukončena na Hranečníku, vybrané spoje pak pokračovaly až na Novou Huť. Tato linka navíc suplovala dočasně zrušenou tramvajovou linku číslo 14.

Zatímco na tuto linku byly nasazovány jak moderní Stadlery či tramvaje Škoda, nechyběly ani čtyři klasické tramvaje typu KT8D5. V noci ale byla trasa náhradní tramvajové linky ještě kratší, nasazena tak na tuto linku mohla být klasická tramvaj T3. Linka totiž v nočním období jezdila jen v úseku Karolina - Hranečník a zpět. 


Náhradní tramvajové doprava poblíž prací na kolejích (23. dubna 2023, Vlčoun.cz/Filip Vlček)

Důležitou spojnicí mezi Náměstím Republiky a přestupní zastávkou Elektra byla náhradní autobusová doprava. Ta začínala právě na Náměstí Republiky a přes zastávky Karolina a Elektra se pak polookružně vrátila přes Karolinu na Náměstí Republiky. Linka zastavovala na tramvajových zastávkách, jen u Karoliny ve směru z centra zastavovala v Poděbradově ulici u sídla Dopravního podniku Ostrava, na Náměstí Republiky pak autobusy zastavovaly na autobusové zastávce u autobusového nádraží. Na tuto linku pak byly nasazeny kloubové autobusy. 

Cestujícím pomáhali informátoři

Důležitou roli během výluk sehrávají informátoři. Ti byli k dispozici jak na Náměstí Republiky, tak i na přestupní zastávce Elektra, kde cestující přestupovali z tramvají na autobusy a opačně. Muži a ženy v reflexních vestách vždy při příjezdu každé tramvaje či autobusu informovali o další cestě, podávali informace o tom, která tramvaj kam jede a kde se dá přestoupit na náhradní dopravu. I když někde chyběli.


Zrušená tramvajová zastávka Karolina z centra (23. dubna 2023, Vlčoun.cz/Filip Vlček)

Například na zastávce Karolina ve směru z centra tak průběžně postávalo několik cestujících čekajících na tramvaj, kdežto autobusy odjížděly ze zastávky schované za rohem. Zastávkový označník byl přitom přeškrtnutý červenobílou páskou a v prostoru jízdních řádů byla umístěna informace, že zastávka je umístěna za rohem. I přes mnohokrát upozorňovanou výluku a s ní spojené dopravní omezení a i přes informace na výrazných žlutých letácích na zastávkách se tak objevili tací, kteří na výluku nadávali, protože o ní nevěděli. 

Úderem 16.00 hodiny v neděli 23. dubna pak byl tramvajový provoz, přerušený z důvodu demontáže dilatací na Frýdlantských mostech a z důvodu dalších prací na křižovatce u obchodního domu Ostravica, plně obnoven. Tramvajové linky se tak vrátily do svých tras a náhradní autobusová doprava skončila. 


Přestup mezi tramvajemi a autobusy u Elektry (23. dubna 2023, Vlčoun.cz/Filip Vlček)

Moravskoslezský kraj teď

zdroj: https://pocasi.miksa.cz/

zdroj: http://portal.chmi.cz/

Počasí Ostrava - Slunečno.cz

Redakce Ostrava:

214 moravskoslezsky
Krajská redakce Vlčoun.cz:
- Filip Vlček

Chcete posílit náš tým?
Možná hledáme právě vás!
Více informací zde.

Ostrava na youtube:

Ptáme se vás:

Preferujete klasické linky trolejbusů pod trolejovým vedením a nebo jste spíše pro parciální trolejbusy mimo troleje?
 

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!