Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Vybíráme napříč z krajů...

 Oprava sesuvu u Žalhostic
vyjde na sto milionů

 Historická vozidla MHD byla
lákadlem do Brna

 Oslavy 125 let MHD v Plzni
navštívily tisíce lidí

 V Praze si premiéru odbyly
hybridní Urbanwaye

Papírové jízdenky končí, od ledna je nekoupíte

OSTRAVA - Počátek konce papírových jízdenek v České republice začne v Ostravě. Od ledna bude zastaven prodej papírových jízdenek, v dubnu pak z tramvají, trolejbusů a autobusů zmizí také označovače jízdenek.

Papírové jízdenky nahradí takzvané kreditní jízdenky, které bude možné pořídit na důležitých dopravních uzlech a dalších místech...


Nová kreditní jízdenka vydaná běhe tiskové konference (16. prosince 2019, Filip Vlček)

Veřejností tolik obávaná a diskutovaná změna zná přesné termíny. Zatímco poslední papírové jízdenky byly vytištěny 10. října, jejich prodej bude oficiálně ukončen k 1. lednu příštího roku. Fakticky si je tak bude možné naposledy koupit na Silvestra. Platnost papírových jízdenek pak skončí na jaře příští rok, a to v úterý 31. března. Děje se tak přesně tři a půl roku po zavedení bezhotovostních plateb bankovními kartami ve všech vozidlech Dopravního podniku Ostrava.

"Je to zásadní a evoluční krok, o který si naši cestující svým chováním řekli vlastně sami. První měsíc v červenci 2016 po zavedení bezhotovostních plateb bankovními kartami ve vozidlech Dopravního podniku Ostrava využilo tuto novou formu odbavení jen 5 procent cestujících. A letos v listopadu ji využívá více než polovina. Navíc dalších více než 15% cestujících volí jiný druh elektronické platby SMSkou, ODISkou nebo apkou MojeDPO," vysvětlil jeden z důvodů tohoto rozhodnutí generální ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys.


Podoba nových jízdenkových automatů na kreditní jízdenky (16. prosince 2019, Filip Vlček)

Další důvody jsou pak hlavně ekonomické. Zatímco do dosavadního systému automatů na papírové jízdenky, jejich tisk a označovače ve vozech městské dopravy musel dopravní podnik ročně investovat zhruba 15 milionů korun, provozní náklady na údržbu nového systému vyjdou přibližně na 4 miliony korun. "Přechodem na elektronické jízdné tak dopravní podnik ušetří ročně 10 milionů korun. Dopravní podnik Ostrava zároveň nebude muset investovat do obnovy označovačů papírových jízdenek, která by byla po 25 letech fungování jinak nezbytná," doplnila tisková mluvčí dopravního podniku Karolína Rycková.

Nové kreditní jízdenky bude možné zakoupit v 18 zcela nových automatech. Instalace prvních z nich začala dnes, v pondělí 16. prosince na Náměstí Republiky a na svinovských mostech. Do konce roku pak budou k dispozici po jednom na zastávkách Dolní Vítkovice Hlubina směr centrum, Dubina, Hlavní nádraží, Sad Boženy Němcové pro trolejbusy směr centrum, Svinov nádraží a ÚAN, dva pak cestující najdou na Hranečníku, u Karoliny, tři budou umístěny na všech tramvajových nástupištích na Náměstí Republiky a pět automatů bude v zastávce Svinov mosty.


Vydání kreditní jízdenky prezentoval i ředitel Daniel Morys (16. prosince 2019, Filip Vlček)

Tím ale prodejní síť nekončí. Kreditní jízdenky budou k dispozici také ve všech čtyřech prodejnách Dopravního podniku Ostrava, ve všech šesti pobočkách Ostravského informačního servisu a u externích prodejců. "Zatím máme dvacítku nasmlouvaných prodejců, navíc jednáme s Českými drahami a Českou poštou. Externí prodejci si budou k dobití kreditní jízdenky účtovat poplatek 20 korun," dodal generální ředitel dopravního podniku Daniel Morys.

Kreditní jízdenky lze opakovaně dobíjet. Na jízdenkovém automatu bude stačit zvolit částku dobití. Ta je ale limitovaná papírovými bankovkami, mince totiž automat nebere. Minimální hodnota dobití je tak 100 korun, na displeji je možné zvolit také částku 200 nebo 500 korun. Platnost kreditní jízdenky je na půl roku, následně je možné zbylou částku převést na novou kartu. "Kreditní jízdenkou se cestující odbaví stejně jako platební kartou, budeme tak mít pouze jeden odbavovací systém namísto současných dvou. Tím, že si je mohou lidé dobíjet, má celý systém i určitý ekologický aspekt," uzavřel Morys.


Starým jízdenkovým automatům zvoní umíráček (16. prosince 2019, Filip Vlček)

Dopravní podnik Ostrava v budoucnu plánuje rozvoj také tohoto systému. Již od února příštího roku bude možné kreditní jízdenky platit jak eurovými bankovkami, tak i bezkontaktní platební kartou, což přivítají například cizinci. Pravděpodobně již od března příštího roku si pak bude možné kreditní jízdenku zaregistrovat na eshopu dopravního podniku a nastavovat si tak další náležitosti, jako je věk držitele nebo jízdenku dobíjet.

Do stávajícího systému označovačů jízdenek v tramvajích, trolejbusech a autobusech Dopravní podnik Ostrava výrazněji neinvestoval od jeho instalace v roce 1995. Docházelo pouze k dílčím drobný zásahů, které ale koncepci označování jízdenek nezměnily. Stejně tak neproběhla výrazná investice ani do jízdenkových automatů. "Ve své době jsme měli po Ostravě rozmístěno až 80 jízdenkových automatů, k dnešnímu dni jich je pouze 17," dodal Daniel Morys s tím, že od nového roku bude cestujícím sloužit přibližně stejný počet nových jízdenkových automatů. 


Také označovače jízdenek informují o svém konci (16. prosince 2019, Filip Vlček)

Moravskoslezský kraj teď

zdroj: https://pocasi.miksa.cz/

zdroj: http://portal.chmi.cz/

Počasí Ostrava - Slunečno.cz

Redakce Ostrava:

214 moravskoslezsky
Krajská redakce Vlčoun.cz:
- Filip Vlček

Chcete posílit náš tým?
Možná hledáme právě vás!
Více informací zde.

Ostrava na youtube:

Ptáme se vás:

Preferujete klasické linky trolejbusů pod trolejovým vedením a nebo jste spíše pro parciální trolejbusy mimo troleje?
 

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!