Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Vybíráme napříč z krajů...

 Oprava sesuvu u Žalhostic
vyjde na sto milionů

 Historická vozidla MHD byla
lákadlem do Brna

 Oslavy 125 let MHD v Plzni
navštívily tisíce lidí

 V Praze si premiéru odbyly
hybridní Urbanwaye

V Hradci Králové testují rychlonabíjecí stanici

HRADEC KRÁLOVÉ - Zařízení sloužící k rychlodobíjení elektrobusů, které se objevilo počátkem loňského listopadu na hradeckém terminálu městské hromadné dopravy, je již v běžném provozu.

Testování monitoring nabíjecí stanice se tak staly jednou z přípravných prací projektu Elektrobusy v MHD v Hradci Králové...


Rychlonabíjecí stanice na Terminálu hromadné dopravy (únor 2016, DPMHK).

Cílem projektu je zvýšení podílu emisně čisté dopravy v hradecké MHD. Dopravní podnik plánuje zařadit do MHD elektrobusy, trolejbusová doprava tím samozřejmě nezaniká - elektrobusy budou nahrazovat autobusy s naftovým pohonem. Po provozních zkouškách dopravní podnik zahájil letos v březnu testovací provoz této nabíjecí stanice, a to na provozovaném elektrobusu typu SOR EBN 11. Společnost SOR do dnešního dne bylo vyrobeno a uvedeno do provozu více jak 20 elektrobusů a ve výrobním programu společnosti jsou aktuálně tři varianty provedení v délkách 8 až 11 metrů.

Potřebovali vyřešit nabíjení vozů během dne

Elektrobus v režimu běžného pomalého nočního nabíjení ujede zhruba 150 kilometrů, maximální denní kilometrové výkony jsou v Hradci Králové ale až o 100 kilometrů delší a je nutné tak řešit jeho další nabíjení během dne. Základní myšlenka a úvahy o stavbě rychlonabíjecí stanice umožňující toto prodloužení dojezdu vozidla se ve společnosti SOR rozvíjí od roku 2013, kdy byl tento projekt přihlášen do soutěže programu Alfa grantové agentury TAČR. Následně v roce 2014 byl dohodnut záměr vyvinout a otestovat automatický rychlonabíjecí stojan ve spolupráci s Dopravním podnikem města Hradce Králové. V průběhu roku 2015 probíhaly projekční práce, výroba nabíjecího stojanu a důkladné testy funkcionalit jednotlivých komponent.

V říjnu 2015 připravil Dopravní podnik na vybrané místo Terminálu hromadné dopravy základovou desku pro umístění stojanu, aby v listopadu 2015 mohlo dojít k ustavení stojanu. V následujících měsících probíhaly intenzivní zkoušky a současně byla podána žádost na Drážní úřad České republiky za účelem získání Určení technického zařízení, které je nezbytnou podmínkou pro 'ostrý' provoz v reálných podmínkách. Majitelem stojanu, který má charakter dočasného zařízení, je SOR Libchavy, který zařízení i financoval.


Stojan rychlonabíjecí stanice (únor 2016, DPMHK).

Systém automatického nabíjecího stojanu s označením RNS 10 je zcela autonomním vysoce sofistikovaným řešením využívajících nejnovějších technologií. Mezi vozidlem a stojanem probíhá komunikace pomocí wi-fi technologie, vlastní stojan je pod nepřetržitým on-line dohledem a pro navádění nabíjecí hlavice je použita technologie běžně užívaná v robotizovaných systémech. Systém pro nabíjení využívá trakční energii z trolejbusové sítě, což významně přispívá k ekonomice tohoto řešení. Pro standardní nabíjení elektrobusu je použit provozní proud 130 – 200A v závislosti na aktuální potřebě vozidla.

Proškolili řidiče, dispečery i profesionální hasiče

Pro napojení na automatický nabíjecí stojan bylo nutné doplnit elektrobus SOR EBN 11 o střešní automatizovanou zásuvku a současně upravit software vozidla pro komunikaci s nabíjecím stojanem. Díky průběžnému nabíjení nasadí DP elektrobus SOR EBN 11 na linku s průměrným denním nájezdem okolo 250 km. Pro ovládání rychlonabíjení elektrobusu prošlo školením 16 řidičů a dispečerů a bližším seznámením s novým zařízením prošly i jednotky profesionálních hasičů.

Projekt je plně hrazen z prostředků společnosti SOR Libchavy a jeho cílem je ve spolupráci s Dopravním podnikem města Hradce Králové ověření užitných vlastností nabíjecího stojanu v reálných podmínkách. Záměrem Dopravního podniku města Hradce Králové je zvýšení podílu emisně čisté hromadné dopravy a testování rychlonabíjení poskytne DP potřebné provozní informace z hlediska časů dobíjení, objemu doplněné kapacity baterií, vlivu procesu rychlonabíjení na baterie, prověření procesu rychlonabíjení v rozdílných klimatických podmínkách a podobně.


Detail postupu samotného procesu nabíjení - snímek 1 (únor 2016, DPMHK).

Pro připravovaný provoz elektrobusů náhradou za autobusy předpokládá také dopravní podnik v rámci projektu elektrobusů vybudování dvou rychlonabíjecích stanic a to na THD a na konečné Slezské předměstí - Cihelna. Na těchto stanicích budou elektrobusy dobíjeny v průběhu dne. "Vlastní projekt elektrobusů je ve stádiu zpracování žádosti o dotaci z prostředků Evropské unice," doplil Vladimír Pejřil, dopravně-technický náměstek ředitele společnosti.

Ke třem elektrobusům přibude dalších dvacet

V současnosti se na linkách hradecké MHD mohou cestující setkat již se třemi elektrobusy. "Elektrobus SOR EBN 11 z dílen společnosti SOR Libchavy je součástí vozového parku DP od února 2015. Další vůz z produkce společnost SOR Libchavy - SOR EBN 9,5 - DP provozuje již od září roku 2013. Od října 2014 je na linky MHD nasazován také dvanáctimetrový dvounápravový elektrobus Škoda Perun Škody Electric. Všechny tři vozy slouží ke zjišťování provozních poznatků. Nákup dalších až 20 vozidel budu podléhat výběrovému řízení. Dnes však již víme, že žádný z těchto vozů nesplňuje zcela požadavky Dopravního podniku, to znamená, že budeme poptávat vozy s jinými technickými parametry," dodal závěrem předseda představenstva dopravního podniku Miloslav Kulich.


Detail postupu samotného procesu nabíjení - snímek 2 (únor 2016, DPMHK).

Královéhradecký kraj teď

zdroj: http://webcam.hkfree.org/

zdroj: http://portal.chmi.cz/

Počasí Hradec Králové - Slunečno.cz

Redakce Hradec Králové:

208 kralovehradecky
Krajská redakce Vlčoun.cz:
- Filip Vlček

Kontakt na redakci:
- kralovehradecky@vlcoun.cz 

Chcete posílit náš tým?
Možná hledáme právě vás!
Více informací zde.

Ptáme se vás:

Preferujete klasické linky trolejbusů pod trolejovým vedením a nebo jste spíše pro parciální trolejbusy mimo troleje?
 

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!