Autobusy v Brně jezdí městem dlouhých 95 let
BRNO - Jihomoravská metropole slaví 95 let provozu autobusů. Přesně před 95 lety, 2. května 1930, vyjely do ulic Brna první městské autobusy. Dnes je autobusová doprava neodmyslitelnou součástí městské dopravy.
Dopravní podnik města Brna v současné době provozuje téměř 330 autobusů, z nichž 160 využívá ekologický pohon na stlačený zemní plyn...
Historický snímek autobusů Škoda 505NR a Fram E18 (nedatováno, DPMB/archiv)
"Za uplynulých 95 let prošla autobusová doprava v Brně neuvěřitelnou proměnou. Zatímco původní autobusy měly dřevěné karoserie a benzínové motory, dnes jsou standardem nízkopodlažní klimatizované vozy vybavené USB nabíječkami, wifi a ekologickým pohonem. Autobusy jsou pro nás stejně jako dříve klíčové kvůli své flexibilitě. Obsluhují i lokality, kam není možné vést tramvaj či trolejbus," uvedl Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna.
Za téměř století prošel vozový park zásadní proměnou od dřevěných karoserií až po klimatizované, nízkopodlažní vozy s moderní výbavou. Historie městské autobusové dopravy v Brně začala v roce 1929, kdy se město rozhodlo doplnit tramvajovou síť o nový druh přepravy do oblastí, kde nebylo efektivní budovat koleje. Vznikla vozovna na Grmelově ulici a první flotilu tvořilo 14 vozů, a to sedm Škoda 505 NR a sedm Fram E 18. Měly benzínový motor, dřevěnou oplechovanou karoserii a kapacitu 32 cestujících.
Historický autobus Praga RN na Mendlově náměstí (nedatováno, DPMB/archiv)
První linka A byla uvedena do provozu 2. května 1930 a spojovala tehdejší Lažanské náměstí (dnešní Moravské) s Černými Poli. Během téhož roku přibyly další trasy, například linky C do Tuřan, D do Komína a Bystrce nebo E do Maloměřic a Obřan. Do roku 1939 už bylo v provozu deset městských linek. Ačkoli autobusy zpočátku čelily nižší vytíženosti a finančním problémům, jejich význam v systému MHD postupně rostl. Dnes tvoří jednu ze tří hlavních složek městské dopravy spolu s tramvajemi a trolejbusy.
"Dopravní podnik města Brna dlouhodobě investuje do modernizace vozového parku a ekologického provozu. Polovina našich autobusů jezdí na CNG a sledujeme trendy v oblasti elektrického a vodíkového pohonu. Chceme být připraveni na další desetiletí komfortní a udržitelné městské dopravy," dodal Havránek. Nejvýznamnější zástupce historie autobusové dopravy v Brně dopravní podnik renovuje a zachovává ve své sbírce retro vozidel - například autobus Karosa ŠM11, autobus Škoda 706 RTO nebo Ikarus.
Autobus ŠM11 ve sbírce retrovozů (nedatováno, DPMB/archiv)