Tropy ohýbají kolejnice, tramvaje zpomalují
BRNO - O tom, že tropické teploty působí problémy v dopravě, svědčí případ z jihomoravské metropole. Tady totiž v pondělí odpoledne došlo vlivem tepla k poškození tramvajové tratě u zastávky Osová.
Tratě přitom denně kontrolují pochůzkáři, pro zajištění bezpečné jízdy pak navíc při vysokých teplotách tramvaje zpomalí...
Vybočení kolejnice v prostoru zastávky Osová (31. července 2017, DPMB).
Extrémně vysoké teploty posledních dnů měly v pondělí odpoledne za následek vybočení kolejí přímo v zastávce Osová. "Jde o první letošní případ, který měl vliv na dopravu," potvrdila Informačnímu portálu Vlčoun.cz tisková mluvčí Dopravního podniku města Brna Barbora Lukšová.
K poškození kolejí dochází většinou vlivem vysokých teplot. Kolejnice se za tepla rozpíná, což má za následek buď vybočení kolejnice známé právě ze zastávky Osová, a nebo pokud jde o kolejnice uložené v panelech, tak se zpravidla vyboulí vzhůru. V obou dvou případech je jízda tramvají po kolejích nemožná, a tramvajová doprava se tak musí na dobu nezbytně nutnou zcela zastavit. Ke slovu tak přichází náhradní autobusy.
Brněnské tramvaje na otevřeném svršku jezdí pomaleji (31. července 2017, DPMB).
Prevencí před takovými mimořádnými situacemi v jiných městech bývá kropení rozžhavených kolejnic, a to především v těch místech, kde jsou koleje uloženy právě ve velkoplošných betonových panelech. Brno vsadilo na vizuální kontrolu. "Denně chodí pochůzkáři a kontrolují stav kolejnic. Průměrně nachodí jedna četa až 11 kilometrů za den," podotkla Barbora Lukšová.
Dodala, že když dispečeři dostanou zprávu, že venkovní teplota přesáhla 30 stupňů Celsia, tak vydají řidičům tramvají pokyn a snížení traťové rychlosti na 40 kilometrů za hodinu. Opatření o pomalé jízdě přitom platí pouze na otevřeném kolejovém svršku, který ještě neprošel rekonstrukcí.
Kolejnice vybočila vlivem tropických teplt (31. července 2017, DPMB).