ČR: Fenomén parciálních trolejbusů dobývá Česko
ČESKÁ REPUBLIKA - Parciální trolejbusy patří v některých městech k nedílné součásti městské hromadné dopravy. Díky svému alternativnímu pohonu dokáží jet i tam, kam by byly trolejbusy potřeba, ale z nejrůznějších finančních či strategických důvodů sem nevede trolejové vedení...
Prakticky v každém českém dopravním podniku, který provozuje trolejbusovou dopravu, již slyšeli a nebo rovnou provozují parciální trolejbusy. Ať už jde o Prahu, která plánuje díky parciální trolejbusům elektrifikovat důležité přepravní tahy, nebo třeba Plzeň, která parciální vozy nasazuje na linku zajíždějící do čtvrti Letkov, pro všechny dopravní podniky jsou parciální trolejbusy přínosem. V Opavě díky parciálním trolejbusům 30Tr mohli výrazně omladit vozový park vypravovaný na linku číslo 221, která jezdí napříč Opavou hned na několika místech bez trolejového vedení.
S parciálními trolejbusy se cestující potkají kromě zmíněné Prahy, Plzně a Opavy také v Českých Budějovicích, Mariánských Lázních, Teplicích, Hradci Králové, Pardubicích, Brně, Zlíně i Ostravě. Do Jihlavy by měly být první parciální trolejbusy dodány v letošním roce, Ústí nad Labem je pak dnes oficiální představuje veřejnosti. Průkopníkem ve vypravení trolejbusů mimo trolejové vedení je však Hradec Králové. Ačkoli tehdy šlo o trolejbus 14Tr s pomocným agregátem, toto prvenství východočeské metropoli již nikdo nevezme.
Ilustrační foto: Vlčoun.cz/Miroslav Hruška.