Kopidlno: Autonomní vlak ujel již přes 3 tisíce kilometrů
KOPIDLNO - Společnost AŽD úspěšně navázala na jarní premiéru autonomního vozidla Edita, které jako první v Evropě dokáže jezdit v otevřené krajině. Od dubna do začátku října 2025 absolvoval autonomní vlak v tomto unikátním projektu na trati Kopidlno - Dolní Bousov již přes 3 tisíce kilometrů provozu s cestujícími a potvrdil svou spolehlivost...
"Za celou dobu provozu jsme nezaznamenali žádnou technickou závadu související se softwarem či řízením. Vlak se zastavil pouze v situacích, kdy mu do cesty vstoupily reálné překážky, například stádo ovcí, zajíc či srna, která běžela souběžně s vlakem a následně přešla přes koleje. V jednom případě vlak správně reagoval i na automobil, který nerespektoval stopku na přejezdu. To je pro nás důkaz, že technologie funguje a dokáže spolehlivě vyhodnocovat rizikové situace. Stále ale na základě řady testovacích jízd vylaďujeme software," uvedl generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle.
Vývojoví pracovníci AŽD aktuálně testují systémy nové generace. Do testovacího provozu byla například nasazena technologie, která pomocí inteligentní kamery vyhodnocuje chování aut a chodců na přejezdech a předává vlaku informaci, zda se na přejezdu nachází překážka. V tuto chvíli začínají testy senzorů autonomního vozidla ve Švýcarsku v okolí Gotthardského tunelu, kde se ověří vliv náročných klimatických podmínek na jejich funkčnost. V příštím roce bude zkoušen lidar se širším zorným úhlem, který rozšíří schopnosti vnímání okolí při jízdě v oblouku.
Příští rok čekají na cestující novinky
Novinky během příštího roku čekají i cestující. Poprvé budou moci vidět v reálném provozu inteligentní zastávku na znamení, kde se informace o nástupu cestujícího přenese na vozidlo, a i v přívěsném voze bude instalováno tlačítko Zastavte, jehož stiskem si cestující vyžádá, aby vozidlo Edita pojmenovaná podle Experimentálního Drážního vozidla pro Inovativní Technologie AŽD na příští zastávce bezpečně zastavilo. "Cíl společnosti AŽD je zcela jasný. Do roku 2030 chceme proměnit naši druhou trať Švestkovou dráhu (Čížkovice – Obrnice) v první plně autonomní regionální železniční linku v Evropě s každodenním provozem v otevřené krajině," uzavřel Zdeněk Chrdle.
Autonomní vlak na trase. Foto: AŽD:











