ČR: Česká železnice se připravuje na spuštění ETCS
ČESKÁ REPUBLIKA - Železniční dopravci se pomalu připravují na povinný přechod na evropský zabezpečovač ETCS. Výhradní provoz bude na 620 km tratí v ČR postupně začínat v průběhu čtyřech lednových týdnů na začátku roku 2025. V současnosti je novým zařízením vybaveno přes 1300 vozidel a školením prošly téměř tři tisíce strojvůdců...
"Pod dohledem ETCS se od 15. září jezdí i na trati úseku Praha-Běchovice - Česká Třebová, je vybaven i železniční uzel Pardubice. Zadání jezdit se zapnutým systémem tedy již platí na všech tratích, které půjdou od ledna do výhradního provozu. Věřím, že se zde v dohledné době dostaneme v rámci příprav na 50% vlaků, které zde budou se zapnutým systémem jezdit," řekl ministr dopravy Martin Kupka. Podle Drážního úřadu bylo v polovině října vybaveno 1304 vozidel palubní jednotkou a má příslušné klíče pro provoz na tratích pod ETCS. Proškolených strojvůdců je přes 2800.
Po tratích Správy železnic se v září pohybovalo 650 vozidel vybavených mobilní částí ETCS. Od ledna 2025 bude výhradní provoz ETCS spuštěný v úseku Česká Třebová - Olomouc - Prosenice/Přerov, na trati Břeclav - Bohumín, následně pak na úsecích Česká Třebová - Adamov a Modřice - Břeclav. Nakonec se pak v lednu zapojí úsek Praha-Běchovice - Pardubice - Česká Třebová. V letech 2018 - 2024 dostali dopravci na vybavení palubní části ETCS celkem 7,2 miliardy korun. V září letošního roku Ministerstvo dopravy vypsalo další dotační výzvu s předpokládanou alokací 500 milionů.
Ilustrační foto: České dráhy.