Praha: Nový železniční most by vyšel levněji a bude tišší
PRAHA - Analýza poradenské skupiny Jaspers, která je součástí Evropské investiční banky, potvrdila, že nový tříkolejný most je ekonomicky i technicky nejvýhodnější variantou, jak vyřešit problém vysloužilého železničního mostu na pražské Výtoni. Spor mezi náročnou opravou nebo nákladnou demolici a následnou výstabou nového se řeší několik let...
Dnes dvoukolejný most, postavený v roce 1901, je součástí důležitého železničního spojení ze západu republiky na pražské hlavní nádraží a odtud dále na východ. Most je již ve velmi špatném stavu a průjezd vlaků je na něm výrazně omezen. Dvě koleje navíc brzy nebudou stačit rostoucí poptávce po traťové kapacitě. O tom, zda jej nahradit mostem novým či jej pouze renovovat, se vede debata na odborné i laické úrovni již mnoho let. Všichni tuzemští odborníci z oboru mostního inženýrství, kteří řešili tento úkol, dospěli k jednoznačnému doporučení stavby mostu nového.
"Jelikož se však neustále objevují názory rozporující toto řešení, rozhodla se Správa železnic zadat zpracování posudku renomované mezinárodní instituci," uvedl Dušan Gavenda, tiskový mluvčí Správy železnic. Expertní tým Jaspers porovnal obě nejvíce diskutované varianty, tedy stavbu nového tříkolejného mostu, jehož návrh koncem minulého roku vzešel z mezinárodní architektonické soutěže, a renovaci stávajícího ocelového mostu s přístavbou třetí koleje.
Nový most vyjde levněji a bude méně hlučný
Ze závěrů studie vyplynulo, že stavba nového tříkolejného mostu může být minimálně o 40% levnější než rekonstrukce, což tvoří rozdíl okolo 1,1 miliardy korun. Stavba může být dokončena až o 1,5 roku dříve než rekonstrukce a na rozdíl od rekonstrukce umožní úplný soulad s technickými normami. Podle studie se výstavbou nového mostu dosáhne navíc i nižšího hluku a vibrací.
Ilustrační foto: Vlčoun/Filip Vlček.