Zlín: Klimatizací disponuje 8 autobusů a 15 trolejbusů
ZLÍN - Cestující ve Zlíně a Otrokovicích si už zvykli na klimatizované trolejbusy a autobusy městské hromadné dopravy a shodují se v názoru, že jízda v nich je v horkých letních dnech příjemnější. Aby klimatizace řádně fungovala, musí se pracovníci Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice systematicky věnovat i její údržbě...
"Byli jsme v roce 2012 jedním z prvních dvou českých městských dopravních podniků, které začaly klimatizované vozy MHD pořizovat. Kromě počáteční investice do vyšší ceny vozů s klimatizačními jednotkami jsme museli vytvořit i technické zázemí pro jejich průběžnou údržbu," říká ředitel dopravní společnosti Josef Kocháň. Pracovníci údržby tak každoročně po skončení zimní sezony, kdy se ve vozidlech převážně topilo, prověřují všechny funkce klimatizačních jednotek. Dopravní společnost Zlín - Otrokovice má v současnosti ve svém vozovém parku osm klimatizovaných autobusů a patnáct klimatizovaných trolejbusů.
Klimatizace se ve vozech spouští automaticky, když teplota v salonu vozidla dosáhne 26 stupňů Celsia. Kloubová vozidla jsou vybavena dvěma klimatizačními jednotkami, protože jedna by pro chlazení dlouhého vozidla nestačila. Také kabina řidiče má samostatnou chladicí jednotku. Teplota uvnitř vozidla je jedním z parametrů, který se online přenáší ze všech vozidel do centrálního dispečinku. "Zjistili jsme, že je někdy nezbytné, aby byla klimatizace spuštěna i při stání vozidla na slunci na konečné stanici. Cestujícím je tak už pro nástup na konečné přistaveno vozidlo s příjemnou nižší teplotou vzduchu uvnitř," dodal vedoucí údržby vozidel Antonín Červenka.
Servis klimatizace. Foto: DSZO Vojtěch Cekota.