Brno: Mrazivý leden zvýšil náklady na údržbu a provoz
BRNO - Zatímco loni v lednu se průměrná teplota v Brně pohybovala okolo minus jednoho stupně pod nulou, v letošním roce klesla až na -5 stupňů. To se podepisuje i na nákladech na zimní provoz v brněnské městské hromadné dopravě. Vícenáklady za zimní údržbu a opravy letos v lednu vyšplhaly k téměř šesti milionům...
"To je zhruba o 15 procent více než ve stejném období loňského roku," konstatoval generální ředitel Dopravní podnik města Brna Miloš Havránek. Z důvodu nepříznivých klimatických podmínek eviduje dopravní podnik obrovský nárůst poruch u vozidel elektrické trakce, které jsou v tomto počasí náchylné k poruchám. "Situace vygradovala ve středu 1. února, kdy kvůli velkému spadu sněhu bylo odstaveno bylo 35 tramvají a 5 trolejbusů," uvedl provozní ředitel Jan Seitl.
Dopravní podnik zaznamenal výrazně vyšší spotřebu především elektrické energie a pohonných hmot jako je nafta a stlačený zemní plyn. "Jen náklady spojené se spotřebou elektrické energie se vlivem počasí u tramvajové dopravy zvedly o 1,2 milionu korun," podotkl generální ředitel. Také v noci musí mnohem častěji vyjíždět trolejbus a tramvaje, které odstraňují námrazu z trolejí, popřípadě projíždí tratě, aby nezapadaly sněhem. Větší péčese věnujevýhybkám i kolejím. V extrémních mrazech se totiž ocel stává křehčí a tím náchylnější ke zlomení.
Ilustrační foto: Vlčoun.cz/Filip Vlček.